Artekin pöydät: musta lino vai valkoinen ikilevy pintana?
Kummasta tykkäätte enemmän, kumpi kestää paremmin käyttöä ja ikääntyy nätimmin?
Kommentit (17)
Ostimme käytettynä noin 10 vuotta sitten eikä ikääntymistä vielä juurikaan huomaa.
mutta meillä on vanhempieni aikoinaan häälahjarahoilla hankima valkopintainen artekin pöytä, eikä siinä pinnassa näy mitään kulumista vaikka ikää on pöydällä jo n. 35 v. ja pöytä ollut koko ajan käytössä. Jalkoihin tullut muutamia kolhuja muutoissa yms.
Minun silmääni se on liiaksi laitoskalusteen näköinen, nimim. aikansa päiväkodin tätinä työskennellyt. :D Meillä on noin 25 vuotta vanha valkoinen pöytä ja se on edelleen aivan siisti. Ei kuitenkaan tykätä siitä ja ostettiin tilalle musta. Se on modernimman näköinen ja jos väri on esim. keskitalvella liian synkkä, niin heitetään päälle liina. Mustassa paras ja huonoin juttu on se, että murut ja pöly näkyvät siinä selvästi, eli pitää pyyhkiä riittävän usein. Toisaalta ketuttaa pyyhkiä usein, toisaalta pöytä ei kerää tahmaa ja moskaa. :)
on synkkä jos valo katossa pöydän päällä. Kaverilla on musta, ja kun se on lino ni näyttää tumman harmaalta. Ittelläni on valkoinen iki, ollu yli 20 v, ja näyttää edelleen uudelta, meillä on 6 lasta, eli kaikki maalit ja värit siitä on pois pystyny pesemään. Linoa voi hioa hyvin hienolla hiekkapaperilla, mutta puhtaanapito on vaikeempaa. Se valosuus on ainaskin mulle tärkeintä.
Mauttomia massatuotteita. Me not like.
valkoisen ostin minä, tykkään kovasti. Musta on mulle liian synkkä.
Minulla on Alvar Aallon tarjoilupöytä, jossa pöytätaso ikilevyä. Siihen on jäänyt jälkiä astioista, siis rengas. Miten saan sen pois ja kuinka pöytää pitäisi yleensä hoitaa? Muuten se on ihan hyvässä kunnossa, ikää on jo 24 vuotta. Olisin kiitollinen ohjeista.
Artekin huonekalut ovat suomalaista muotoilua parhaimmillaan. Massatuotteista ei voida puhua, kun verrataan valmistusmääriä esim. Ikean tuotteiden valmistusmääriin. Aallon suunnittelemissa kalusteissa, valaisimissa ja taloissa on sellainen jännä piirre, että niiden muotoiluun ei kyllästy ja ne sopivat eri tyyppisiin sisustuksiin.
artekin valkoinen taso on laminaattia. Sitä ei saa puhdistaa hankaavilla tuotteilla kuten ihmesienellä. tahrat voi varovasti poistaa tärpätillä, kokeile ensin huomaamattomaan paikkaan. T. Valkoisen pöydän omistaja
Kokemusta valkoisesta ja koivusta. Koivu ei kestänyt vauvaa ja ruokailuvälineitä. Vauva ruokaili pöydän päässä ja muutaman kerran takoi haarukalla, ja lisäksi silitteli ruokakerroksen pöydän pintaan. Vaikka pöytää pyyhitiin, merkit jäivät. Molemmat pöydän päädyt ova täynnä pientä tummaa koloa. Syviä kolhuja ei tullut, joten on hiottavissa lähes uuden verkoiseksi - mutta hionta ja lakkaus ammattimiehellä maksanee satasia.
Valkoinen on ollut nyt kahdeksisen vuotta, sanomalehti jättää mustia jälkiä mutta lähtee pesuaineella tai viimeistään tärpätillä. Pöydässä oli kerran pahoja öljyjälkiä, sellaista höryn kestävää superöljyä, niihin tarvittiin tärpätin lisäksi kevyt pyyhkäisy taikasienellä. Kuten edellä todettiin, taikasieni on hiova eikä sitä pitäisi käyttää, mutta ei tuosta kertaluontoisesta pikkusipaisusta kuitenkaan mitään mattajälkiä jäänyt. Pyötä on periaatteessa uuden veroinen.
Kuten todettu, musta on paljon arempi materiaali, jos kohta tyylikäs sekin.
Onko pöytä vielä myynnissä? Mihin hintaan ja missä päin Suomea?
Keittiöön suosittelen ikilevyä, koska sen pinta on helppo puhdistaa ja se kestää koviakin kolhuja. Musta linoleum on mattainen, siihen jää helposti jäljet mm. lasinpohjasta - siis sellainen rengas - jos ei ole jatkuvasti pyyhkimässä.
olisi muuten myynnissä....... numero 84,kaupasta ostettuna hinta yli 2000e.... kiinnostaisiko.....?? halvalla lähtee:)
ajattelin näet ostaa valkoisella ikilevyllä.
Minua varoitettiin aikanaan mustasta - se on erityisen arka kosteudelle ja muuttuu laikukkkaaksi. No sitten saatiin halpa koivupöytä, se ei oikein kestänyt lapsiperheen arkea, muuttui nopeasti pilkulliseksi.
Vahingosta viisaasti teema ostettiin valkoinen melamiinipinta seuraavaan ja se on kyllä kestävä mutta aina tuhruisen näköinen. Niin puhtaana kun sitä on pidetty, se on aina laikukas.
Kuulin että vanhat Artekin melamiinipöydät eivät tehneet tätä, mutta uudet tekevät. Ehkä Artek on vähän halpuuttanut tuotantoa?
Jos osaatte antaa vinkkiä tuon valkoisen melamiinin puhdistamiseen niin olen ikikiitollinen.
150 x 85, eli jos jollain pk-seudulla myynnissä hyväkuntoista valkoista tai mustaa niin ei muuta kun tarjoamaan :)