vaippa-gallup
Hei !
Gallupin aiheena tänään vaipat!
Eli aiotko kestoilla vai käytää kertiksiä? Jos kestoja, niin mitä on hankittuna, tai oletko kestoillut aiemmin, millä vaipoilla?
Jos aiot käyttää yksinomaan kertakäyttövaippoja, niin mitä merkkiä, ja miksi?
Kommentteja mukaan!
Utelias Heffaklumpen
Kommentit (28)
kestoilla. Eipä tässä vielä mikään hoppu ole (la tammikuussa), joten en ole vaippoja vielä juuri hankkinut, paitsi yhden satsin ruskovillan harsoja.
Mulla 6. lapsi synymässä tammikuussa ja ajattelin kokeilla kestoja ku on nyt jo yksi täysin vaipalla ja toinen harjottelee vasta vaipattomuutta :) Mutta ne Lidlin vaipat on ihan loistavia,aivan pienellä vauvalla en ole niitä pitäny(liberot ollu käytössä) mutta isommalla pitää aivan liberon verosesti mutta hinta on vaan " hiukan" eri :) Kestoista ajattelin kokeilla kushies vaippoja ja mikähän se oli se nauhavaippojen merkki,en muista mutta niitä kuitenki ja villavaippahousuja siihen päälle, on muuten aika vaikee alotella :) Reilu puoli vuotta oon ehtiny tietoo ku merkkejäki on tuhottomasti ja kauppojaki aika paljo,mikä vaan on tietysti hyvä! Mut kohta alkaa senssit olla selvät :) siihen asti lidlin vaipoilla := Rupes tympäseen vaippapussien kanto kaupasta ruokakassien ym. lisäksi. Ja pyykin pesu menee siinä sivussa, kone pyörii muutenki :) eipä tartte p**ka pusseja kantaa mäkkkee alas roskikseen :] toivottavasti, eihän sitä tiiä kauanko jaksaa kestoilla )
Jokaisella kolmella lapsella olen käyttänyt kertiksiä ja tulen käyttämään myös neljännellä. Kahdella ekalla lapsella taisin käyttää Liberoja, en ole ihan varma. Pojat ovat nyt jo 11- ja 12-vuotiaat joten heidän vauva-ajasta on pitkä aika. Kolmannella lapsella käytän Pampersia, tyttö on nyt 1v. Neljännen kohdalla käytän varmaan myös Pampersia, sen verran tyytyväinen olen merkkiin ollut.
En ole koskaan ollut kiinnostunut kestoista. Meidän perhe on kohta kuusihenkinen joten pyykkiä on jo vaatteissa ihan riittävästi ja meillä on huonot kuivaustilat. Varsinkin melkein murkkuikäiset pojat käyvät suihkussa päivittäin ja vaihtavat vaatteita niin usein että pyykkiä on ihan kamalasti. Mahdollisuutta kuivausrumpuun ei ole tilan puutteen takia.
Tansku, muksut & vaavi rv 30+5
Meillä on neljä lasta (eli viides tulossa), joista 2 nuorinta on kestovaipatettu ja nuorimmaisen kanssa myös VVV on tuttua. Ensimmäiset kuukauden käytetään harsoja (meillä disanan luomupuuvillaharsot) ja niiden kanssa villakuoria (RV ja bumpy). Vauvan kasvettua otamme käyttöön sitten Igun vaipat + RV villikset, sekä harsoja edelleen pötköinä tarranauhallisissa villakuorissa (bumpy).
Pienokainen
koska en usko, että minusta on kestoilemaan. Pyykkiä muutenkin niin paljon, ettei pesee meinaa ehtiä ja kuivatustilat huonot. Kovasti olen asiaa harkinnut, mutta ei musta ole siihen. Esikoisella käytettiin Pamperseja, ku Liberoista tuli ihottumaa. Pampersilla varmaan aloitellaan tän tulevankin kanssa, mutta niitä Lidl:n vaippoja pitää kokeilla myös. Ovat kuulemma hyviä ja edullisia.
Monkey rv. 18+0
Pampersia on hankittuna yksi pieni paketti, mutta hankinnassa on myöskestovaipat. Oulussa vähän heikosti on valikoimaa ja postitse tilaamalla postimaksut kasvaa kohtuuttomuuksiin, mutta ajattelin hankkia harsoja perustuotteeksi, muutaman lisäimun (hamppua ehkä), villahousut ja jonkun PUL-kuoren. Merkit on vielä auki.
Esikoinen on tyttö ja hänelle parhaiten sopivat [b]Liberon-vaipat[/b]. Tulokkaalla kokeilen aluksi samoja, mutta jos falskaavat tms. vaihdan merkkiä ja kokeilen, mikä on vaihtoehtona mukavempi/kuivempi jne. Vain kokeilemalla taitaa löytyä paras vaihtoehto :).
*Vallu ja ' paavo' 39+1*
eli meillä ollut käytössä sekä että, kotona kestot ja reissussa kertikset (eli teknovaipat, kuten meillä niitä kutsutaan). tyttö nyt 1½ v ja käy päivisin kotioloissa potalla, joten vaippoja menee lähinnä ulkoillessa ja nukkuessa.
mutta ihan pienenä oli käytössä sideharso+pikkarit+ruskovillan villikset-yhdistelmä. konttailun ja liikkumisen myötä hommasimme bumpyn kuoria, joiden sisällä sitten harsoa, flanelli-imuja ja sen tapaisia. lisäksi unikäytössä ollut under the nile-vaippa, jonka päälle tulevat vielä villahousut. Nyt ei enää riitä yövaipaksi lisäimullakaan, mutta pitkään oli tosi hyvä. nyt käytössä päiväunilla.
minä olen kokenut käyttämämme toimiviksi, mutta en tosin ole juuri kokeillut, vaan ottanut mitä käteen on tullut. Mutta ruskovillan villisten nimeen vannon, ne meillä käytössä edelleen! ensin oli parit 60 senttiset, nyt 80 senttiset. ja pienet onvat jo kierrossa, mutta enkohän ne taas keväällä tulevalle vauvalle saa käyttöön. taloudellista ja ekologista!
kertiksistä käytössä meillä ollut liberoita ja myös pirkka-vaippoja. daily- ja muumivaipoista ei tykätty, olivat jotenkin kovia ja rapisevia.
Esikoisella oli myös käytössä ja parhaiksi merkeiksi osoittautuivat Libero ja Pampers. Samoilla aiotaan jatkaa :)
Muumi-vaipoista meillä tuli ihottumaa, joten ne aion jättää tällä kertaa suosiolla väliin.
Nuorimmalla oli hetken kestovaipat kokeilussa, mut pakko myöntää että meni sen verran rankaksi touhuksi, että sorruin takas kertiksiin. Esikoinen käytti liberoa, kakkonen ja kolmonen sitten lidlin vaippoja niinkuin varmaan seuraavatkin tulokkaat. Yllätys yllätys epäilyjeni jälkee, lidlin vaipat on olleet meillä ainoita joista ei ole ihottumaa tullut. Ja muutenkin parhaiksi havaittu meidän lapsille.
Aloitin kolmannen kohdalla kestoilun kun hän oli 4 kk joten nyt olen hankkinut pinon pienen pieniä kestoja kun ei niitä hänelle aikanaan tarvinnut ostaa.
Kertiksiä käytetään myös satunnaisesti ja merkkinä Naperot.
monilla hyviä kokemuksia, niin niitä kiinnostaisi kokeilla.
mulla on itse ommeltuja taskuvaippoja,sitten on sisävaippoja,kuoria,harsoja ja villapöksyjä ja oikeestaan kaikkea,näillä vaipattaisi kyllä jo kolmoset...Esikoinen on kestoillut 8kk iästä joten niitä isompiakin vaippoja on sitten kaksostenkin tarpeisiin kertynyt,puhtaasti säästösyistä alettiin kestoilla esikoisen kanssa,mutta terveydelliset syyt painavat nyt myös vaakakupissa,ja se etten pysty tollasta paperivaippaa enää tälle melkein 2vuotiaallekkaan edes pakon edessä pukemaan...vaan sitten ollaan mieluummin ilman,enhän itellekkään laittais enää mitään paperi-muoviläpysköitä...joten kestositeet odottaa taas käyttöön pääsyä: )
Meillä kestoillaan, oon tehny harsoja, täyttiksiä ja villakuoria nyt jo vaikka la onkin vasta helmikuussa. Ja kun yks kestisten myyjä lopettaa niin sieltä tilasin muutamat kuoret jo nyt, kun oli hieman halvempia. Sitten oon lueskellu vähän vaipattomuudesta eli aattelin kokeilla osavaipattomuutta ja josko oppis vähän tulkitsemaan vauvan pissaviestejä, mutta sen näkee sitten vauvan syntymän jälkeen että tuleeko mitään ;) kaikkeahan voi suunnitella...
Nyt ollaan vaippoja vaihdettu kohta 3v putkeen ja pääasiassa Dailyja on käytetty. Joskus ostettu sitten muitakin merkkejä tarjouksesta, mutta aina on palattu noihin Dailyihin. Ne ovat kovasti uudistuneet, joten suosittelen kokeilemaan! Ihan pienellä vauvalla on ollaan käytetty Liberon newborneja, mutta sitten siirrytty Dailyyn. Kaikki ei tietenkään sovi kaikille, joten kokeilemalla kai löytyy paras omalle lapselle. Itse en kuitenkaan vanno " kunnon" merkkien nimeen, koska meillä " halpis" on osoittautunut parhaaksi.
Meillä on esikoisella käytetty x-traa, muumi-vaippaa ja vähän milloin mitäkin mutta nuo x-trat on ollu melkein parhaita! Ei kannata välttämättä ostaa automaattisesti niitä kalliita pamperseja kun halvemmat on ihan yhtä hyviä. Kannattaa vähän kokeilla eri merkkejä läpi...
ihan pienenä oli Pampersia, sitten vähän isompana Liberoa ja lopussa Muumeja. Nyt on vielä joskus yövaippana Dailyn housuvaippuja.
En taida jaksaa kestoja, mutta ihailen niitä jotka viitsivät. Minua etoo nuo ulosteet niin paljon etten voi käsittää miten niitä voi pestä ym...
Nuhakin pistää kyökkimään ;-)
Saatiin lahjaksi paketti muumi-vaippoja ja sit on äippäpakkauksen näytteet. Niistä näkee sit näppärästi mikä on paras. Toivoisin että liberot, koska kuulun kerhoon, niin sais niillä vaippamerkeillä sit kaikkee kivaa.
Ajateltiin jossain vaiheessa kokeilla sit kestojakin jos siltä näyttää, mutta nyt tuntuu siltä että niihin menee kauheesti ainakin aluksi rahaa ja sit vauva kasvaa nopeasti, niin pitää taas ostaa uutta kokoa jne. Lisäksi uskoisin että aluksi vauvan kanssa on muutakin puuhaa kun vaippojen pesu.
Mutta katsotaan nyt.
Meillä on ajateltu kestoilla tulevien tuplien kanssa. Alunperin olin sitä mieltä kestoista, että minä en ainakaan siihen hommaan rupea, tunnustan olevani välillä melkoinen prinsessa. :) Kakan huuhtelu vaipoista ei kuulostanut kovin houkuttelevalta. Taitaa kuitenkin olla niin, ettei vauva-ajasta muutenkaan selviä koskematta kakkaan, joten eiköhän se siitä. Oon lukenut asiasta varsin paljon ja ensin olin ihan pyörällä päästäni, mutta nyt alkaa hommaan päästä sisälle. Kannattaa käydä lukemassa www.kestovaippainfo.fi
Me ollaan hankittu yhteensä 48 ruskovillan harsoa, Ruskovillan pitkälahkeiset villikset, Bumpyn PUL-kuoret ja tarravillikset sekä anoppi on kutonut muutamat hahvuvavillikset. Lisäksi innostuin tilaamaan muutamat iguleen sisävaipat, ovat ihan mielettömän söpöjä. (www.igulee.fi) Tarkoitus olisi vielä ommella vähän lisäimuja vanhoista pyyhkeistä ja kokeilla jossain vaiheessa sisävaippojenkin tekoa. En jotenkin pysty uskomaan, että kestojen peseminen on niin paljon hankalampaa kuin jatkuva vaippojen kantaminen kotiin ja roskiin. Ne voi kuitenkin pestä muun pyykin joukossa. Mutta katellaan.. Oon hankkinut paljon " turhaakin" ja varsin kalliitakin ratkaisuja, rahaa on kahden vaippoihin tähän mennessä mennyt noin 250 euroa. Kestovaipoista kannattaa huomioida myös se, että vaippojen jälleenmyyntiarvo on todella hyvä ja niitä voi halutessaan käyttää myös nuoremmilla sisaruksilla.
Oon kanssa kuullut paljon kehuja Dailyn vaipoista, ehkä niitä sitten kokeillaan reissuilla.
Mia79 ja masumöyrijät rv 31+4
elää kertiksillä, ainakin alkuajat. Jos vauvan iho kestää, niin sit varmaan pidempäänkin.
Mä en tiedä onko tolla merkillä sit oikeesti mitään väliä... Voisitte kokeneemmat vähän valaista asiaa? Meinasin nimittäin käydä ostamassa esim. Lidlistä jotain halpiksia, jos ne on ihan ok. Mies kyllä suhtautuu vähän nihkeesti tohon ajatukseen, kun ne ei ole kotimaisia.
h.h.