Opiskelu ja eläke
Kuinka paljon kolmivuotinen tutkinto kartuttaa eläkettä? Siis ihan käytännössä, kuinka paljon eläkettä siitä tulee?
Kommentit (13)
mut sit kun sen tutkinnon jälkeen tienaat paremmin, saa tmyös parempaa eläkettä.
mut sit kun sen tutkinnon jälkeen tienaat paremmin, saa tmyös parempaa eläkettä.
tutkinto on kartuttanut eläkettä vuodesta 2005 alkean, joten ota selvää.
Itsellä suoritettu kandipaperit (opiskelu aloitettu 2005 alussa) ja siitä huomoitu eläkeotteella opiskelu 2 vuoden ajalta. Kun saan maisterin tutkinnon se kerryttää vielä lisää eläkettä. Ja kun olen ollut normi työssä koko ajan, niin opiskelu kertymä tulee normaali työstä lasketun eläketulon päälle.
-Vuoden 2005 alusta eläkettä on voinut karttua 18 vuotta täyttäneelle samanaikaisesti sekä ansiotyöstä että opiskelusta
-Opiskelusta karttuu eläkettä ikään kuin henkilö olisi töissä 588 euron kuukausipalkalla.
-Opiskeluajasta otetaan huomioon perustutkintotasoiset ammatti-, ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opinnot. Edun suuruus on kolmesta viiteen vuoteen suoritetun tutkinnon mukaan. Etua lasketaan vuoden 2005 alusta, joten esimerkiksi yliopistotutkinnosta täysimääräisen edun saa hyväkseen vuodesta 2010
-Yleissivistävä opiskelu ja ammatillinen pätevöityminen eivät kuulu etuuden piiriin. Lisäksi edun saamiseksi on tehtävä työeläkevakuutettua työtä ennen eläkkeen alkamista yhteensä 14 125 euron verran (2008).
-Ennen vuotta 2005 opiskelua ei otettu millään tavalla huomioon eläketurvassa. Opiskeluajalta karttuvalla eläketurvalla on haluttu osaltaan kannustaa viemään opiskelut päätökseen.
KTM:stä tuli viiskymppiä...
että saat tulevaisuudessa eläkettä 50e/kk opiskelun takia.
Itse olen ihan tyytyväinen, että harrastusopiskelu yliopistossa on kartuttanut eläkettä samoin äitiys-/vanhempainlomat. Mulla vielä 2 vuotta saamatta koska maisterin tutkinto tosiaan puuttuu.
Eläkettä karttuu tutkinnon laskennallisen opiskeluajan perusteella kolmesta viiteen vuoteen:
Ylempi korkeakoulututkinto 5 vuotta
Ammattikorkeakoulututkinto 4 vuotta
Alempi korkeakoulututkinto 3 vuotta
Ammatillinen perustutkinto 3 vuotta
Eläkettä karttuu 1,5 % vuodessa 588 euron kuukausipalkkaa vastaavasta tulosta (vuonna 2008).
yksi opiskeluvuosi kerrytää eläkettä 588e*12kk*1,5/100= 105,84e/vuosi eli 8,82e/kk
tästä saamme
- 3 vuoden opiskelulle tulevaksi eläkkeeksi 8,82e/kk * 3 = 26,46e/kk
- 5 vuoden opiskelulle tulevaksi eläkkeeksi 8,82e/kk * 5 = 44,10e/kk
nämä tosiaan laskettu vuoden 2008 annettujen rajojen (588e ja 1,5%) mukaan
Aivan, eläkeotteessa lukee että tutkinto (KTK+KTM) tuo eläkkeeseen n 50 e /kk. En muista ihan tarkalleen, mutta tuota luokkaa oli :). Ihan kivasti kuitenkin, koska suoritin tutkinnon täysin työn ohessa :)). Ja toinen yliopistotutkinto työn alla (OTM) - saas nähdä pätkähtääkö toinen viiskymppiä. (ps. mulle 50 +50 on aina ollut ja tulee olemaan rahaa - monille tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa...)
yksi opiskeluvuosi kerrytää eläkettä 588e*12kk*1,5/100= 105,84e/vuosi eli 8,82e/kk
tästä saamme
- 3 vuoden opiskelulle tulevaksi eläkkeeksi 8,82e/kk * 3 = 26,46e/kk
- 5 vuoden opiskelulle tulevaksi eläkkeeksi 8,82e/kk * 5 = 44,10e/kknämä tosiaan laskettu vuoden 2008 annettujen rajojen (588e ja 1,5%) mukaan
Aivan, eläkeotteessa lukee että tutkinto (KTK+KTM) tuo eläkkeeseen n 50 e /kk. En muista ihan tarkalleen, mutta tuota luokkaa oli :). Ihan kivasti kuitenkin, koska suoritin tutkinnon täysin työn ohessa :)). Ja toinen yliopistotutkinto työn alla (OTM) - saas nähdä pätkähtääkö toinen viiskymppiä.
(ps. mulle 50 +50 on aina ollut ja tulee olemaan rahaa - monille tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa...)
Opiskelusta saa eläkettä, aivan älytöntä.
Varusmiespalveluksen suorittamisesta ei saa eläkettä vaikka se on työtä valtiolle.
Opiskelusta tuleva eläke pitää poistaa ja varusmiespalvelusta pitää ruveta maksaa eläkettä.