Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi pystyyn, kuka tietää mitä eroa on laktoosi-intoleranssilla ja maitoallergialla?

Vierailija
30.12.2010 |

Onko jotenkin keskimääräistä vaikeampaa ymmärtää teidän mielestä?

Kun tää asia ei mee mun äitini jakeluun. Vuosikausien jauhamisesta huolimatta.

En uskalla kuopusta sinne yksin hoitoon jättää, kun en tiedä mitä siellä sillä välillä suuhun laitetaan.

Miten voi olla niin vaikeaa?????

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiaa viljoille. Keliakia on ihan oma sairautensa, jolla ei ole mitään tekemistä allergioiden kanssa.

Tiesittekö muuten, että nykyään on olemassa siedätyshoito maitoallergisille! Oma 8-vuotias lapseni, joka on hengenvaarallisesti allerginen tipallekin maitoa, on tuossa hoidossa parhaillaan ja hyvältä näyttää :)

Vierailija
42/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi-intoleranssissa ei siedä (tai sietää heikosti) maitosokeria. Tulee vatsaoireita: pierettää jne.

Maitoallergia on allergia siinä kuin muutkin: tyyppi on allerginen maidon proteiineille. Pahimmillaan kosketusallergia ja anafylaktinen shokki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitotuotteita eettisistä syistä.

Tulee oikeanlaista sapuskaa. ;D

Vierailija
44/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinkahan monesti minullekin on tohotettu, että kurjaa kun olen allerginen maidolle. Joo, en ole maidolle allerginen.

Vierailija
45/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka ihmiset tiedostaisikin jotain, niin kuitenkin ollaan ihan sekaisin. Hyla/Into on vähälaktoosisia tuotteita. Tarkoittaa sitä, että laktoosia saa olla alle 10g/100g. Nämä tuotteet käy, jos henkilöllä on elimistössään vähäisen näitä laktoosia hajottavia entsyymejä.

Laktoosittomissa tuotteissa saa olla laktoosia alle 1g/100g. Nämä käy yleensä suurimmalle osalle intoleraktikoista. Mutta on myös niin herkkiä, joille tuo alle 1g/100g on liikaa ja vatsa ei kestä.

Mun tietääkseni ne määritelmät menevät näin

-Vähälaktoosinen = laktoosia alle 1g/100g

-Laktoosia 0g = laktoosia alle 0,1g/100g

-Laktoositon = laktoosia alle 0,01g/100g

Vierailija
46/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti maidon siedätyshoidosta on apua!

Meillä 6-vuotias tyttö on myös menossa maidon siedätyshoitoon, jos vaan nyt prickit + verikokeet näyttävät sopivia arvoja ennen sitä. Toiveena olisi, että ennen koulun alkua saataisiin maitoallergiaa vähän paremmalle tolalle.

Meillä tosin tyttärelle ei (enää) tule hengenahdistusta tms. maidosta. Iän myötä on laantunut sen verran, että sietää 2 ml maitoa altistuksissa. 10 millilitrasta sitten saa jo ison reaktion.

t. maitoallergisen tytön maitoallerginen äiti

Vierailija
47/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen tässä pitkään ihmetellyt, miten nykyään tuntuu suurinpiirtein jokaisella olevan laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia tai uusimpana "muotisairautena" keliakia. Olen eräässä elintarvikemyymälässä töissä, ja kumma vaan vielä muutama vuosi sitten oli todella harvassa ne, jotka kysyivät gluteenittomia tuotteita. Nykyään joka toinen tuntuu olevan keliaakikko. Jännä juttu.

Vierailija
48/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen tässä pitkään ihmetellyt, miten nykyään tuntuu suurinpiirtein jokaisella olevan laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia tai uusimpana "muotisairautena" keliakia. Olen eräässä elintarvikemyymälässä töissä, ja kumma vaan vielä muutama vuosi sitten oli todella harvassa ne, jotka kysyivät gluteenittomia tuotteita. Nykyään joka toinen tuntuu olevan keliaakikko. Jännä juttu.

Suomessa on arvioitu olevan paljon keliaakikkoja, joilla tuota ei ole diagnosoitu. Eli eiköhän kelilaakikkojen määrä lisäänny suhteessa tulevaisuudessa.

Mun "muotisairauteni" oireena on anafylaktinen shokkitila. Se on tosi muodikasta. Varsinkin kun sen saatuani olen sitten sellaiset pari kolme päivää täysin turvoksissa mm kasvoista. On tosi superseksikästäkin.

Vierailija
49/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla tosin on ollut kaksi allergista lasta. Kummallakaan ei ollut maitoon/laktoosin liittyvää ongelmaa, vaan toisella viljat ja toisella kananmuna.

silloin tuli vain luettua paljon kaikista allergioista maan ja taivaan väliltä.

Ei,ei ole vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
50/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulattamaan maitosokeria, laktoosia. Maitoallegikko on allerginen maitoproteiinille, ei kestä edes HYLA-tuotteita.

Vierailija
51/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin moni ei eroa ymmärrä ennen kuin selitetään.

-kotitalousope-

Vierailija
52/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: laktoosi-intolerantikko

Vierailija
53/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa meidänkin 7v mummolassa tavalliseen maitoon tehtyjä ruokia ym vaikka on laktoosi-intoleranssi,tämä vaiva tosin nyt ei niin elämää haittaava ole kuitenkaan.

Vierailija
54/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli, ei, sille ei tosiaan voi antaa sitä hyla-maitoo sitten kun tavallinen ei käy.

Sori, oon taas hiukan tuohtunut asiasta. Kyllä tää tästä kun paineet tasaantuu.

t. ap

Vierailija
55/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulattamaan maitosokeria, laktoosia. Maitoallegikko on allerginen maitoproteiinille, ei kestä edes HYLA-tuotteita.

Vierailija
56/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta en minakaan kesta edes hyla-tuotteita, vaikka minulla on laktoosi-intoleranssi eika maitoallergiaa. Kuinka moni tietaa, etta vahalaktoosinen laktoositon ovat kaksi eri asiaa. Ja etta sellaista kuin vahalaktoositon ei ole olemassakaan.

Vierailija
57/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne eivät sovi tosiaan täysin laktosi-intolerantikoille myöskään. Sä tuskin saat oireita kuitenkaan samoin kuin maitoproteiinille allerginen.

Vierailija
58/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei usein ymmärretä edes ravintoloissa. Joissain paikoissa väitetään, että HYLA on sama kuin laktoositon. Syön mielummin kotona.

Ja se hemmetin HYLA-nimitys on vain Valion tuotemerkki vähälaktoosisille tuotteille. Ihan sama kuin nimittäisi kaikkia kola-juomia Coca Colaksi :{

Vierailija
59/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi en kestä hyla-tuotteita, mutta kestän into-tuotteita?

Vierailija
60/66 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden valmistajien tuotteet sopivat kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi