G: Miten suuri henkivakuutus? vai onko ollenkaan
Lainaa on kontolla 100 000 e ja mielenrauhan vuoksi pitäisi hakea henkivakuutusta. Vakuutusyhtiö suosittelee korvausmääräksi lainat+vuoden tulot. Eli 150 000 e. Tämä maksaa pariturvana noin 300 e/vuosi!!! Eli tosi paljon! Minkäsuuruisia vakuutuksia teillä on? Kuinka paljon lainoja?
Kommentit (24)
Meillä on asuntoainaa tällä hetkellä 250 000€
Jos toinen kuolee, niin laina kattaa hänen jäljellä olevan osuuden lainasta kokonaan, eli tällä hetkellä 125 000€
M42
Lainoja on noin 150t, henkivakuutukset 250t, asunnosta osuus noin 120t, osakesalkku noin 40t.
Eli jos kuolen perittävää jää noin 260t. Sen pitäisi hetki lämmittää.
Otin henkivakuutuksen taannoin ja summa 150 000 Euroa. Lainaa ei ole. Vuositulot noin 60 000. Miksi? Lapset kyllä perii mut eli asunnon, rahastoja ja puolikkaan mökin. Mutta mies jäisi (avopuoliso) aivan tyhjän päälle. Varmaan pitää mennä naimisiinkin sen takia. Jos minä tästä kuolisin, niin mies (vanhempi kuin minä) saisi aivan olematonta eläkettä, eikä omistaisi juuri mitään. Hänellä oli paljon huonoa yrityselämässä takavuosina ja maksoi huonosti eläkettä. Piti muilla rahoilla tilkitä sitä, mutta ne kaikki meni. Nyt on työtön, eläkeikä häämöttää ja eläkekertymä joku tonnin.
Olen alkanut pelätä miehen taloudellista asemaa, jos minulle sattuu jotain. Avioliitto antaisi hänelle hyvän leskeneläkkeen ja päälle henkivakuutus tukisi hänelle kelvollisen elämän. Naimisiin meno auttaa, vaikka ikää on, koska on noi yhteiset lapset. Toisaalta en halua syödä lasten perintöosuutta.
Siis 300€ vuodessa on jonkun mielestä kallis henkivakuutus? Sehän on 25€ kuukaudessa eli vajaa euro päivässä. Ja jos teitä on kaksi maksajaa, niin sanoisin että on tosi halpa! Kannattaa tietysti miettiä, että korvaussumma on reilumpi kuin lainamäärä, koska henkivakuutuskorvauksesta joutuu maksamaan myös verot, pääosin 30%.