Pelien ikärajoista ongelmaa...
Vanhempi poikamme 17-vuotias sai joululahjaksi 16+ tietokonepelin. Sitä haluaisi ehdottomasti pelata myös 14-vuotias poikamme. Hänen mukaansa ikärajat on vain suosituksia. Mieheni lopulta sanoi, että harkitaan uudelleen, kun olet täyttänyt ensin 15 vuotta. (Täyttää vasta ennen ensi joulua).
Tässä sitten taistellaan ikärajoista!
Onko perheemme ihan "vammainen! ja vanhemmat liian tiukkoja?
Ottaa pattiin ja hermoon tämä jatkuva huuto pojalta!
Kommentit (25)
Vain K-18 ikäraja on lakisääteinen, muut ovat suosituksia.
Suosituksissa on kyllä usein ihan vinha perä. Osoitatte kyllä ehdottomasti tervettä järkeä suhtautumalla siihen noin :)
Mutta ne eivät tosiaan aina ole sitovia. Esim. 6,5-vuotiaamme pelaa kanssamme SingStareja, joissa joissakin on K-12 suositus. Suositus johtuu lähinnä englanninkielisistä lyriikoista.
Mikä peli on kyseessä? Mitä 17-vuotiaanne ajattelee sen raakuudesta?
Mutta tässä on mielestäni tärkein pointti: niille suosituksillekin on syynsä.
Anna pojan huutaa, ei se siitä rikki mene.
http://www.vet.fi/elokuvat_ikarajaluokitus.php
http://www.pegi.info/fi/index/id/201/
Kannattaa tutustua noihin.
eikä suoraan katsoa sitä ikärajaa.
Kammoan sitä, kun tuttu antaa lastensa( 6 v. ja 8 v.) pelata k-18 väkivaltapelejä!
Äiti tässä vaan rikki menee. Poka on niin kovin huutavaista sorttia... Välillä tuntuu, että taitaa oma elämänkaari lyhentyä moisen huudon kuutelun vuoski. Mies osaa ottaa lunkimmin.
Ko. peli on joku hyvin suosittu sotapeli (uusin versio), nimeä en nyt muista.
ikäraja on lakisääteinen. Sellaisen pelin jos myyt alaikäiselle, olet syyllistynyt rikokseen. Muut ikärajat ovat suosituksia, jotka eivät perustu pelin vaikeustasoon vaan pelien sisältöön. k16: "Tätä luokitusta sovelletaan, kun väkivalta (tai seksuaalinen toiminta) esitetään tavalla, joka näyttää samalta kuin tosielämässä. Tämän ikäryhmän nuorten oletetaan jo pystyvän käsittelemään voimakkaampaa kiroilua sekä tupakoinnin, huumeidenkäytön ja rikollisuuden esittämistä."
Itse en antaisi pelata. Perusteluksi vaikka: ei isovelikään saanut pelata 14 vuotiaana jne.
Ne ovat jotenkin niin realistisia.
Fantasiatyyppiin suhtautuisin hiukan kevyemmin, juurikin realismin puutteen takia.
En tiedä kyllä vääristääkö oma mielenkiintoni suhtautumistani ;)
Mutta mielestäni on tavallaan eri asia mätkiä lohikäärmeitä + muita örkkejä kuin tähän maailmaan sijoittuvia ihmisiä.
jos 14v ei saa pelata +16v peliä. Ne todellakin on suosituksia ja läheskään aina se suositus ei perustu siihen että peli olisi liian väkivaltainen tms. vaan siihen että se on teknisesti suunnattu +16 vuotiaille.
Mitä se peli nyt sitten sisältää? Tiedättekö itse, vai tuijotatteko aina vaan sokeasti noita ikärajoja?
ei 14v ole enää mikään lapsi
Miedän 14-vuotias on lapsi. Ap:n lasta en tunne. Kyllä vanhemmilla on oltava vastuu!!
kun perhekerhon rouva kehui: "Meidän Ville (8v) on niin taitava pelaaja, että osaa pelata 18 vuotiaille tarkoitettuja pelejä". Just joo, taidostahan se olikin kiinni.
ettei hän voisi pelata vanhemmille suunnattuja pelejä. Hän kokee asiat liian voimakkaasti. Voi saada vaikka jotain syvällisiä traumoja. Älä anna siis pelata, pidä rajat.
luuletko ettei salaa pelaa vaikka kiellätte?
itse perehtyisin peliin ja miettisin sitten voiko 14v sitä pelata. 14v on jo kuitenkin aika iso ja näkee varmasti kaikenlaista muuallakin kuin peleistä. Liian tiukoilla rajoilla on myös seurauksensa.
ettei hän voisi pelata vanhemmille suunnattuja pelejä. Hän kokee asiat liian voimakkaasti. Voi saada vaikka jotain syvällisiä traumoja. Älä anna siis pelata, pidä rajat.
EI tietenkään. Sehän olisi melkein kuin itse pelaisi.
Meillä ei pelata koneella, jos ei vanhemmat anna. Eli eivät pelaa ainakaan kotona salaa.
Varmaan? tunnette lapsenne,ja tiedätte miten se vaikuttaa häneen.Itse olen tarkka ikärajoista,esim 11v ei saa pelata isoveljen GTA (k18v)-pelejä,mutta saa pelata esim. Skate 2-peliä,joka on "k-16v"
Tutustu peleihin ja omaan lapseesi.
päättää mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei.
Jos koet ettei peli sovi lapselle, et anna pelata. Ja perusteluksi riittää se, ettei peli mielestäsi sovi, piste.
Maailmaan mahtuu ääntä, itse olen laittanut jopa kuulokkeet korville, jos en ole jaksanut lapsen möykkäämistä kuunnella.
Se ny vaan on niin, että v anhemmuuteen kuuluu se lapsen pettymystenkin sietäminen eli kiukun kohteena olo ja haukkujenkin kuuntelu joskus.
Joskus on vaikeaa kieltämättä, kun lasten kanssa joutuu näistä asioista vääntämään. Meillä on kerrottu, että odottaminenkin joskus kannattaa. Onpahan jotain kivaa mielenkiintoista tiedossa isompanakin.
jos 14v ei saa pelata +16v peliä. Ne todellakin on suosituksia ja läheskään aina se suositus ei perustu siihen että peli olisi liian väkivaltainen tms. vaan siihen että se on teknisesti suunnattu +16 vuotiaille.
Mitä se peli nyt sitten sisältää? Tiedättekö itse, vai tuijotatteko aina vaan sokeasti noita ikärajoja?
On kyllä juuri päinvastoin, ikärajat on säädetty juuri väkivaltaisuuden yms. "lapselle haitallisen" materiaalin perusteella.