Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

järkky miten paljon menee rahaa ruokaan

Vierailija
30.12.2010 |

Mä en koskaan kaupassa vertaile hintoja vaan ostan sitä mikä mielyttää sillä hetkellä. Iloitsin aina vaan kaikista plussa ja bonuspisteistä, mutta nyt aloin tarkastella ostoksia tarkemmin ja voin sanoa että järkytyin. meidän neljä henkisen perheen ruokakulut ovat kuukaudessa n. 800 euroa, lisäksi käymme ainakin kerran viikossa syömässä ulkona ja nyt en tarkoita mitään pizzeriota tai hesejä. Mä en osta mitään eineksiä vaan "kunnon ruokaa". Nyt aion tehdä "parannuksen" ja pienentää ruokalaskuani, koska paljon ostan ruokaa mitä heitän sitten parin päivän kuluttua roskiin, mitä teillä muilla menee kuukaudessa ruokaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kallista. Ruokalasku kasvaa kaikesta "pienestä" kuten jugurteista, mehuista, limuista, iltapäivälehdistä jne. Ja varsinkin leipä on niin kallista Suomessa, että se kannattaa leipoa itse, kotona tehty leipä ei kaipaa päälle pahemmin edes päällisiä, sipaisu voita riittää, joten säästää leikkeleiden ja muiden päälisten hinnan.

Jos itse valmistat esimerkiksi lohikeittoa, ei se maksa paljoa. Ei myöskään vaikkapa kinkkukiusaus tai punajuurivuoka. Ja kun käyttää juureksia/vihanneksia ruuanlaitossa, niin ei tarvitse tehdä salaattia, jolle tulee paljon hintaa varsinkin talvisin, ja ihan samat vitamiinit saa esim. kasvissosekeitosta mitä saisi salaatista, paremmatkin itse asiassa.

Jos tekee muutamana päivänä edullista ruokaa, voi sitten muuten tehdä kalliimpaa jos haluaa. Esim. kerran viikossa joku kiusaus, yhtenä päivänä keittoa, ja yhtenä päivänä edullinen kasvisruoka, kuten kasvisosekeitto, kasvipoihvit tai vastaavaa.

Vierailija
2/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja neljä henkeä perheessä. Minulla tosin ongelmana pepsimax jota juon ainakin pari pulloa päivässä. Limskaan menee näin siis paljon rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostat ruokaa pois heitettäväksi? Meillä ei heitetä ruokaa roskikseen juuri yhtään, joskus lapsi ei jaksa koko annosta syödä, mutta muuten ei ole tarvetta heittää pois mitään.

Ostatko vain kaikenlaista suunnittelematta yhtään mitä ruokia aiot valmistaa, mihin ne kaikki tuoretuotteet aiot käyttää?

Meillä menee varmasti kolmen hengen perheessä suhteellisen paljon rahaa ruokaan, mutta syömme paljon kalaa ja se on aika kallista, samoin leivät (tulisi paljon halvemmaksi leipoa itse ja silti ei tule leivottua kuin todella harvoin).

Vierailija
4/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perheessä on viisi henkilöä. Minun mielestäni se ei ole paljon. Lapset syövät koulussa, mutta tuolla 800:lla ostetaan lasten muut ruoat ja meidän aikuisten kaikki ruoka. Otamme kumpikin töihin eväät. Siis kunnon eväät, yleensä edellisen päivän tähteet. Minulla on eväs yleensä jokin itsetehty keitto.

Mekin syödään ulkona noin kerran viikossa. Laskin kuitenkin, että tuo 800 ei ole kuin 160 € per henkilö kk:ssa, eli 5 € henkenä kohti päivässä. Eikä todellakaan tingitä ruoan laadusta, tosin teen lähes kaiken itse.

Vierailija
5/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi 800 €/kk, onko teillä teinejä perheessä? Monet sanovat, että silloin ruokalaskut nousevat kun varsinkin "nuoret miehet" syövät mielettömästi. Meillä on myös 4 henkinen perhe, lapset alle kouluikäisiä sekä koira, ruokalasku lähes aina alla 400 €, nyt joulukuussa menee lähemmäs 500 €, kun on ostettu enemmän mm. alkoholijuomia ja herkkuja joulupöytään sekä uudeksi vuodeksi.

Vierailija
6/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä perheessä 6 henkeä, viikonloppuisin yleensä 7 (teini 16v opiskelee toisella paikkakunnalla, viikonloput viettää kotona kuitenkin).

Aika tarkka olen kyllä meidän perheen ruokaostosten kanssa. Ostan kyllä hyvät raaka-aineet mahdollisuuksien mukaan, eineksiä ei käytetä (paitsi jos pakaste/wokkivihannekset niiksi lasketaan) ja pyrin hyödyntämään mahdolliset tarjoukset aina kaupassa käydessä. Tykkään myös leipoa, mikä laskee tottakai ruokalaskua kun teen paljon sämpylää/leipää/herkkuja itse.

Auttaisikohan ap:n ruokalaskun pienenemiseen tarkka viikottainen ruokalista!? Itsestä ainakin tuntui että tuli ostettua enemmän turhaa ja meni ehkä jotain roskiinkin kun ei tullutkaan syötyä, kun ei ollut tarkkaa ruokalistaa kaupassa käydessä. Nyt kun selkeä ruokalista tulee ostettua vain se mitä todella tarvitsee. Toki ruokalista saattaa muuttua kauppareissulla ja saatankin jauhelihan sijasta ottaa kanankoipia jos ovat tarjouksessa, mutta vähemmän ruokaa menee hukkaan joka tapauksessa... :)

Vierailija
7/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruokakauppaan saa helposti menemään 800 euroa kuussa. Emme osta juurikaan eineksiä tai kalliita vanukkaita, pikkujugurtteja tms. mutta toisaalta etenkin mies rakastaa kunnon lihaa, leikkeleitä ym. Toisaalta eihän tämä summa ole kuin reilu kuusi euroa/hlö/päivä, ei se minusta ole kauheasti. Ja ruokakaupassa on kiva käydä; seuraan kyllä tarjouksia ja yritän ostaa järkevästi, mutta ikävä kaupassa olisi koko ajan köyhäillä ja valita aina se halvempi (=usein huonompi) vaihtoehto.

Vierailija
8/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ruokakin voi olla tosi kallista, jos ostaa kotimaista naudan sisäfilettä tai valmiita ahvenfileitä ilman, etät ne ovat missään tarjouksessa. Pienissäkin asioissa on isoja hintaeroja riippuen siitä, ostaako vaikkapa Valion arkijugurttia litran purkissa vai pieniä erikoisjugurtteja.

Itse katson tarjouksia, vertailen hintoja ja mietin etukäteen, mitä laitan. Tällä tavalla voi säästää aika paljon, vaikka laittaisikin hyvää kunnon ruokaa.

Vierailija
9/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä (tilapäisesti meitä kolmekin) menee vajaa 300 euroa kk.

Vierailija
10/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syömme mielestämme hyvin, ei siis mitään kalapuikkoja ja pakasteransiksia joka toinen päinä ja nakkeja ja makaronia joka toinen :)

Suurin säästö ostoksissa syntyy varmaan siitä, että emme osta juuri ollnekaan valmisruokia, ei juurikaan karkkia, sipsejä, leivonnaisia (paitsi leipää), ei maustettuja jogurtteja, vanukkaita yms.

Ruokaa ei mene juurikaan roskiin, sillä aina ennen kauppakeikkaa (käymme kaupassa lähes päivittäin, kun sinne on vaan 200 m) katsomme mitä on ja pohjustamme ruokaostokset siihen. "jämät" pyritään käyttämään hyväksi, esim. tomaattikeiton lopusta pastakastiketta. Ruoka kasvispainotteista.

Vierailija
11/11 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 400 kk. Tosin tuohon summaan mahtuu myös wc-paprut,vaipat jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä