Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

eikö reumakipu olekin symmetristä?

Vierailija
03.01.2011 |

Oikea ranteeni on ollut kipeä jo muutamia viikkoja. Nyt kipu on levinnyt myös kyynerpäähän. Ja se kovenee. Äsken en pystynyt enää nostamaan hiilihankoa leivinuunia kohentaakseni. Mutta se tuntuu myös ei-rasituksessa, nytkin koko ajan vähän.

Sisarellani on nivelreuma. Paha. Minä pelkään kaikkia nivelkipuja. Edellisen kerran minulla on näin pahoja ja pitkäkestoisia nivelkipuja imetysaikana. Siitä on nyt jo vuosia, eikä mitään hormonaalista syytä enää pitäisi olla. Äidilläni taas on poikkeuksellisen nuorena iskenyt paha nivelrikko, mutta en minä vielä vaihdevuosissakaan ole.

Mutta eikö nivelreuma olekin aina symmetristä? Se tulee molempiin käsiin tai jalkoihin? Minun vasen käteni ei ole mainittavan kipeä. Niinhän?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallishoitoasaamssa. Olen saanut reumadiagnoosin marraskuussa. Sitä ennemmin diagnoosi oli vaun määrittämätön niveltulehdus.

Ja mulla ei koskaan ole symmetrisesti nivelet tulehtuneet. Ja eivät kuumota ollenkaan. Joten nämä seikat eivät poissulje reumaa.

Mulla hoidettiin myös yksi jännetupintulehdus. Nekin ovat reumassa yleisiä. Ei se sen kipu paljoakaan eronnut muista tulehtuneista kohdista. Ehkä niin, että tämä paheni rasituksessa. Mutta särki levossakin toisinaan.

Muut mulla särkee käytettäessä tai esim. olkapää/kyynerpää esim. sängyssä maatessa, kun niille ei löydy hyvää asentoa.

Niin ja mun nivelet on koko päivän kieät, eivät vain aamuisin. Yleistä kankeutta ja kipuilua koko kehossa on aamuisin, mutta oikeasti tulehtuneet ovat kipeät ihan 24/7.

Ymmärrän lääkäri kielteisyytesi. Mikään ei ole rasittavampaa kuin lääkärin vähättely, että ei siinä mikään ole.

Itsekin tiesin sairastavani reumaa muutaman vuoden ennekuin sain sen diagnoosina. Ja kun oireiluni alkoi polvesta tuntui, että minua ei uskottaisi, mutta koska polvi keräsi nestettä reilusti, oiretatani oli vaikea lakaista maton alle. Silti työterveydestä meni 8kk ennen kuin sain lähetteen erikoislääkärille. Hoitona oli siihen asti punkteeraus ja kortisoni.

Mutta oman terveyden vuoksi sinne lääkäriin kannattaa mennä. Tarvitset nivelesi. Nehän tulehtuneita tuhoutuvat ja tuhoavat lopulta luutkin.

Olet varautunut reumaan, mutta ajattele, että voi positiivisesti yllättyä jos se onkin vaikka vain jännetupintulehdus.

Vierailija
2/14 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos ymmärryksestä ja huolenpidosta. TIlaan lääkäriajan ensi viikolla kun lapset menee kouluun. Siihen asti mennään buranalla. Ja todennäköisesti sen jälkeenkin. Tuskin tämä päivässä tai viikossa muuksi muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvotusta on. Molemmat kädet ja myös jalat polven alapuolelta on kokonaan siniset, mutta se voi olla ihan vain verenkierto-ongelmaakin. Joskus nivelet ovat kuumat, mutta useimmiten ei. Reuman kohdalla sen kai pitäisi olla jatkuvaa, niinhän?

Mun kädet ja jalat myös puutuvat helposti. Liittyköhän se tähän?

minulla kuitenkin nivelrikko oireilee kipuina, turvotuksena ja kuumotuksena nivelissä.

Ensimmäiset oireet sain 28-vuotiaana ja diagnoosin 38-vuotiaana. Diagnoosin saaminen kesti noin kauan siksi kun yksikään lääkäri ei millään halunnut uskoa, että näin nuorella voisi olla nivelrikko :/

Kannattaa selvittää nivelongelmien syy. Oikealla lääkityksellä saa nivelet pidettyä pidempään kohtuullisessa kunnossa.

Vierailija
4/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin nivelreuma 9 kk sitten ja yksi sen kriteereistä on juuri symmetrisyys. Minulla alkoi vahvasti vasemmalta puolelta mutta sitten se levisi oikeallekin. Vasta sitten (+ muiden kriteereiden jo täytyttyä) erikoislääkäri diagnosoi sen nivelreumaksi.

Onko sinulla muita oireita kuin kipu? Minulla oli kova turvotus ja nivelet olivat tosi kuumat ja punasiniset.

Vierailija
5/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tenniskyynärpää.

Minulla nivelreuma alkoi päkiäkivuilla ja isoista olkanivelistä. Kipuilu oli pahimmillaan aamulla herätessä ja helpotti päivän mittaan. Molemmissa käsissä ja jaloissa.

Jännetuppitulehduksia minulla on ollut nuorempana ja niissä kipu ilmeni myös levossa. Niitä tuli rasituksen seurauksena ja harvemmin onnistuin saamaan tulehduksen samanaikaisesti molempiin käsiini.

Vierailija
6/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei oikeastaan koskaan esiinny symmetrisenä.

Alussa se oli ns. hyppyreuma tai palindrominen reuma jossa vain yksi-pari niveltä oli kerrallaan kipeä ja kipu vaihtoi paikkaa.

Esim nyt mulla on pelkästään oikea olkapää ja oikea polvi tulehtuneina.

Mutta eikö nivelreuma olekin aina symmetristä? Se tulee molempiin käsiin tai jalkoihin? Minun vasen käteni ei ole mainittavan kipeä. Niinhän?

Vierailija
7/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvotusta on. Molemmat kädet ja myös jalat polven alapuolelta on kokonaan siniset, mutta se voi olla ihan vain verenkierto-ongelmaakin. Joskus nivelet ovat kuumat, mutta useimmiten ei. Reuman kohdalla sen kai pitäisi olla jatkuvaa, niinhän?

Vierailija
8/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun nivelet kuvattu? eli onko reuma kuitenkin symmetrinen mutta aktiivinen vain hyppivästi?

Vierailija
9/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei reuma sinua rauhaan jätä, vaikket lääkäriin menisi. Tarkoitan, että eikö olisi parempi mennä näyttämään sitä jomottavaa rannettaan lääkärille kivuissa kärvistelemisen sijaan? Oli kivun aiheuttaja sitten mikä hyvänsä.

Eikö sisaresi ole saanut reumaansa mitään lääkitystä? Minulla ainakin säännöllinen lääkitys pitää kivut kokolailla poissa.

t. 3

Vierailija
10/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hetkellisesti synnytyksen jälkeen yli 30 niveltä samanaikaisesti tulehtuneita mutta sittemmin on vain pari niveltä kerrallaan ollut kipeinä, niin oli myös reuman kaksi ekaa vuotta. Tyypillisesti on kaksi isoa niveltä kipeinä samalta puolelta kehoa, ei oikeastaan koskaan symmetrisesti.

Onko sun nivelet kuvattu? eli onko reuma kuitenkin symmetrinen mutta aktiivinen vain hyppivästi?

Vierailija
11/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviä päiviä ja huonoja päiviä ja sitten niitä parempia ja myös huonompia. Minulla vaikuttaa myös ruokavalio, stressi, säätila ja kuukautiskierto.

3

Vierailija
12/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä halua mennä sinne itkemään kipeää rannetta vain kuullakseni, "ettei se mitään ole, ota buranaa". Näin ainakin meidän työterveys aina sanoo, jos sinne jotain valittaa.

Siskollani on säännöllinen lääkitys (käsittääkseni anakinra ja metotreksaatti) ja siihen lisäksi kortisonipiikkejä, mutta ne eivät täysin pidä kipuja poissa. Sisareni ei mielellään puhu asiasta, sen takia kyselen täällä enkä häneltä...

Vierailija
13/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että edes verikokeisiin pääsisi.

enkä halua mennä sinne itkemään kipeää rannetta vain kuullakseni, "ettei se mitään ole, ota buranaa". Näin ainakin meidän työterveys aina sanoo, jos sinne jotain valittaa.

Siskollani on säännöllinen lääkitys (käsittääkseni anakinra ja metotreksaatti) ja siihen lisäksi kortisonipiikkejä, mutta ne eivät täysin pidä kipuja poissa. Sisareni ei mielellään puhu asiasta, sen takia kyselen täällä enkä häneltä...

Vierailija
14/14 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kivun kanssa kannata kärvistellä. Ja joku toinen vihjaisikin, että mainitsisit sukurasitteen. On paljon parempi saada kunnon hoito, ja aloittaa hoito ajoissa, oli sun vaivasi sitten mikä hyvänsä.

Mene jollekin muulle lääkärille, jos työterveydessä on tollasia tampioita hommissa.

t. 3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi