Mitä jouluvalmisteluja teillä on vielä tälle päivälle?
Mun pitäis
.pestä sauna ja kylppäri
.siivota jääkaappi
.tehdä ostoslista
.tehdä ruokaostokset
.ostaa miehelle lahja
.ostaa anopille lahja
.tehdä laatikot
.leipoa rusinapullaa
.hakea kuusi
.tehdä perussiivous
.pestä pyykkiä.......
enkä jaksais ees sängystä nousta. masentaa vaan.
Kommentit (26)
torttuja vois leipoa ja pölyjä pyyhkiä. Mummilla käydään kaffella ja kummille viedään lahja. Pikkukaupasta maidot ja punajuurisalaattia. Siinä se. Ja illalla paketointia ja kinkku uuniin.
Mulla on ruoan laittoa ja kaupasta haetaan lohta. Mies ja lapset hoitaa joulukuusen tupaan.
-juustokakun teko
-coleslawin teko
-lihapullien teko
-eteisen ja keittiön lattioiden pesu
Illalla jouluvieraat tulevat ja luvassa on kinkunpaistoa. Sitä seuratessa hiukan viiniä ja juustoja :)
silitystä ja ruuanlaittoa. Haudalle pitäisi ostaa kranssi vielä jostakin. Siivous ja paketointi on jo tehty.
Mies hoitaa tänään kuusen lasten kanssa.
todella on viime tinkaan jäänyt.. eikä tuossa ees oo kaikki mitä tänään pitäisi tehdä, lisäksi normaalit ruuanlaitot ja arkiaskareet lasten kanssa, kirjastossakin pitäisi käydä jne.
ja todella kun en meinaa ees sängystä päästä.. :( ap
todella on viime tinkaan jäänyt.. eikä tuossa ees oo kaikki mitä tänään pitäisi tehdä, lisäksi normaalit ruuanlaitot ja arkiaskareet lasten kanssa, kirjastossakin pitäisi käydä jne.
ja todella kun en meinaa ees sängystä päästä.. :( ap
Joulu on joka vuosi raskas ja masentava juhla. Vaikka tänä vuonna olen jopa yrittänyt olla ajoissa, silti on kiire ja väsyttää muakin.
Pian alan imellyttää perunalaatikkoa,käyn tervehtimässä vanhusta, sitten laitan normaalin ruoan, sen jälkeen täytekakkupohjan ja pateen, illalla on tarkoitus vielä leipoa pullaa ja pipareita. Kai joulukuusikin jossakin välissä koristellaan. Onneksi on niin kylmä, ettei voi juurikaan ulkoilla. Siivoukset on hoidettu, huomenna enää vähän imuroin ja/tai moppaan.
Hyvä kun muistutit sauna pitää pesta. Lisäksi pitää tehdä muutama ruoka, paistaa kinkkua, paketoida vielä pari lahjaa ja vähän siivoilla. Ja joulujumppa pitää tehdä loppuun.
Kaupasta haetaan yksi lahja vielä, kun se näytti olevan jo nyt alessa. Ajattelin joulun jälkeen hakea, mutta haetaankin nyt jo.
Kinkku paistetaan tänään päivällä jo.
Eiköhän ne siinä ole, mitä tarttee tänään tehdä...
juustokakku (hyytymässä jo, kiille pitää tehdä illala)
uunijuurekset (laatikoitten sijaan, uunissa)
rosolli (porkkanat kiehumassa, muuten pitäis paloitella ja sekoittaa)
vähän pitäis siistiä
laittaa miehelle kauppalista tuoretuotteista
Tehdä rosolli+kastike sille, ehkä lihaton makaroonilaatikko.
Paketoida 4 lahjaa.
Nyt on ensimmäinen joulu kun minulla ei ole joulustressiä vaikka edelliset kaksi joulua olen ollut hoitovapaalla ja nyt takaisin työelämässä.
Olen tehnyt kaiken viime viikon lopussa - eilen illalla. Kalenteriin merkkasin, että torstaina vain ollaan :)
Ainoa mitä tänään teen on luumujen keittäminen joulun jälkiruokaa varten, ei muuta.
Tsemppiä! Ja yksi asia kerrallaan. Ehkä teet asiat tärkeysjärjestyksessä, perussiivous ja saunan pesu suosiolla viimeiseksi! Jos niitä ei jaksa, ei haittaa!
Just heitin peitot ulos tuulettumaan, sitten pitää vielä laittaa sänkyihin puhtaat lakanat. Piparitaikina on valmiina odottamassa iltaa, leivotaan silloin. Tänään pitäisi tehdä lanttulaatikko odottamaan huomista, laittaa perunalaatikko imeltymään myös ja pestä vessa, mutta vessa on kyllä miehen vuoro pestä. Niin ja kinkku pitää ottaa lämpenemään huoneenlämpöön että saadaan se yöksi uuniin. Niin ja vauvalle pitäisi kai käydä keksimässä edes yksi lahja...
Ihmeitä meillä ei ole siivottu, kuusi on koristeltuna jo olkkarissa ja muutenkin tuntuu joululta. Sauna saa olla pesemättä, samoin kaapit ja komerot. Ruokaostoksetkin tein eilen. Ei ole stressiä. :)
No relaa vähän, jos noin paljon olet jättänyt tälle päivälle. Osta kaupan valmislaatikot ja leivo pullan sijaan jotain nopeampaa. Siivoa asunto vähentämällä valaistusta ja ripottele kynttilöitä sitten tunnelmavalaistukseksi. Saunan pesun voit ihan hyvin jättää väliin.
Käy siis vain ruokakaupassa ja osta samalla reissulla anopille lahja ja samalla reissulla haette kuusen, jonka otatte heti sulamaan.
Meillä tämmöistä:
* pojat koristelee kuusta
* mä teen isomman pojan kanssa rosollia
* kinkku paistuu uunissa
* iltasella varmaan paistan vielä italialaisen joulukakun
* pikkuinen loppusiivous, vie ehkä 10 min per huone
Illalla on vielä tarkoitus lähteä syömään ravintolaan ja juhlimaan miehen uutta työpaikkaa ja aloittamaan joulunviettoa. Ihana kun illalla ei tule enää keittiöön tiskivuorta ja joku muu tekee ruuan!
mulla on lähes kaikki valmistelut tekemättä ja normaali työpäiväkin vielä...,mutta kyllä se joulu sieltä tulee :)
on hillittömät jouluvalmistelut:
pitäisi pyyhkiä vähän pölyjä ja käydä kaupassa, ettei enää aattoaamuna tarvi mennä sinne hysteerikköjen keskelle pyörimään.
ja paketoida lahjat ja ehkä vielä käydä kaupassa. Mutta pakkasta on niin kauheasti, etten taida uskaltaa lähteä ulos ollenkaan.