Oletko käynyt koskaan Pietarinkirkossa Vatikaanissa?
Kommentit (19)
ja kupolissakin, minä ahtaanpaikan kammoinen kävin.
Olen, se kupoli ei sovi korkeanpaikankammoisille
Aivan ihana paikka mutta kupolista on sitten pudotusta noin 140 metriä, käännyin takaisin...
Minulla on korkeanpaikankammo ja luulen että minua ahdistaisi olla jo siellä kirkossa alhaalla koska katto on niin valtavan korkealla. Tulisi turvaton olo. Kämmenet hikoilevat jo kun kirjoitan tätä ja ajattelenkin sitä ://.
Aivan ihana paikka mutta kupolista on sitten pudotusta noin 140 metriä, käännyin takaisin...
siihen voi verrata...
kun ei ihan siihen reunalle rohjennut. Mutta ne portaat sinne ylös oli metrin kapeat ahtaat käytävät : (
kun on niin lähellä paavia, silloin on myös lähellä Jumalaa. Eli ei pelottanut,ei.
hei siellä kirkossa ei tosiaankaan ollut turvatonta, kun on niin lähellä paavia, silloin on myös lähellä Jumalaa. Eli ei pelottanut,ei.
Miksi Jumala sallii minulle tämän primitiivisen korkeanpaikankammon? Antaisin sen mielellään pois.
Kupolia on vahvistettu monee kertaa ettei se tippuis akas koko paska
Kupolia on vahvistettu monee kertaa ettei se tippuis akas koko paska
*miettii*
muuten kirkko näyttää niin upealta ja kauniilta, mutta nuo alttarikatoksen mutkaiset pylväät näyttävät ainakin teeveestä katsottuna oudon näköisiltä.
20 vuotta :), silloin en vielä potenut korkeanpaikankammoakaan.
Ensin Sikstuksen kappelikäynnin jälkeen, sitten pari päivää myöhemmin kirkossa uudelleen ja lisäksi kryptassa, edellisen paavin haudalla osoitti moni kunnioitustaan.
Huomasiko muut käyneet siellä (kirkko) niitä ruumiita alttareiden sisällä? Tuli hiukan mieleen Cappucini (?) munkkien krypta...
kun muistelen miten liikuttava kokemus se Micheangelon Pieta patsaan ,näkemin oikeesti oli,
siellä ylhäällä kupolin sisällä, sieltä tajusi kuinka tajuttoman iso kirkko se on. Kupolin sisä ja ulkokaton välissä on kapea vino käytävä mitä pitkin kuljimme katolle. Reitti oli niin ahdas että parimetrisen mieheni hartiat hipoivat seiniä... onneksi ei tullut ahtaan paikan kammoa!
Sekin oli kaltaiselleni maalaistollukalle jo riittävän vaikuttava näky.
Lapset kiipesi kupoliin, itse en uskaltanut.
Katolliseen kirkkoon ei sada ; ).
Hieno on ja Pieta oli vaikuttava. Turvatarkastuhan sinne oli ja sisällä kova meteli.
Pantheonissakin käytiin ja sinne tosiaan sataa sisälle : )