Käsi pystyyn, kuka tietää mitä eroa on laktoosi-intoleranssilla ja maitoallergialla?
Onko jotenkin keskimääräistä vaikeampaa ymmärtää teidän mielestä?
Kun tää asia ei mee mun äitini jakeluun. Vuosikausien jauhamisesta huolimatta.
En uskalla kuopusta sinne yksin hoitoon jättää, kun en tiedä mitä siellä sillä välillä suuhun laitetaan.
Miten voi olla niin vaikeaa?????
Kommentit (66)
Laktoosi-intoleranssissa ei siedä (tai sietää heikosti) maitosokeria. Tulee vatsaoireita: pierettää jne.
Maitoallergia on allergia siinä kuin muutkin: tyyppi on allerginen maidon proteiineille. Pahimmillaan kosketusallergia ja anafylaktinen shokki.
maitotuotteita eettisistä syistä.
Tulee oikeanlaista sapuskaa. ;D
Ja kuinkahan monesti minullekin on tohotettu, että kurjaa kun olen allerginen maidolle. Joo, en ole maidolle allerginen.
Ja vaikka ihmiset tiedostaisikin jotain, niin kuitenkin ollaan ihan sekaisin. Hyla/Into on vähälaktoosisia tuotteita. Tarkoittaa sitä, että laktoosia saa olla alle 10g/100g. Nämä tuotteet käy, jos henkilöllä on elimistössään vähäisen näitä laktoosia hajottavia entsyymejä.
Laktoosittomissa tuotteissa saa olla laktoosia alle 1g/100g. Nämä käy yleensä suurimmalle osalle intoleraktikoista. Mutta on myös niin herkkiä, joille tuo alle 1g/100g on liikaa ja vatsa ei kestä.
Mun tietääkseni ne määritelmät menevät näin
-Vähälaktoosinen = laktoosia alle 1g/100g
-Laktoosia 0g = laktoosia alle 0,1g/100g
-Laktoositon = laktoosia alle 0,01g/100g
Toivottavasti maidon siedätyshoidosta on apua!
Meillä 6-vuotias tyttö on myös menossa maidon siedätyshoitoon, jos vaan nyt prickit + verikokeet näyttävät sopivia arvoja ennen sitä. Toiveena olisi, että ennen koulun alkua saataisiin maitoallergiaa vähän paremmalle tolalle.
Meillä tosin tyttärelle ei (enää) tule hengenahdistusta tms. maidosta. Iän myötä on laantunut sen verran, että sietää 2 ml maitoa altistuksissa. 10 millilitrasta sitten saa jo ison reaktion.
t. maitoallergisen tytön maitoallerginen äiti
mutta olen tässä pitkään ihmetellyt, miten nykyään tuntuu suurinpiirtein jokaisella olevan laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia tai uusimpana "muotisairautena" keliakia. Olen eräässä elintarvikemyymälässä töissä, ja kumma vaan vielä muutama vuosi sitten oli todella harvassa ne, jotka kysyivät gluteenittomia tuotteita. Nykyään joka toinen tuntuu olevan keliaakikko. Jännä juttu.
mutta olen tässä pitkään ihmetellyt, miten nykyään tuntuu suurinpiirtein jokaisella olevan laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia tai uusimpana "muotisairautena" keliakia. Olen eräässä elintarvikemyymälässä töissä, ja kumma vaan vielä muutama vuosi sitten oli todella harvassa ne, jotka kysyivät gluteenittomia tuotteita. Nykyään joka toinen tuntuu olevan keliaakikko. Jännä juttu.
Suomessa on arvioitu olevan paljon keliaakikkoja, joilla tuota ei ole diagnosoitu. Eli eiköhän kelilaakikkojen määrä lisäänny suhteessa tulevaisuudessa.
Mun "muotisairauteni" oireena on anafylaktinen shokkitila. Se on tosi muodikasta. Varsinkin kun sen saatuani olen sitten sellaiset pari kolme päivää täysin turvoksissa mm kasvoista. On tosi superseksikästäkin.
minulla tosin on ollut kaksi allergista lasta. Kummallakaan ei ollut maitoon/laktoosin liittyvää ongelmaa, vaan toisella viljat ja toisella kananmuna.
silloin tuli vain luettua paljon kaikista allergioista maan ja taivaan väliltä.
Ei,ei ole vaikeaa ymmärtää.
sulattamaan maitosokeria, laktoosia. Maitoallegikko on allerginen maitoproteiinille, ei kestä edes HYLA-tuotteita.
kovin moni ei eroa ymmärrä ennen kuin selitetään.
-kotitalousope-
Kyllä saa meidänkin 7v mummolassa tavalliseen maitoon tehtyjä ruokia ym vaikka on laktoosi-intoleranssi,tämä vaiva tosin nyt ei niin elämää haittaava ole kuitenkaan.
eli, ei, sille ei tosiaan voi antaa sitä hyla-maitoo sitten kun tavallinen ei käy.
Sori, oon taas hiukan tuohtunut asiasta. Kyllä tää tästä kun paineet tasaantuu.
t. ap
sulattamaan maitosokeria, laktoosia. Maitoallegikko on allerginen maitoproteiinille, ei kestä edes HYLA-tuotteita.
etta en minakaan kesta edes hyla-tuotteita, vaikka minulla on laktoosi-intoleranssi eika maitoallergiaa. Kuinka moni tietaa, etta vahalaktoosinen laktoositon ovat kaksi eri asiaa. Ja etta sellaista kuin vahalaktoositon ei ole olemassakaan.
ja ne eivät sovi tosiaan täysin laktosi-intolerantikoille myöskään. Sä tuskin saat oireita kuitenkaan samoin kuin maitoproteiinille allerginen.
Tätä ei usein ymmärretä edes ravintoloissa. Joissain paikoissa väitetään, että HYLA on sama kuin laktoositon. Syön mielummin kotona.
Ja se hemmetin HYLA-nimitys on vain Valion tuotemerkki vähälaktoosisille tuotteille. Ihan sama kuin nimittäisi kaikkia kola-juomia Coca Colaksi :{
miksi en kestä hyla-tuotteita, mutta kestän into-tuotteita?
Muiden valmistajien tuotteet sopivat kyllä.
allergiaa viljoille. Keliakia on ihan oma sairautensa, jolla ei ole mitään tekemistä allergioiden kanssa.
Tiesittekö muuten, että nykyään on olemassa siedätyshoito maitoallergisille! Oma 8-vuotias lapseni, joka on hengenvaarallisesti allerginen tipallekin maitoa, on tuossa hoidossa parhaillaan ja hyvältä näyttää :)