Voiko ihminen hallita sitä miten tulee kohdelluksi?
Kommentit (6)
Oma asenne ja itsensä arvostaminen merkitsee kyllä paljon mutta ei sillä silti kaikkea kohtelua ratkaista.
väkivallalle ei voi mitään, mutta ne läheiset voi valita itse, kenen kanssa on tekemisissä, ja kenen kanssa ei. Moni valitsee itse itselleen esim kaltoin kohtelevan puolison, kerta toisensa jälkeen. Jos ajattelee, että on mieluummin yksin, kuin ihmisen kanssa, joka kohtelee vähääkään epäkunnioittavasti, niin ei joudu huonoihin suhteisiin.
Paljon voi tehdä sillä miten antaa itseään kohdella ja toisaalta ihminen saa erilaista vastakaikua sen mukaan miten kohtelee muita.
Mutta ei se kaikkea ratkaise kun omilla ihmisillä on ihan omia päänsisäisiä juttujaan jatkuvasti menossa.
Oma asenne ja itsensä arvostaminen merkitsee kyllä paljon mutta ei sillä silti kaikkea kohtelua ratkaista.
Ei ratkaise kaikkea, mutta kyllä todella paljon. Mulla on ystäväpiirissä paljon malliesimerkkejä siitä, miten voi kutsua huonoa kohtelua osakseen. Kaksi erittäin hyvää ystävääni kärsivät suuresta itsekkyyden puutteesta. He eivät osaa pitää puoliaan ja tulevat usein kohdelluksi huonosti ja joutuvat sellaiseen asemaan, jossa heidän omat halunsa ja mielipiteensä jäävät muiden tahtomisen alle. Toinen myös avioliitossaan, enkä sanoisi, että vika olisi tässä ensisijaisesti hänen miehessään. Jos jatkuvasti tarjoaa sitä, että uhrautuu toisen puolesta, niin jää uhriksi. Se aiheuttaa mielipahaa ja usein passiivis-aggressiivista käytöstä.
Ensisijaisesti valitsemalla seuransa.