Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 2 kk, millaista unikoulua?

Vierailija
30.12.2010 |

Vauvani on pari kk vanha ja on nukkunut ihan hyvin koko ajan. Nyt olen parin vkon ajan tullut havainneeksi jonkinlaista rytmiä,mutta yöunille rauhoittuminen menee puolille öin ja vastaavasti yöunilta heräillään 11 aikoihin aamulla. Vauva nukkuu pääosin päikkärit vaunuissa ja yöt vieressä herättyään ekan kerran vaunuista tissille. Eilen ei rauhoittunut enää vaunuihin vaikka väsy oli kova, vieressä sai unen päästä kiinni tunnin kitinän ja tissittelyn jälkeen. Olen koettanut laittaa omaan sänkyyn (kiinni meidän sängyssä, laita alhaalla), mutta tuntuu että hän vaatii olla kyljessä kiinni. Sylitellään ja täysimetän häntä, olisiko silti läheisyyspula? Milloin voin alkaa lempeästi vieroittaa kyljestä pois, omat unet on vähän kurjat kun koko ajan joutuu varomaan toista vieressä...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suosittelisin unipussia, siinä kun vauvaa siirtää ei havahdu kun lämpö pysyy.

Mulla on Lidlin 7 euron pussi käytössä ja tosi hyvä vieressä viihtyvälle vauvalle.

Vierailija
2/6 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolivuotiaasta eteenpäin vasta voi aloittaa unikoulukokeilut. tuon ikäinenhän nimenomaan tarvitsee läheisyyttä ja tissiäkin..nukuta viereen ja nosta sitten omaan sänkyyn nukkumaan ja tätä saat toistaa sata kertaa yössä mutta anna nyt hyvä ihminen vauvan olla vauva..pitääkö sitä perkele jo 2kk osata olla itsenäinen..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tuossa vaiheessa minkäänlaisesta unikoulusta on apua, vaan oman kokemukseni perusteella sanoisin, että se on vaan taas yksi vaihe, mikä käydään läpi. Mua harmittaa vieläkin kun itse tuhlasin monta yötä siihen että yritin saada vauvani nukkumaan omassa sängyssä pienenä. Kävi nimittäin niin, että kun silloin tällöin kokeilin, yhtäkkiä vauva vaan alkoi nukkua tyytyväisenä omassa pedissään, vaikka aikaisemmin oli vaatinut sitä kylki kyljessä nukkumista. Uskon, että kun hän oli siihen asti saanut tarpeeksi läheisyyttä öisinkin, hän vaan sitten yhtäkkiä oli valmis nukkumaan vähän kauempana. Eli suosittelen vain kokeilemaan välillä, ja varmistamaan, ettei ainakaan nälkä ole pienellä.

Tuosta rytmistä, mä olin kanssa vähän ahdistunut alussa kun ei meinannut tulla minkäänlaista päivärytmiä vauvalle, ja kun tuli niin tietysti hän nukahti yöunille aina tosi myöhään kuten sunkin vauvasi. Vauvani oli muistaakseni reilut 3-kuinen, kun huomasin, että unirytmi on joka päivä suunnilleen samanlainen, ja yöunetkin aikaistuivat. Eli ikävä kyllä mulla ei ole antaa mitään vinkkejä, vaan toivon, että teilläkin vauva on vaan niin pieni, ettei oikeanlaisia rytmejä ole ehtinyt vielä kehittymään. Hänellähän voi olla myös vatsavaivoja, mitkä menevät niin ikään ohi kun aika on kypsä.

Vierailija
4/6 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäinen vielä mitään unikoulua tarvitse, eikä se onnistukaan vielä tuossa vaiheessa. koko koulutus menee hukkaan, koska lapsen rytmi muuttuu muutenkin niin tiheästi vielä tuon ikäisenä.

Unipussiin nukkumaan, jos herää siirreltäessä. Ikeasta saat halvan unipussin kokeiluihin.

Vierailija
5/6 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tyttö nyt 4kk ja nukkuu kanssa ihan hyvin. Mäkin luulen vähän väliä, että meille on löytymässä joku rytmi, mutta sitä kestää pari päivää ja sitten löytyy uusi. Nyt meillä nukutaan noin 9-10 tunnin yöunet niin, että herätään kerran välissä syömään. Neidin voi viedä sänkyyn jo vaikka yhdeksältä ilman isoja itkuja, mutta tuhisee siellä yhteen asti ja tuttia pitää käydä laittamassa suuhun vähän väliä. Puolenyön jälkeen syödään kerran ja yhteen mennessä nukahtaa sitten kunnolla. Pointti oli se, että tyttö nukahtaa kun nukahtaa, eikä sitä voi millään aikaistaa.

Meillä tuli jossain vaiheessa kanssa nukahtamisvaikeuksia ja mä aloin silloin nukuttaan tyttöä äitiyspakkauksen makuupussissa, jonne on nyt tottunut nukahtamaan. Helpottaa nukkumaanmenoa esim. mummulassa kyläillessä, kun vaikka sänky muuttuu, niin makuupussi on sama. Se jonkun jo mainitsema unipussi toimisi varmasti kanssa samoin.

Vierailija
6/6 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen nukahti vain liikkeeseen eli täällä käveltiin kämppää ympäri öisin, mutta tuo muuttui kuin taikaiskusta. Nykyisin käveleminen pitää häntä vain enemmän hereillä. Tutti auttaa tosi paljon nukahtamisessa. Vaikkei heti nukahtaisi omaan sänkyyn niin silmät alkaa mennä kiinni kun antaa tutin. Olemme myös aloittaneet iltarutiinit, eli yökkärin vaihto, naama- ja käsipesu, iltatissi hämärässä makkarissa ja saman tuutulaulu joka yö. Nyt nukahtaa melko kellontarkasti keskiyöllä ja herää syömään klo 6-8 ja sitten nousee aamulla klo 10-11.

Minä en ole uskaltanut nukuttaa viereen vaan aina nostanut omaan koppaan - pelkään niin paljon että tukehdutan vauvan peitolla vahingossa tms. Pienempänäkin kun nukahti tissille, siirsin aina omaan sänkyyn nukkumaan, vaikka sitä sai välillä tehdä viisikin kertaa kun aina heräsi... Laitan viltin ympärille jo kun syötän ja siirrän saman viltin kanssa sitten koppaan - lämpö säilyy. Samoin laitan sen harson jota olen käyttänyt imetyksessä, mukaan lapselle koppaan ja siinä on hänen oma tuoksu ja äidin tuoksu. Usein nukahtaakin nenu kiinni harsossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi