Ragdollien omistajia?
Kuinka paljon ja miten usein teidän kissat syö?
Meillä on 8kk ikäinen leikattu poikakissa, ja sen ruokahalu on pohjaton. Olen antanut syödä raksuja niin paljon kuin napa vetää (Royal Canin) ja lisäksi pari pussillista eläinkaupan märkäruokaa. Silti se vonkuaa ruokaa joka kerta kun joku erehtyy katsomaankaan keittiön suuntaan.
Tähän saakka oon antanut tuolle ruokaa mielinmäärin, koska on aina ollut tosi pieni eikä vieläkään ole pulska.. Mutta kai jossain vaiheessa pitäis alkaa rajoittamaan? En vaan tiedä kuinka paljon ja miten usein noille saa ruokaa antaa? Kasvattajaa en saa kiinni..
Kommentit (7)
Kuivamuonaa (Royal Caninin Kitten) on kupissa aina, ja iltaisin saa lisäksi pussiruokaa hieman. Riittää hyvin, ja osaa säädellä syömisiään.
Ruokapusseissa (kuiva ainakin) lukee yleensä paljonko (grammoina) annetaan minkäkin painoiselle. Omanikin oli jo luovutettaessa hieman alipainoinen, mutta ei silti ahmi, märkäruokaa ottaisi kyllä mielellään lisää :)
Noin mäkin oon ajatellut, että ovat isoja kissoja joten massaakin pitäisi jostain kehittää. Ja meidänkin poju on ollut syntymästään lähtien ruipelo ja pieni, joten silläkin "uhalla" oon antanut raukan syödä mielinmäärin. Että ressukka kasvais.
Kuten sanoin, vielä ei ole lihava eikä edes pyöreä, päinvastoin valtaisan turkin alla tuntuu pelkkä luuranko. Joten olen antanut kissan syödä niin paljon kuin jaksaa. Mutta nyttemmin oon alkanut miettimään sitäkin, että pitäiskö alkaa jo rajoittamaan murkinan määrää, etenkin kun ruoka on laadukasta eläinkaupan ruokaa eikä mitään markettien höttöä.
Kissan kasvattaja on oikeasti niin kiireinen, ettei ehdi näemmä sähköposteihin vastailla joten siksi kyselen täältä. Ja kuitenkin kasvattaja on oikeinkin arvostettu näissä piireissä, että en menisi sitä lainkaan kyseenalaistamaan.
Kävin tänään ostamassa kissalle Royal Caninin persialaista, ja siinä näkyi olevan että 69g saa päivässä antaa maksimissaan. Aattelin sen nyt sitten punnita ja sen mukaan mennä, mutta tuo märkäruuan osuus vielä mietityttää. Tuo katti kun söisi sitä mieluusti monta pussia päivässä..
t. alkup
niin katti on saanut raksuja noin 100g päivässä (=yksi kupillinen, joskus vähän enemmänkinn)plus märkäruokaa (pääasiassa Miamoria, myös Hillsia tms) 200-300g päivässä. Kaikki on uponneet ja lisääkin on ollut vailla..
Onkohan moisesta ruokamäärästä jotain haittaa esim. munuaisille? Lihonnut kissa ei oikeasti ole yhtään.
Mä sanoisin, että ruuasta ei oo kissalle mitään haittaa jos se ei oo lihava. Tietty ruuan lisäks raikasta vettä tulee aina olla saatavilla.
Ragdollit on niin isoja kissoja, että en lähtisi katsomaan mitään yleisiä kissanruokamäärä suosituksia. VArsinkin kasva pentu tarvitsee paljon ravintoa. Ragdollithan ovat täysikasvuisia vasta 2 vuoden iässä.
Mun eläinlääkäri anoppi ei ainakaan koskaan ole ollut huolissaan meidän kissojen ruokamääristä. Kehuja saavat aina. Tiedän, että se kyllä sanois mulle jos meidän kissoilla olis joku huonosti.
Eroa varmaan tyttö ja poikakissan syömisissä.
Tytöt jää 5kg painaviksi ja pojista voi tulla 10 kg painavia. Eivät niinkään lihavia, vaan tosi isoja tulee pojista, en sitten tiedä tuleeko kaikista.
Varmaan siis ruokakin maistuu hyvin, kun tarvii sitä ruokaa kasvuunsa.
Kannattaa siis soittaa kasvattajalle.
Meidän 2v ragdoll huutaa myös aina ruokaa, kun on nälkä. Olemme antaneet aamulla ja illalla pussit märkäruokaa ja aamulla laitamme raksuja yhden kipollisen.
Jos ruoka pääsee loppumaan tulee se viereen, katsoo silmiin ja huutaa kovalla äänellä :D ei mikään lempeä mau!
On nyt 7 kilonen ja edelleen tosi hoikka. Mä antasin pennulle ruokaa niin ettei tarvii tulla huutamaan ja jos alkaa pulskistua niin sitten rajottaisin. Ne on kuitenkin poikkeuksellisen isoja kissoja ja tarvii kasvamiseen paljon hyvää energiaa.
kaks kertaa/pvä sitä ruokaa. Mä annan meidän Ragdollille aamulla ja illalla ruuan. Ei tarvitse enää tuon ikäisenä sitä ruokaa mielin määrin. Kannattaa tosiaan varmaan jo vähän rajoittaa. Jos kovasti nälkä tuntuu päivän aikaan olevan niin voi päivällä antaa sitten vielä vaikka vähäsen jotain. Mutta ei varmaan enää kannata tosiaan antaa niin paljon kun menis.