Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joka neljännessä lapsiperheessä käytetään liikaa päihteitä

Vierailija
30.12.2010 |

http://www.ts.fi/online/kotimaa/184534.html

No, tämän monet tietävät, mutta kuka av-mamma uskaltaa ensimmäisenä tunnustaa kuuluvansa tuohon neljännekseen?

"Ei kun meillä maistellaan ihan kohtuudella."

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sun 12 cl on himpun vähemmänn kuin lasi piripintaan eli n. 2/3 täytetty lasi.

käydä mittaamassa lasit. Meillä on kaksia eri viinilaseja ja niiden vetoisuudet ovat n. 25 cl ja 45 cl. Eli 12 cl on kyllä noissa alle puoli lasia, ei lähellekään 2/3. Tuo isompi lasi ei mielestäni mikään poikkeuksellisen suuri punaviinilasiksi. Onko jollakin oikeasti niin pieniä viinilaseja, että 12 cl on jo 2/3 lasia? Sehän tarkoittaisi lasin kooksi vain 18 cl. En oikein usko. En yhtään enää ihmettele, jos joku ihmettelee parin viinilasillisen juomista, jos tavallisen punaviinilasillisen kokoarvio heittää noin reippaasti ja olettaa, että 2/3 osaa siitä on vain 12 cl kun totuus on noin 30 cl. t. 32 PS. Pienenä vertailuna tarkistin viinilasien kokoja Iittalan sivuilta. Esim. Essence-sarjan valkoviinilasi on 33 cl ja punaviinilasi 45 cl. Nämä ovat minulle aika normaaleja lasin kokoja.

Vierailija
42/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa missä menee se raja...

Toi nyt oli vähän kyllä liioteltu, että "alkololin juomiseen käytetty aika on lapsilta pois".

Siis jos juon kerran viikossa kaksi siideriä, kun lapset ovat menneet nukkumaan ja herään aamulla ennen lapsia, niin missä on se aika, mikä on lapsilta pois?!

sama kai se on katsonko minä telkkaria lapsen nukkumaanmenon jälkeen vai katson telkkaria ja juon sen yhden siiderin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä kommentti olikin alunperin siihen, kun joku ihmetteli miten jonkun vatsaan edes mahtuu ateria + kaksi lasillista viiniä. Ja muutenkin tämä kommentti oli lähinnä siihen, että lähes aina alkoholikeskusteluissa huomaa sen, että eri ihmiset tarkoittavat aivan eri määriä "lasillisella" ja siten keskustelut aiheesta menevät aivan absurdeiksi, kun keskustelijat tarkoittavat aivan eri asioita samoilla ilmaisuilla. Minusta siinä ainakin on eroa vetäiseekö joku noin neljännespullollisen viiniä vai reippaasti toista pullollista.

Ja väitän, että lapsikin huomaisi eron olenko juonut 24 cl viiniä vai 90 cl vaikkei laskea osaakaan. Eli sinänsä sillä on väliä.

Vierailija
44/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten tarvitse reagoida alkoholiin mitenkään, kun se ei ole mikään piiloteltu peikko. Se on esim. meillä sama asia kuin kahvi tai tee. Aikuisten nautintoaine, jota juodaankin kuten kahvia tai teetä - ei pullotolkulla. Eivätkä meillä lapset tiedä mitään, vielä, alkoholin liikakäytöstä, kun eivät ole sitä nähneet missään.

Miksi alkoholista tehdä paha peikko lapsille?Miksi normaaleissakin perheissä pitää alkoholista tehdä lapsille jokin suuri numero? Meillä lapsilta kiellettyjä ovat myös kahvi ja tee. Alkoholista on todettu lapsille samalla tavalla, että se on aikuisten juomaa kuten kahvi ja tee. Ei siitä vohkata sen enempää. Alkoholin käyttö meillä on aika arkista tyyliin yksi siideri/lonkero/olut tai lasi viiniä. Lapset eivät ole nähneet vielä yhtään todella humalaista aikuista (nyt 4- ja 6-vuotiaat). Joskus tulee aika, jolloin pitää lasten kanssa varmaan myös muistakin alkoholin käyttötavoista, mutta toistaiseksi mennään näin.

tyyliin: "jippii, äiti osti pullon laadukasta eteläafrikkalaista punaviiniä ja aikoo viettää laatuaikaa. Hipheihurraa, iloinen lauantai-ilta".

Vierailija
45/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisten mittarien mukaan, mutta en omasta mielestäni.

En ole humalassa lasten nähden.

Juon n. kolmena päivänä viikossa. Keskiviikon saunakaljaa 1-3 kpl. Pe ja la 6-8 annosta ja yleensä otan ekan kun lapsen sängyssä, silloin alan rentoutua. Joskus juon pari jo lasten nähden. Joskus juiodaan viinipullo ruuan kanssa.

Joskus otan kunnolla. Harvemmin kuin kerran kuussa. Silloin lähden baariin ja juon varmaan lähemmäs parikymmentä annosta.

Eli paljon juon riskirajojen puitteissa, mutta koska olen pienessä korkeintaan viikonloppuiltaisin, se ei tunnu minusta isolta kulutukselta. Elän normaalia kotiäitielämää, ulkoilua, askartelua ja pulkkamäkeä.

Olen seurannut tämän palstan alkoholikeskusteluja, ja tiedän, että moni ei näe mitään eroa minun ja totaalisesti alkoholisoituneen rapajuopon välillä. No, se ei ole minun ongelmani. Niin, ja mieheni juo paljon vähemmän. Yleensä perjantaisin vain 2-3 olutta, joskus enemmän.

Vierailija
46/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisten mittarien mukaan, mutta en omasta mielestäni.

En ole humalassa lasten nähden.

Juon n. kolmena päivänä viikossa. Keskiviikon saunakaljaa 1-3 kpl. Pe ja la 6-8 annosta ja yleensä otan ekan kun lapsen sängyssä, silloin alan rentoutua. Joskus juon pari jo lasten nähden. Joskus juiodaan viinipullo ruuan kanssa.

Joskus otan kunnolla. Harvemmin kuin kerran kuussa. Silloin lähden baariin ja juon varmaan lähemmäs parikymmentä annosta.

Eli paljon juon riskirajojen puitteissa, mutta koska olen pienessä korkeintaan viikonloppuiltaisin, se ei tunnu minusta isolta kulutukselta. Elän normaalia kotiäitielämää, ulkoilua, askartelua ja pulkkamäkeä.

Olen seurannut tämän palstan alkoholikeskusteluja, ja tiedän, että moni ei näe mitään eroa minun ja totaalisesti alkoholisoituneen rapajuopon välillä. No, se ei ole minun ongelmani. Niin, ja mieheni juo paljon vähemmän. Yleensä perjantaisin vain 2-3 olutta, joskus enemmän.

Eli varmaan pian ei sitä sun ja rapajuopon välistä eroa huomaakaan, heh heh... Jos joka viikonloppu ja joka saunailta pitää sitä alkoholia ottaa, niin kannattaisi alkaa pohtimaan asiaa. Onko todella tarvetta ja miksi juot?

t. ei-absolutisti

Vierailija
47/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tyypillistä. Juot liikaa ja jos et vielä juo niin ainakin kohta juot.... Ei se aina niin mene.

virallisten mittarien mukaan, mutta en omasta mielestäni. En ole humalassa lasten nähden. Juon n. kolmena päivänä viikossa. Keskiviikon saunakaljaa 1-3 kpl. Pe ja la 6-8 annosta ja yleensä otan ekan kun lapsen sängyssä, silloin alan rentoutua. Joskus juon pari jo lasten nähden. Joskus juiodaan viinipullo ruuan kanssa. Joskus otan kunnolla. Harvemmin kuin kerran kuussa. Silloin lähden baariin ja juon varmaan lähemmäs parikymmentä annosta. Eli paljon juon riskirajojen puitteissa, mutta koska olen pienessä korkeintaan viikonloppuiltaisin, se ei tunnu minusta isolta kulutukselta. Elän normaalia kotiäitielämää, ulkoilua, askartelua ja pulkkamäkeä. Olen seurannut tämän palstan alkoholikeskusteluja, ja tiedän, että moni ei näe mitään eroa minun ja totaalisesti alkoholisoituneen rapajuopon välillä. No, se ei ole minun ongelmani. Niin, ja mieheni juo paljon vähemmän. Yleensä perjantaisin vain 2-3 olutta, joskus enemmän.

Eli varmaan pian ei sitä sun ja rapajuopon välistä eroa huomaakaan, heh heh... Jos joka viikonloppu ja joka saunailta pitää sitä alkoholia ottaa, niin kannattaisi alkaa pohtimaan asiaa. Onko todella tarvetta ja miksi juot? t. ei-absolutisti

Vierailija
48/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa missä menee se raja... Toi nyt oli vähän kyllä liioteltu, että "alkololin juomiseen käytetty aika on lapsilta pois". Siis jos juon kerran viikossa kaksi siideriä, kun lapset ovat menneet nukkumaan ja herään aamulla ennen lapsia, niin missä on se aika, mikä on lapsilta pois?!

sama kai se on katsonko minä telkkaria lapsen nukkumaanmenon jälkeen vai katson telkkaria ja juon sen yhden siiderin.

tai luuletko ettei lapsi huomaa sitä, että viet ne tyhjät pullot takaisin kauppaan. Millaisen viestin arvelet lapselle välittyvän siitä kun lapsi havaitsee, että äiti juo hänen nukkumassa olleessaan jotain, mikä ilmeisesti on salaista?

Vierailija
49/49 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisten mittarien mukaan, mutta en omasta mielestäni. En ole humalassa lasten nähden. Juon n. kolmena päivänä viikossa. Keskiviikon saunakaljaa 1-3 kpl. Pe ja la 6-8 annosta ja yleensä otan ekan kun lapsen sängyssä, silloin alan rentoutua. Joskus juon pari jo lasten nähden. Joskus juiodaan viinipullo ruuan kanssa. Joskus otan kunnolla. Harvemmin kuin kerran kuussa. Silloin lähden baariin ja juon varmaan lähemmäs parikymmentä annosta. Eli paljon juon riskirajojen puitteissa, mutta koska olen pienessä korkeintaan viikonloppuiltaisin, se ei tunnu minusta isolta kulutukselta. Elän normaalia kotiäitielämää, ulkoilua, askartelua ja pulkkamäkeä. Olen seurannut tämän palstan alkoholikeskusteluja, ja tiedän, että moni ei näe mitään eroa minun ja totaalisesti alkoholisoituneen rapajuopon välillä. No, se ei ole minun ongelmani. Niin, ja mieheni juo paljon vähemmän. Yleensä perjantaisin vain 2-3 olutta, joskus enemmän.