Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

H i d a s lapsi HUOH! Ruokailusta kyse.

Vierailija
25.12.2010 |

Kuinka saada lapseen vauhtia???

Kyse on 10 vuotiaasta tytöstä. Hänellä on kaikki muut asiat kunnossa, todistuksessa suurin osa ysejä, innostunut harrastuksistaan ja ystävien kanssa olemisesta, leikkii ja urheilee. MUTTA...

Ruokaileminen on niin hidasta, että siihen tuppaa menemään ihan niin paljon aikaa kunnes otan lautasen edestä. Mikään ei auta ei mikään. Olipa ruokaa vähän tai paljon, olipa porkkanana mitä tahansa. Ruokalussa hän vain istuu ja heiluttelee jalkojaan ja näykkii ruokaansa ja keskustelee mielenkiintoisia. Joudun sanomaan laita ruokaa suuhun, työnnä haarukka suuhun NYT pure takahampailla älä näyki etuhampailla. Niele. Juo maitoa juo nyt sitä maitoa... ota uusi annos ruokaa... En yksinkertaisesti saa itse syötyä enkä huolehdittua pikkusisaruksista, kun tämä yksi vaan istuu siinä eikä syö ellen koko ajna pajata. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Nyt olemma ajautuneet siihen pisteeseen, että kun muut nousevat sanon että nyt sinäkin nouset pöydästä kaadat maidin kurkkuusi ja syöt (seisten tiskioydän ääressä, jossa näyttää sujuvan nopeasti) ja lähdet, siivoan nyt pöydän. Minusta on hirveän ikävää pilata jokaikinen ateria sillä, että tälle yhdelle on tiukkaan sävyyn puhuttava ja lopulta vaan keskeytettävä se loputon hidastelu. Hän ei ehtisi minnekään, jos antaisin hänen istua siinä pöydässä niin kauan kuin haluaa. Sitä paitis siitä seuraa... tää on kylmää maito on lämmintä... harrastukset alkaa jne

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osui tämä ketju kohdalle.

On siis muitakin, jotka tuskailee ruokailujen kanssa!

Vierailija
2/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla puhdas fysiologinen syy. Lääkäriin mars.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ruoka voi maistua, jos äiti koko ajan painostaa - tietenkään. Lapsi syö, jos ja kun hänellä on nälkä. Välipalastelua kannattaa rajoittaa.

Vierailija
4/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen syomista. Johan siina ruokahalut menisivat aikuiseltakin jos joku on koko ajan vahtimassa jokaista suupalaa ja hoputtamassa ja komentamassa miten sita pitaa pureskella. 10-vuotias on jo tarpeeksi vanha ymmartamaan miksi on suotavaa etta kaikki syovat ja nousevat sitten pois poydasta. Mun suositus olisi etta tytolle ruoka eteen samalla kuin muillekin, et kiinnita mitaan huomiota tyton syomiseen, ja sitten kun kaikki nousevat poydasta nostat tyton lautasen siihen tiskipoydan reunalle ja toteat vaan rauhallisesti etta siina voi seisaaltaan syoda jos viela maittaa.

Vierailija
5/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli annat ruokailuun tietyn ajan 25min esim, jos lapsi ei ole syönyt siinä ajassa - ruoka pois. Jätät kaikki maanittelut ym pois. Jos lapsi valittaa nälkää, ei välipaloja, ruokaa vasta sitten seuraavalla ruoka-ajalla. Yksikään lapsi ei saa näännytettyään itseään tahattomasti hengiltä.

Vierailija
6/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nauttii kun menet siihen lankaan.

Älä palkitse huonoa käytöstä huomiolla vaan jätä huomiotta. Kerää lautanen pois kun ruokailu on ohitse ja heitä ruoka pois. Älä kommentoi äläkä huomioi mitenkään neidin diivailuja. Koska siis tuohan on diivailua, ei mitään muuta.

Vierailija
7/29 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskustellaan kaikesta mahdollisesta, lapsia 6. Mihin teillä on kiire? Päivällinen on päivän paras hetki. Ruuan on oltava hyvää ja kauniisti tarjolla. Kukin ottaa niin paljon kun haluaa, tai on ottamatta, meillä syödään klo 18. Silloin on kyllä kaikki nälkäisiä. MIlloin muuten on ap:llä lapselle aikaa? Onko ruoka ap sinulle vain tankkausta? Mikset tee ruokaa yhdessä lapsesi kanssa ja juttele silloin?

Vierailija
8/29 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen 7-vuotias poika.

Pukeminen on ihan yhtä tuskallisen hidasta kuin syöminen.

Laita sukka jalkaan ... laita sukka toiseenkin jalkaan ... älä lähde leikkimään kesken pukemisen ... houstu jalkaan ... ja sitten nostat housut ylös nilkoista ... ei saa leikkiä ennen kuin on vaatteet päällä ... pistä nappi kiinni ... laita paita päälle ... kädet hihoihin.

Semmoista meillä joka aamu :/

Vierailija
9/29 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoilla mennään :)

Vierailija
10/29 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskustellaan kaikesta mahdollisesta, lapsia 6. Mihin teillä on kiire? Päivällinen on päivän paras hetki. Ruuan on oltava hyvää ja kauniisti tarjolla. Kukin ottaa niin paljon kun haluaa, tai on ottamatta, meillä syödään klo 18. Silloin on kyllä kaikki nälkäisiä. MIlloin muuten on ap:llä lapselle aikaa? Onko ruoka ap sinulle vain tankkausta? Mikset tee ruokaa yhdessä lapsesi kanssa ja juttele silloin?

riitä 45 minuuttia. Pelkästään yhtä leipää voi syödä tunnin.

Päivälliseen hidas lapsi tarvitsee vähintään 3 tuntia jos haluaa syödä omaa tahtia. Sitten onkin iltapalan aika :p

Vierailija
11/29 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ota yhteys ravintoterapeuttiin, lähete terveydenhoitajalta

-oletko kysynyt miksi hidastelee lapselat

-Hidasteleeko koulussa

-oletteko kokeilleet seisaaltaan syöntiä?

Vierailija
12/29 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hidas syömäri, olin jo lapsena. Minkäs sille voi? Olen miettinyt, olenko ADD-tapaus, kaikkea muutakin on, minkä takia epäilen. Onko muuten varma, ettei taustalla ole muuta? Mulle on esim. välillä vaikeaa nielasta.

Vierailija
13/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös ihan käsittämättömän hidas syömään. Hänellä hitaus johtuu siitä, että unohtuu haaveilemaan yms. eikä sitten laita ruokaa suuhun.

Me olemme todenneet toimivaksi keinoksi munakellon + tarrat. Eli ruokailuaikaa on ruoasta riippuen 15-25 minuuttia. Jos lautanen on tyhjä (tai maha täysi) ennen kuin munakello soi, saa tarran. Ja sitten 20 tarrasta saa ostaa tietynhintaisen lelun/vaatteen tms.

Tämä systeemi toimii varsin hyvin. Munakello pakottaa keskittymään syömiseen, ei tule haaveiltua niin paljon (ja kuitenkin aikaa on sen verran, että ruokailu ei myöskään ole mitään pakkotahtista, vaan vähän saa haaveillakin.

Tälle tytölle tuo munakellosysteemi on sopinut aina, mm. pukemishidastelun saimme sillä kuntoon myös.

Pitkään mietin, että onko oikein, että kellotan lapsen syömistä, mutta nyt kun systeemiä on kokeiltu niin, että toinen tarra-arkki on menossa, olen todennut, että kun itse stressaan ruokailuista paljon vähemmän (eli en käskytä syömään koko aikaa, on koko tilanne paljon leppoisampi.

Vierailija
14/29 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huono ruokahalu. Hänelle pitää muistuttaa jokaisesta suupalasta. Muuten unohtaa esim haukata leivästä. kaikki mahdolliset keinot on vuosien varrella kokeiltu.

Vierailija
15/29 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta olen itse tuollainen hidas syöjä. Kuulostaa kauhealta nuo teidän tarinanne! Ilmeisesti Suomessa ei tosiaan keskustelu kuulu ruokapöytään, vaan syödä pitää aina ja joka paikassa pikavauhdilla. Eikö edes joskus voisi nauttia siitä ruoasta kaikessa rauhassa?

Vierailija
16/29 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistä ajanviettoa yhden ystäväperheen kanssa. Myös heillä on 7v tytär joka on todella hidas syömään. Hänellä tosin aikaa menee siksi koska hän touhuaa koko ajan aivan jotain muuta, enimmäkseen vääntelee tuolillaan, irvistelee ja pelleilee ruoan kanssa.

Ja lopulta vanhemmat syöttävät tyttöä... hirveän tappelun kanssa.

Välillä yrittävät myös näitä aikarajoja ja lautasen pois viemistä, mutta se ei toimi. Joko tyttö saa heti perään välipalaa tai sitten seuraavalla kerralla taas lipsutaan ja syötetään.

Vierailija
17/29 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa 6-vuotiaan kanssa syöminen on tuskallista. Ruokahalua on ja ruoka maittaa, mutta aikaa menee kaikkeen muuhun, kuin syömiseen. Ei tarvi tapahtua mitään ihmeellistä (tyyliin ikkunan eestä menee lintu, astianpesukone alkaa pitämään kovaan ääneen) niin se vie lapsen keskittymisen. Muuten ei keskittymisvaikeuksia ole lainkaan.

Ollaan karsittu pöydän äärestä kaikki ylimääräinen pois, tv:t ja radiot kiinni ja perheen voimin syödään. Samalla jutellaan eikä tunnelma ole kireä, mutta lapsi on "valmis" ehkä 20-30min myöhemmin kun muut.

Ihana kuulla, että muillakin perheillä on samanlaisia ongelmia. Harmi vaan, ettei ratkaisua ole keksitty. Itse aion kokeilla tuota munakello + tarra-systeemiä, kiitos vinkin lähettäjälle!

Mielestäni on syötävä rauhassa, mutta jos päivässä syödään yhteensä 5 ateriaa ja jokaiseen menisi lapsella tunti kerrallaan, ei se mielestäni ole enää kohtuullista.

Zemppiä kaikille!

Vierailija
18/29 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole se vanhempi, joka kasaa lapsensa kalenterin täyteen ja ei osaa keskittyä olennaiseen. Liehut tietysti itse tukka putkella joka paikassa, etkä osaa keskittyä mihinkään. Ahmimista opetetaan jo kouluruokailussa, jossa noin 10-20 minuutissa pitäisi hotkaista ruokansa. Ehkä kotona olisi oikeasti aikaa ruokailla eli syödä rauhassa ja keskustella päivän kuulumisista.

Vierailija
19/29 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tyttöö jotka saattaa yhtä ruokaa syödä tunninkin,vanhin nyt 12 vuotias.ratkasua en ole keksinyt,pojat onneksi nopeimpia syömään.

Vierailija
20/29 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaalla on aina niin kiire pois pöydästä että ei malta edes istua! Komennan että nyt istut ja syöt RAUHASSA!

Mulla on 27v kaveri joka syö voileipää 15 minuuttia. Syö ruokansa tosi hitaasti. Nykyään ehkä oppinut hieman nopeammaksi koska on jo 5 lapsen äiti.