Miksi autottoman ihmisen on niin vaikeaa kulkea BUSSILLA? Miksi hänet pitää aina hakea?
Tuttavapiirissä on parikin tällaista tapausta. Toinen on sinkkunainen, toinen kahden lapsen yh. Kumpikaan ei liikahda minnekään, ellei joku hae autolla. Esim. kylään he eivät voi mitenkään tulla bussilla. Vaihtoehtoina on siis hakeminen tai kyläreissun jääminen väliin.
Eikö tämä jo lähentele ihmisten hyväksikäyttöä?
Kommentit (22)
tottuneet autolla huristamaan ei tarvii tarpoa lumessa.
Eivät osaa odotella bussia tai tiedä pitääkö maksaa sisään tullessa vai leimata kortti mitenpäin.
Neitejä ja prinsessoja jotka tottuneet että miehet kuljettelee niitä ympäri toria tai kaupoissa. Eivät varmaan käytä polkupyöriäkään ellei joku pyydä tarakalle.
Minulla bussipysäkki 200 metrin päässä, joten pääsen bussillakin.
Haluan olla mahdollisimman itsenäinen, en tykkää hyysäämisestä
Me asutaan pikkukaupungissa, missä ei julkiset kulje ihan niin hienosti kuin jossain muualla, mutta äitini luota 200m:n päässä on bussipysäkki, josta pääsee kerran tunnissa kaupungille. Noh. Matka maksaa jotain 3e suuntaansa.
Lähin kauppa, Siwa, on 2 km heiltä kun keskustaan on 3km.
Minä asun ihan toisella suunnalla 17km:n päässä vanhemmistani, mutta jotenkin äiti kuvittelee, että minä huvikseni ajelen ihan koska vaan noutamaan hänet keskustaan, jotta hän säästää sen 2x3e. Minulle ei koskaan makseta mitään - ikinä.
Nytkin tuli ilmoitusluontoisena: "Jos ajelet täälläpäin (lue: LÄHDEPÄ TUOMAAN) niin voit ostaa isälles Rizla-paketin.." Hellouuuu, varmaan lähden täältä asti viemään (ei sitä Rizlaakaan makseta) sätkäpapereita... Kun ei rouva tai isäntä itse viitti kävellä siihen lähiSiwaan.
Tätä tää on aina.. en viitti aina vastata puhelimeenkaan ku äiti soittaa.
Me asutaan pikkukaupungissa, missä ei julkiset kulje ihan niin hienosti kuin jossain muualla, mutta äitini luota 200m:n päässä on bussipysäkki, josta pääsee kerran tunnissa kaupungille. Noh. Matka maksaa jotain 3e suuntaansa. Lähin kauppa, Siwa, on 2 km heiltä kun keskustaan on 3km. Minä asun ihan toisella suunnalla 17km:n päässä vanhemmistani, mutta jotenkin äiti kuvittelee, että minä huvikseni ajelen ihan koska vaan noutamaan hänet keskustaan, jotta hän säästää sen 2x3e. Minulle ei koskaan makseta mitään - ikinä. Nytkin tuli ilmoitusluontoisena: "Jos ajelet täälläpäin (lue: LÄHDEPÄ TUOMAAN) niin voit ostaa isälles Rizla-paketin.." Hellouuuu, varmaan lähden täältä asti viemään (ei sitä Rizlaakaan makseta) sätkäpapereita... Kun ei rouva tai isäntä itse viitti kävellä siihen lähiSiwaan. Tätä tää on aina.. en viitti aina vastata puhelimeenkaan ku äiti soittaa.
että eikö aikuiset ihmiset osaa ajatella tuollaisiakin asioita asuinpaikkaa valitessaan?Itsellä ole autoa (juu siis olen tuo bussikortillinen hyväksikäyttäjä) ja olen aina pitänyt huolen että bussipysäkki on niin lähellä ettei tupakkia kerkeä polttaa kun sinne käppäilee, samoin lähiruokakauppa. Löytyypä tästä kirjasto, uimahalli jne muitakin palveluja ihan vierestä. Mutta miksi siis joku ehdoin tahdoin muuttaa noin hassuun paikkaan jos ei ole valmis kävelemään tuulessa ja tuiskussa ja helteessäkin sinne lähikauppaan Rizlojensa perään?
Tietty jos vanhempiesi kunto on vasta viime aikoina huonontunut ja lääkäri ottanut kortit pois tai jotain tällaista syytä, voisit vähän heitä auttaakin jos eivät ole valmiita muuttamaan kylille vanhustentaloihin sitten?
jos joku vaatii tai odottaa kohtuuttomia
tottuneet autolla huristamaan ei tarvii tarpoa lumessa.
Eivät osaa odotella bussia tai tiedä pitääkö maksaa sisään tullessa vai leimata kortti mitenpäin.
Neitejä ja prinsessoja jotka tottuneet että miehet kuljettelee niitä ympäri toria tai kaupoissa. Eivät varmaan käytä polkupyöriäkään ellei joku pyydä tarakalle.
Mun yks tuttu jopa pakotti miehensä auton rattiin vaikka sillä miehellä ei ollut silloin edes korttia. Oli liian pitkä matka kävellä 2 kilsaa kauppaan. Kun mä kysyin kerran että miks et käytä bussia? niin vastaus oli "en mä osaa, en tiedä kummallle puolelle tietä pitää mennä, mitä sanoa kuskille kun ostan lipun ja miten ne bussit edes kulkee"?
Mitä tulee kyyditsemiseen noin muuten, niin kyllä mä voi kaverin noukata kyytiin tai hakea ilman bensarahoja, mutta joku raja. Jos toinen olisi usein kyydissä ja aina pummina, niin se olis jo liikaa.
vanhemmat on tällaisia. Esim.kun lähtevät lomalle, niin miehen pitää heittää heidät kentälle ja loman loputtua hakea kentältä ja viedä kotiin. Jos lomasta maksetaan 1500-2000e, niin eikö enää ole 25 euroa varaa maksaa taksista kentälle??
Mun yksi kaveri on myös samanlainen. Saattaa soittaa että lähdetkö käyttää häntä ja lastaan keskustassa, kun pitäisi käydä ostaa vaippoja tai käyttää lasta lääkärissä. Mun pitäisi ajaa ensin 20km tän kaverin luo ja viedä hänet keskustaan kahden kilsan päähän. Hänellä on Prismaan matkaa 500m, että luulisi ne vaipat kulkevan vaikka rattaiden alla tuon matkan. Pari kertaa olen kaupalla käyttänyt kun olen hänen luonaan muutenkin ollut käymässä, mutta muutoin olen vain sanonut että en ehdi tms.
[i Tietty jos vanhempiesi kunto on vasta viime aikoina huonontunut ja lääkäri ottanut kortit pois tai jotain tällaista syytä, voisit vähän heitä auttaakin jos eivät ole valmiita muuttamaan kylille vanhustentaloihin sitten?
[/quote]
saavat kissanhiekat sun muut painavat tuotua kotiin, jotenkin sitä aattelis, että osais ostaa nuo keveät siinä samalla..? Ja kun kuitenkin joka viikko myös käy bussilla kaupungilla. En minä ihan joka huudolla lähde. Ei ne kotoonsa muuta mihinkään, on koiraa ja kissaa, mitkä tarvii ilmeisesti ok-talon.. Ajokortit on, mutta autossa meni katsastus umpeen (kun ei mun mies ilmaseks suostunu ostaan ja vaihtaan siihen uutta pakoputkea)
että en viitsi ajaa maratonin pituista matkaa sen takia että hän ei jaksa kävellä kilometriä. Aikamoinen taulapää sais olla jos ei muutamasta kerrasta tajua että on turha soitella kyytiä näin kaukana asuvalta.
että en viitsi ajaa maratonin pituista matkaa sen takia että hän ei jaksa kävellä kilometriä. Aikamoinen taulapää sais olla jos ei muutamasta kerrasta tajua että on turha soitella kyytiä näin kaukana asuvalta.
On kyllä oikein reipas liikkuja, mutta käyttää surutta hyväksi myös ilmaista kyytipalvelua. Kuljetin hänen lastaan hoitoon vuoden, koska oma lapseni oli samassa hoidossa ja minulla auto käytössä. Kotimatkalle keksi usein jotain "käytkö kaupassa samalla" juttuja tai apteekkia yms.. "Tuotko sukset meiän varastoon, ota ne vaatteet sieltä lokerosta" jne.. Kylläpä oli mukavaa. Sitten kun joku kauluri jäi lokeroon, tuli valitukset..
Samainen lapsi kulkee myös harrastuksissa (toisella paikkakunnalla) meidän kyydissä, ikinä en ole saanut bensarahaa, enkä kiitosta. On kulkenut jo toista vuotta 2-3 kertaa viikossa.. Harrastuksissa me tietysti huolehditaan tästä lapsesta, joka ei tottele mitään puhetta nykyään.. Tuon harrastuksessa kuskaamisen kyllä lupsin itse, mutta nyt harmittaa miten se sitouttaa meidät ilmaiseksi lapsenvahdiksi ja kuljettajiksi. Ja kun ei olla kiitollisia, vaan lähinnä vittuillaan tai otetaan herneet nokkaan jostain muutoksista, niin kaipa tuon voisi jo lopettaakin. Itse en kyllä kehtaisi kuskauttaa lastani toisilla, ainakaan tarjoutumatta maksamaan kyydistä.
olen kyllä härskisti käyttänyt hyväkseni autollista kaveriani, jos olemme menossa vaikkapa ravintolaan ja minun kotini on kuitenkin matkan varrella kaverin näkövinkkelistä katsoen. Samoin muuallekin, jos menemme yhdessä, leffaan tai yhteisille tuttaville kylään. Yksin kun menen, en kaverilleni soittele ja pummi kyytejä vaan menen omin avuin.
Jos oikeasti haluaa johonkin, kyllä sinne pääsee bussilla tai tarvittaessa taksillakin. Mitenköhän nämä ihmiset pääsevät töihin tai kauppaan?
Joskus naurattaa, joskus ihmetyttää ja välillä pistää ärsyttämään.
Toinen asuu kaupungissa ja toinen syrjässä kirkonkylällä. Toinen kyllä maksaa mielellään bensarahaa mutta toinen taas ei ikinä, ilmatteeks pitäsi aina kuskata.
hän muistaa aina puhua yksityisautoilusta saastuttajana, mutta jos pitää päästä jonnekin yli 1 km päähän, tulee meille soitto. Bussipysäkille hänellä on matkaa 300m, mutta kun ne aikataulut on niin hankalia.
hän muistaa aina puhua yksityisautoilusta saastuttajana, mutta jos pitää päästä jonnekin yli 1 km päähän, tulee meille soitto. Bussipysäkille hänellä on matkaa 300m, mutta kun ne aikataulut on niin hankalia.
Ei oikeasti huvittais tulla kylään, liikkuminen on vaikeaa vamman tms. takia, bussipysäkille on liian pitkä kävelymatka, on liikaa kantamuksia, ei viitsi maksaa bussilippua, bussit kulkee liian harvoin, koti on kaverin matkan varrella ja hänen on helppo poiketa siihen autolla joten siitä on tullut tapa, lapset ei osaa käyttäytyä bussissa, pelkää busseja ja muita sosiaalisia tilanteita missä on ahtaassa tilassa vieraiden kanssa, pelkää kävellä bussipysäkiltä kotiin/kylään raiskaajien pelossa yms. yms.
Jos kaveri kokee tulevansa hyväksikäytetyksi niin ainahan on se mahdollisuus ettei kutsu tätä ihmistä kylään tai sanoo että ole tulematta josset bussilla pääse.
Pieni korvaus noista matkoista ei varmasti talouttasi riko, mutta ystäväsi ei koe itseään ihan hyväksikäytetyksikään. Vaikka olisikin ohikulkumatkalla, niin siitä huolimatta, sinä säästät bussimatkan hinnan ja saat vaivattoman kyydin.
olen kyllä härskisti käyttänyt hyväkseni autollista kaveriani, jos olemme menossa vaikkapa ravintolaan ja minun kotini on kuitenkin matkan varrella kaverin näkövinkkelistä katsoen. Samoin muuallekin, jos menemme yhdessä, leffaan tai yhteisille tuttaville kylään. Yksin kun menen, en kaverilleni soittele ja pummi kyytejä vaan menen omin avuin.
Bussi kulkee kodin vierestä 4 kertaa tunnissa, mut ku ei ni ei.
En ole hankkinut bussikorttia vain satunnaisia leffamenoja varten vaan käytän sitä viitenä päivänä viikossa, yhteensä päivässä neljään eri kulkuneuvoon.
Jos kuljen sillä enemmän, ei tule lisämaksujakaan mutten säästäkään jos jätän käyttämättä ja menenkin (kaverin) autolla.
Enkä sitä paitsi maksa bussikortin kuukausimaksuakaan itse, joten se on mulle ainakin ilmainen ;)