Koetteko te, että jouluna syödään hyvin?
Itse en pidä joulun ruokia mitenkään erityisinä, vaikka ne ihan hyviltä maistuvatkin. Syövätköhän nämä "jouluna herkutellaan" -tyypit muulloin niin huonosti, että joulu tuntuu tässä suhteessa kovin erityiseltä? Kunhan mietiskelen täällä aikani kuluksi.
Kommentit (14)
mutta mielelläni syön kerran vuoteen jouluruokia sen kolme päivää :) Vuosien varrella kokeillut milloin mitäkin ja saanut aikaiseksi pirun hyvän kombinaation :)
ollessaan pieniä..eivät pitäneet kinkusta tai laatikoista. Nyt kyllä kelpaa.
Jouluna syödään eri ruokia kuin arkena, siinä se pieni ero.
ne on ihan parasta jouluruokaa. Graavilohirulla, nam, sitä ei muulloin vuodessa saa.
graavattua kalaa, parmankinkkua, kalliita juustoja jne.
t. kakkonenkohan olin?
munkaan mielestä perinteisissä jouluruoissa ei ole varsinaisia "juhlaruokia". Me on ratkaistu tämä niin että tehdään osin perinteisiä ruokia ja osin juhlavampaa ruokaa.
Kaikista en tykkää, mutta niitä en sitten syö :)
Minusta jouluna syödään hyvin, koska juuri näitä hyviä ruokasortteja ei tule syötyä juurikaan koskaan muulloin. Ne ovat siis harvinaista herkkua. Lisäksi silloin annan itselleni luvan syödä vähän enemmän, ilman kaloreiden laskemista. Sekin on minusta hyvinsyömistä.
kun juustot, parmat ja graavikalat eivät ole enää mitään erikoisherkkua!
Lapsena sai nähdä loppiaiseen asit nälkää kun ei tykännyt niistä ruuaista joiden jämiä syötiin sinne asti.
että mikä teidän mielestä sitten on sitä juhlaruokaa? Siis te, jotka ette miellä jouluruokaa juhlaruuaksi. Mikä tekee ruuasta juhlavaa? Hinta?
Minulle juhlaruoka on sellaista, jota ei syödä usein. Siksi jouluruoka on minulle juhlaruokaa, riippumatta siitä, onko se hyvää vai pahaa.
lohimestarinsilli, graavilohi, lohirulla ja lohimousse on ihan erikoisruokaa. En niitä koskaan arkena tee.
ja lihat ovat kyllä ihan juhlaruokaa, vaikka toki välillä tulee syötyä pecorinoa yms. muutenkin. Mutta että pöydässä on kaikkea meidän tuloille kallista samalla kertaa on kyllä erityistä. Toisaalta juhlavaa on myös aikaavievien ja/tai monimutkaisten ruokalajien valmistaminen. Se voisi olla sitä nykypäivänkin luksusta, mihin monilla ei ole voimia ja mahdollisuutta arjessa, oli rahaa enemmänkin. Aika ja hitaus, pitkät haudutusajat yms.
2
Itse en pidä joulun ruokia mitenkään erityisinä, vaikka ne ihan hyviltä maistuvatkin. Syövätköhän nämä "jouluna herkutellaan" -tyypit muulloin niin huonosti, että joulu tuntuu tässä suhteessa kovin erityiseltä? Kunhan mietiskelen täällä aikani kuluksi.
kukaan niitä jouluruokia siksi syö, että niin kuuluu tehdä, vaan niistä oikeasti pidetään. Ja jos ei, niin sitten valitaan muuta hyvää juhlaruokaa.
Liian raskaita! Pikkuisen maistetaan mummolassa, kun on pakko.
Ei tavanomaisia jouluruokia mutta vaikkapa graavattua kalaa, parmankinkkua, kalliita juustoja jne.