Ehdottakaa mulle ruokavaliota ja elämäntapaa
Olen 32-vuotias työssä käyvä kolmen lapsen äiti. Olen 165 cm ja n. 90 kg, eli ylipainoa on kertynyt runsaasti. Olen karpannut pari kuukautta ja paino noussut sen vaikutuksesta n. 3 kg. Olo oli aluksi hyvä, mutta sitten perheeseen tuli sitkeä flunssa-aalto ja parhaillaan toivun itse sitkeästä yskästä ja nuhasta. Karppaus joulun aikaan meni vähän niin ja näin, mutta mitään selkeää repsahdusta ei ole tullut. Paino ei kuitenkaan missään vaiheessa näiden parin kk aikana ole ollut edes laskusuunnassa.
Mies on reissutöissä, joten liikunnan harrastaminen on ollut viime vuosina aika epäsäännöllistä. Jonkun verran toki touhuan lasten kanssa, mutta aineenvaihduntani taitaa olla sellainen, joka kaipaa ihan kunnon liikuntaa. Tosin viime aikoina on ollut todella vähän energiaa edes aloittaa uudelleen mitään liikunnallista harrastusta (mm. vesijuoksu, jooga, lenkkeily ja kuntosali)
Fyysisiä oireita on viimeaikoina ollut mm. iho-oireita (atooppinen iho), vatsaoireita (karpatessa ne ovat loppuneet) sekä huimausta ja voimattomuuden tunnetta. Olo on todella epätasapainoinen.
Miksi mulle aina raskaudet ovat nostaneet painoa, vaikka viimeksikin olin elämäni kunnossa, liikuin ja söin terveellisesti, niin siltikin tuli 20 kg ylimääräistä. Imettäessä ei lähtenyt grammaakaan, vaikka imetin vuoden.
Olen epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta jokunen vuosi kilpparikokeet olivat negatiiviset. Minkälainen ruokavalio tukisi kilpirauhasen toimintaa ja miten saisin aineenvaihduntaani vilkastettua ilman liikuntaa. Sitten kun energiantunne lisääntyisi, voisin ajatella jo aktiivisempaa liikuntaakin.
Masennustakin olen epäillyt, mutta ainoa mikä oikeasti aiheuttaa mulla masennusta on tämä olotila. Kaikki muuten on hyvin. Vaikeita asioita on ollut, mutta niistä on selvitty.
Haluaisin yrittää vielä tuota karppausta, mutta mitä teen siinä väärin? Rasvaakin syön kyllä ihan tarpeeksi. Koska en ole mikään lihansyöjä, tulee syötyä aika paljon maitotuotteita. Onko vika siinä?
Auttakaa mua eteenpäin, mutta älkää pliis masentako enempää.
Kommentit (2)
Suosittelen, että käytät esimerkiksi karppaus.infon sivulla olevia laskureita (http://karppaus.info/laske/), jos et ole niitä aiemmin käyttänyt. Nyrkkisääntöhän on, että eniten rasvaa, sitten protskuja ja vähiten hiilareita. Noita kannattaa oikeasti laskea ainakin alussa, jotta saa hyvän kuvan siitä, miten kannattaa syödä. Myös kalorilaskuria kannattaa silloin tällöin käyttää, jos on yhtään epäilystä siitä, että kalorit jäävät liian vähäisiksi. Mulla kävi karppauksen alussa näin ihan huomaamatta, kun tiputin ruokailukerrat 3-4 kertaan päivässä. Piti lisätä vaan sitä rasvaa, rasvaa, rasvaa...
Tsemppiä!
täällä on tänään ollut paljon karppaajia palstalla, joten jos vaikka joku vielä eksyisi tähänkin kommentoimaan.
ap