1v itkee itsensä uneen joka ilta.
Mun lapsi on 1v3kk ja aina ollut hiukan huono nukkuja. On ollut parempia ja huonompia vaiheita. Tällä hetkellä tilanne on toivoton.
Hän on nukkumaan mennessä niin väsynyt, että nukahtaa syliin istualteenkin, mutta sänkyyn viedessä herää huutoon joka ei ota loppuakseen.
Jos nukutan häntä pinnasänkyynsä, on aina nukahtamaisillaan kunnes yhtäkkiä taas pomppaa pystyyn ja haluaa syliin tai keksii jotain muuta, esim alkaa viskoa unikavereita laidan yli tms. Olen istunut siinä laidan vieressä, hyssytellyt, laulellut, paijannut, soittanut unimusiikkia, tai ollut tekemättä mitään, parhaimmillaan 1,5h ja lapsi kukkuu yliväsyneenä eikä nuku.
Ainoa tapa, jolla hänet saa nukkumaan yöksi, on lähteä huoneesta, jättää unilaulu soimaan ja jättää sinne raivoamaan. Nyt ei tunnu sillekään tulevan loppua. Mitä helvettiä teen? Mun luonto ei anna kuunnella sitä parkua, mutta joka kerta kun menen sinne, alkaa hän sitten huutamaan mun perääni kahta kauheammin.
APUA.
Kommentit (12)
Olen kysynyt neuvolassa ja lääkärissä aina kun on ollut vaikeampi kausi nukahtamisessa, ja aina on sanottu että nyt on vaan tässä iässä tällänen kehitysvaihe taas ja plaa plaa. Nukahdettuaan saattaa vetää 10 - 12tunnin yöunet.
Perhe-elämässä en usko olevan korjattavaa, lapsi on kotihoidossa, olemme nuoria ja aktiivisia vanhempia, kukaan ei huuda lapselle eikä kotonamme ole melua sillä hän on ainoa lapsi. Päivisin lapsi on mitä aurinkoisin, sosiaalinen ja reipas, eikä itke/kiukkua juuri milloinkaan. Nukkumaan meno on ainoa ongelma.
ap
joka tulee saamaan diagnoosin vielä isompana.
Sitä ennen suosittelisin kyllä lähes mitä tahansa, jotta unillemeneminen olisi mielekkäämpää, ilman kunnon parkuja ja raivoja.
Onko joillekin allergioille tyypillistä, että ne aiheuttavat kipua vain iltaisin nukkumaan mennessä? Päiväunille meno onnistuu ja päivisin ei itke tai mitenkään muuten oireile mitään.
Ja hyvä 4, suosittelet "lähes mitä tahansa", eli siis MITÄ?
Onko jollain jotain oikeita ehdotuksia, miten saisin lapsen nukahtamaan ilman raivareita?
Varasin ajan yksityiselle tällä viikolla, katsotaan mitä sanoo lääkäri, jos saisin sen DIAGNOOSIN vaikka sitten.
ap
kirjoituksestasi mieleen, että viettekö lapsen hiukan liian myöhaan nukkumaan? Sitten kun lapsi on liian väsynyt, uni ei tule helposti, vaan sitä vastaan taistellaan kovasti. Tuo jatkuva huudattaminen ei yhtään kyllä paranna yöunen laatua. Rauhoita nukkumaanmenoaika, sulje televisio eikä rajuja leikkejä enää. Jotain musiikkia voisi vaikka kuunnella iltatoimien ohessa..
Entä oletko kokeillut rauhoittaa lasta vaikka hieromalla? Niin minä saan meidän samanikäisen muksun rauhoittumaan aika helposti yöunille, jos muu ei tepsi. Laita lapsi makuulle teidän sängylle ja himmeä valaistus päälle. Hiero varovasti varpaat, jalat, selkä, masu, sormet, kädet, olkapäät, niska, kasvot ja pää. Jos ei rauhoitu, aloita alusta..Pidä sylissä hetki ja laita omaan sänkyyn.
ihan meinas tulla tippa linssiin ensimmäisestä järkevästä vastauksesta, joka sisälsi jonkun oikean ehdotuksen :´)
Lapsi aloittaa iltapuuhat jo ennen seitsämään, ja on usein nukkumaan menossa 19.30-20 aikaan. Meidän kannattaa varmasti kiinnittää huomiota rauhoittumiseen iltapuuhien aikana ja tosissaan sulkea se telkkari. Itse olen taas ajatellut, että lapsi protestoi nukkumaanmenoa jos häntä ei vielä väsytä. Toinen näkökulma oli oikein tervetullut!
Kiitos hieronta vinkistä! Kokeilen sitä heti huomenna.
ap
joka tulee saamaan diagnoosin vielä isompana.
Tsemppiä ap:lle. Oma esikoinen oli tuossa vaiheessa 10v sitten ihan samanlainen tapaus. Nukuttaa sai tuntitolkulla, kunnes jossain vaiheessa aloin kylmästi pitää unikoulua. Mitään diagnooseja ole tullut, mutta vieläkin lapsi on "huono" nukahtamaan. Lienee ihan vaan luonteenpiirre.
Tosin kannattaa varmistaa, ettei lapsella ole kipuja, kuten joku mainitsi. Särkylääkettä voi ihan huoletta kokeilla tunti pari ennen nukkumaanmenoa. Enkä nyt tällä tarkoita sitä, että joka ilta aletaan lääkitsemään, vaan sitä että saattaa olla jostain kivusta johtuvaa.
todella, että saatte nukkumaanmenon rauhoittumaan. Ja jos et ole aikaisemmin hieronut lasta, hän ei välttämättä osaa rentoutua vielä heti ensimmäisellä kerralla, niin kokeile sitä seuraavanakin iltana.
Tsemppiä teille :-)
-7-
meinasin ehdottaa tuota aiemmin nukkumaan menoa. Meillä on poika yliväsyneenä samanlainen. Onhan teillä selkeä rutiini ennen nukkumaan menoa että lapsi ymmärtää mitä seuraavaksi tapahtuu? Samanlainen rutiini joka ilta voisi myös helpottaa nukkumaan menoa.
Mitä lapsi tykkää siitä jos laitat hänet sänkyyn ja menet itse viereen "nukkumaan" muttet silittele? Meillä toimii tuo aika hyvin kun poika selvästi vaan innostuu riehumaan enemmän jos rupeaa silittelemään.
Toivottavasti löydätte jonkun ratkaisun ja jaksamisia! :)
Suosittelen tiukkaa iltarutiinia, joka toistuu joka ilta samanlaisena. Ei mitään riehakasta eikä levottomuutta aiheuttavaa aktiviteettia enää ilta-aikaan. Kylvyt/pesut, iltapalat, iltasadut tms. kaikki samalla tavalla joka ilta.
Ja kannattaa ehkä miettiä aikaisemmin nukkumaan menoa; jos on yliväsynyt niin on vaikea nukahtaa. Monelta nukkuu päiväunet?
Suosittelen tiukkaa iltarutiinia, joka toistuu joka ilta samanlaisena. Ei mitään riehakasta eikä levottomuutta aiheuttavaa aktiviteettia enää ilta-aikaan. Kylvyt/pesut, iltapalat, iltasadut tms. kaikki samalla tavalla joka ilta.
Ja kannattaa ehkä miettiä aikaisemmin nukkumaan menoa; jos on yliväsynyt niin on vaikea nukahtaa. Monelta nukkuu päiväunet?
Meillä on käytössä aina samanlaisina toistuvat iltarutiinit. Aion koittaa nyt tehdä iltatoimista entistä rauhallisempia, telkkari pidetään kiinni eikä muutenkaan enää leikitä iltatoimien yhteydessä.
Päiväunet on tarkoitus nukkua noin klo 13-14.30 mutta rytmi meinaa aina välillä mennä sekaisin, jos lapsi hän ei ole mennyt nukkumaan -> nukkuu aamulla pitkään -> ei väsytä päiväuniaikaan.
Koitan nyt saada lapsen päivärytmin toimimaan tarkasti ilman mitään heittoja mihinkään suuntaan.
Lapsi on aina nukkunut aika vähän päiväunia muihin ikäisiinsä verrattuna, yöunet sitten ovat pitkät kunhan vain unen päästä saa kiinni.
Kiitos kaikille vastailusta ja tsemppailusta :)
ap
lapsen pitää viedä lääkäriin! Miettiä, onko perhe-elämässä jotain korjaamista, -ei ole lapselle tarpeeksi turvallisuuden tunnetta, tai melua on liikaa, ja jos lapselle vielä vaikka huudetaan?