Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistakaa, hyvät ihmiset, että lahja annetaan pyyteettömästi, ilman vaadetta vastalahjasta.

Vierailija
27.12.2010 |

Jooko!

En tiedä mitään vastenmielisempää kuin ihmiset, jotka antavat lahjoja, ja sitten loukkaantuvat kun eivät saa vastalahjoja.

Tänä vuonna jo kaksi tällaista tuttavaa. Loukkaantuminen kävi ilmi siitä, että kyseiset ihmiset näkivät asiakseen sanoa sopivassa tilanteessa jotain pisteliästä. Kuten "kiitos kivoista joululahjoista" ja "nähdään HopLopissa".

Jälkimmäisessä tapauksessa kys. tuttava oli joskus tarjonnut lapsille retken sinne. Luulin sen olleen hyvästä sydämestä annettu lahja ja olin siitä aikoinaan iloinen. Kunnes sain tällaisen huomautuksen :-(

Ekassa tapauksessa en ollut ostanut joululahjoja sukulaisen lapsille. Niin, ostan hyvin vähän lahjoja nykyään kenellekään, vähän satunnaisesti kelle sattuu. Ennen käytin lahjoihin satoja euroja vuodessa, mutta en enää. Kyseessä ei ollut henkilökohtainen viesti näille sukulaisille saati heidän lapsilleen (joita hädin tuskin näen koskaan, koska heillä ei ole koskaan aikaa).

Mielestäni lahjojen ostaminen toisille on _täysin vapaaehtoista_. En myöskään vaadi tai odota lahjoja toisilta. Jos te odotatte vastalahjaa, olkaa hyvä ja mainitkaa edes asiasta lahjaa ojentaessanne, niin toisella on mahdollisuus kieltäytyä lahjasta. :-(

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen serkkuni kanssa vaihtanut jo vähintään 10 v lahjoja jouluna. Viime vuonna hän alkoi jo hyvissä ajoin ilmoittaa on hankala ostaa lahjoja kun kakkonen syntyy marraskuussa. Yritin tarjota apua, hänellä on paljon kummilapsia ja sisaruksia perheineen, mutta ilmoitti ostavansa netistä. Antoi jo kuukausia ennen tätä lausetta hyvin selviä vinkkejä "tämän voisit ostaa mulle joululahjaksi", joten ennen joulua vietiin toiveiden mukainen paketti ja mitään ei tullut takas, kun on tää pieni vauva tässä. Nähtävästi kaikki muut olivat lahjat saaneet, mutta meidän kohdalla just voimat loppui kesken. Ok, lahjoja annetaan antamisen ilosta ja on pieni vauva jne. Tänä vuonna taas hyvissä ajoin annettii aika tarkka lahjalista "tässä olis tosi hyviä lahjavinkkejä meidän perheelle" ja joulukuun puolessa välissä treffattiin kaupungilla, ihan niin kuin ennenkin ja annettiin paketti. Toinen katsoi ihan että häh, ai meille. No kiitos, ei mulla mitään ole teille, mutta vielä tässä on jouluun aikaa. Olihan, reilu 2 vkoa, mutta mitään pakettia ei tullut. FB.stä on voinut lukea että tosi moni yhteinen ystävä on saanut lahjan ja siellä niitä kiivaasti kehutaan mutta mä en saanut edes kiitosta. Niin, lahjoja saa pyytää, antaa tarkan listankin, mutta ei tarvi antaa lahjaa takaisin eikä missään nimessä kiittää, sillä mähän tässä saan kiittää, kun mulla on ollut kunnia antaa mieleinen lahja.

serkkusi hyväksikäyttää sinua.

Vierailija
22/22 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minun tuttavani koettaa ostaa aina sen hintaisen lahjan, minkä verran syötävää/juotavaa kuluttaa juhlissa, joissa on vieraana...

Muutenkin on todellisen tasapuolisuuden kannalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla