Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi pystyyn, kuka tietää mitä eroa on laktoosi-intoleranssilla ja maitoallergialla?

Vierailija
30.12.2010 |

Onko jotenkin keskimääräistä vaikeampaa ymmärtää teidän mielestä?

Kun tää asia ei mee mun äitini jakeluun. Vuosikausien jauhamisesta huolimatta.

En uskalla kuopusta sinne yksin hoitoon jättää, kun en tiedä mitä siellä sillä välillä suuhun laitetaan.

Miten voi olla niin vaikeaa?????

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin lapsena laktoosivaivoista ja intoleransi todettiin ihan testilläkin, nykyään olen "normaali" ja voin syödä laktoosillisia tuotteita ilman oireita. Muillakin sisaruksistani oli ja on edelleen laktoosi-intoleranssi.

Osaan valmistaa vähälaktoosiset tai laktoosittomat tarjottavat ja aina kun vieras ilmoittaa olevansa laktoosi-intolerantikko tarkennan vielä, että pitääkö olla täysin laktoositonta vain riittääkö vähälaktoosinen.

Myös gluteenittomat onnistuu. Maitoallergikkoja ei ole lähipiirissä, mutta miksei nekin ruoat saisi valmistettua, onhan noita kaura- ja soijatuotteitakin nykyään tarjolla, jos siis esim. kerman korviketta pitäisi olla. Ja olen siinä luulossa, että jokin tietty Keiju on maidotonta, uskoisin löytäväni kaupasta sopivat tuotteet.

Vierailija
22/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä en tiedä mitä tapahtuu jos maitoallergikko käyttäisi maitotuotteita. Mitä oireita sitten tulee?

voi tulla vatsavaivoja (kipua, ripulia, oksentelua, ummetusta), ihottumaa, hengenahdistusta jne. Jollekin maitotuotteitten syönti aiheuttaa pientä epämukavuutta, toiselle hengenvaaran.

Vierailija
24/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos viet omat ruoat ja sanot, ettei muuta saa antaa? Jos sun äiti ei vain usko, että mitään kiellettyjä ruoka-aineita onkaan. Monet elävät harhojen vallassa, koska eivät halua myöntää ikläviä totuuksia. Tai jos sillä on alkava dementia. Tai jos se on vain tyhmä. Lohdutan, ettei niistä muidenkaan mummoista aina niin paljon hoitoapua ole. :D

Vierailija
25/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuntuu olevan suuria ongelmia ymmärtää, että se laktoositon maito ei todellakaan käy maitoallergikolle. Ja samoin tuntuu olevan ongelmia sisäistää, että myös voi, rahka ja kerma ovat maitotuotteita.

Vierailija
26/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoallergikon ongelma ovat maidon proteiinit.

Vierailija
27/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykypäivän paljosta infosta huolimatta joku ei tiedä, jonka lukutaito edes yltää Ilta-Sanomat -tasolle.

Mutta näin vain on.

Lapselleni esim tarjottiin Ruotsin-laivalla (vai kirjoitetaanko se ruotsinlaiva, kuten ranskanperunat???) mutta kuitenkin, siis luulisi, että siellä suomea ymmärretään: pyysin maidotonta sämpylää niin juustosämpylä kiikutettiin ja selitettiin että emmentaalia on kypsytetty niin kauan ettei enää sisällä maitoa :o/ Tulee mieleen, jos henkilökunnan taso on tuo, että osaako ne edes ajaa sitä laivaa.

Vierailija
28/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se välillä on vaikeaa kun potilas itsekin käyttää vaivoista mitä nimeä sattuu. Silloin on vaikea tietää mistä oikeastaan on kysymys ja kuinka vakava vaiva on.

Vierailija
29/66 |
31.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ongelmia, juodaan luomua muutenkin. Mutta siis oli joku täällä joka pystyi juoda luomua vaikka maitoallergikko.

Ja onhan näitä nimityksiä.. HYLA, laktoositon, vähälaktoositon, UHT, into.. ym.

Itse teen kakkuja jossa HYLA tuotteita, ja jos joku ei kestä sitä, hän kertoo että pitää olla täysin laktoositon, silloin ostan laktoosittomia tuotteita.

Luulisin, että se johtuu homogenoimattomuudesta.

T: se maitoallergikko, joka voi juoda luomua, nro 21

Vierailija
30/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedän myös että moni ei tiedä, eikä edes välitä tietää.

Vierailija
31/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka on homogenoitu. Siinä on vähän aina jo haastetta tutkia, kun leipoo tai laittaa ruokaa vierailuja varten :)

Vierailija
32/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ongelmia, juodaan luomua muutenkin. Mutta siis oli joku täällä joka pystyi juoda luomua vaikka maitoallergikko.

Ja onhan näitä nimityksiä.. HYLA, laktoositon, vähälaktoositon, UHT, into.. ym.

Itse teen kakkuja jossa HYLA tuotteita, ja jos joku ei kestä sitä, hän kertoo että pitää olla täysin laktoositon, silloin ostan laktoosittomia tuotteita.

Luulisin, että se johtuu homogenoimattomuudesta.

T: se maitoallergikko, joka voi juoda luomua, nro 21

Ja se että ei ole käsitelty niin pitkälle, niinkuin joku vastasi jo.

T. se kysyjä

Vierailija
33/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten keliaatikon ja vilja-allergikon eroa.

Vierailija
34/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauvalla vakavahko maitoallergia. Ei kestä yhtään maitoproteiinia. Eli jos saa maitoa jossain muodossa, alkaa ripuli, kova huuto, unettomuus jne. (ripuli on siis niin vakava ettei ravintoaineet imeydy!)

Vierailija
35/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laktoosi-intolerantikkoja, joille ei käy edes laktoosittomat maitotuotteet, koska niissäkin on vieläkin jämiä laktoosista, joka ei heille käy.

Vierailija
36/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan yllättävilläkin tahoilla on tietämättömiä ihmisiä. Mulla on ollut pari maitoallergista hoitolasta ja kun olen kaupoissa kysellyt maidottomia leivänpäällisiä, niin mulle on myyjät tarjonneet jopa juustoja.

Vierailija
37/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelläni on paha laktoosi-intoleranssi, hänelle sopivat ainoastaan laktoosittomat maitotuotteet. Jostain syystä anoppini, eli mieheni äidin, on edelleen hankala ymmärtää sitä, että ruoassa ei saa olla vähänkään laktoosia, vaan hän tuputtaa aina miehelleni esim. ruokia, joissa on ihan tavallista kermaa todeten "ei tässä ole kuin ihan loraus vain kermaa".

Miestäni (ja varmaan montaa muutakin, jolla on erityisruokavalio) korpeaa esim. lounasravintoloissa ja lentokoneruoassa se, että suurinpiirtein kaikille erityisruokavalioisille on tehty se yksi sama ruoka, joka on sitten laktoositon, maidoton, gluteiiniton jne. (ja kuulemma myös mauton). Säästäähän siinä toki rahaa, kun ei tarvitse tehdä montaa erilaista ruokaa, mutta harmittaahan se varmasti joutua syömään aina jotain mautonta huttua, kun itsetehty laktoositon ruoka ei kuitenkaan makunsa puolesta eroa perusruoasta. Ja todella monella ravintolatyöntekijälläkin menee laktoositon ja maidoton (eli maitoproteiiniton) sekaisin.

Vierailija
38/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku selittää

Vierailija
39/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lentokoneruoassa se, että suurinpiirtein kaikille erityisruokavalioisille on tehty se yksi sama ruoka, joka on sitten laktoositon, maidoton, gluteiiniton jne.

Minulle oli laitettu yhdessä kokouksessa ulkomailla suuri lautanen erilaisia hedelmiä iltapäiväkahville leivoksen sijasta. Muut osallistujat katselivat kateellisena lautastani... Olin varmuuden vuoksi ilmoittanut maidottoman ruokavalion, kun en tiedä miten ulkomailla osaavat erikoisruokavaliot hoitaa (minulla on laktoosi-intoleranssi)

Vierailija
40/66 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen huomannut, että kovinkaan moni ei tiedä/välitä. Teen usein harrastukseni puitteissa ruokia lapsille ja allergioita kysyttäessä vanhemmat saattavat vastata, että maidoton ruoka. Kun tarkemmin kysyy, he tarkoittavatkin vähälaktoosista ruokaa.

Joku kirjoitti tuossa luomumaidosta ja sen sopimisesta "laktoosivaivaisille". Monihan on sanonut myös pystyvänsä käyttämään tavallisia maitotuotteita muualla kuin Suomessa. Tätä on ihan tieteellisesti tutkittu eikä mitään faktaa asiasta ole. Maidon käsittelyllä ei tieteellisissä kokeissa ole huomattu mitään eroa maidon siedettävyyteen. Tämän tiedon olen saanut Valiolta pari vuotta sitten. Mutta hyvä niin, että yksilötasolla esim. luomusta on monelle apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi