Meillä on köyhempi joulu, kuin tutuilla, jotka tapatyöttömiä... ja toimeentulo tulee mm. sossusta
me työssäkäyvät tienaamme oikeastaan vähemmän, kuin sosiaaliturvalla elelevät tutut. He ostavat lapsille konsoleita ja kännyjä joululahjaksi (veronmaksajat maksaa), kun me taas köyhäillään, raskas työ ja pienet tulot on kirous.
Miksi tämä yhteiskunta toimii näin, että on mahdollista olla varakkaampi, vaikka "makoilee" vuodet pääksytysten kotona? epäreilua!!
Kommentit (41)
esimerkiksi 1000 €/aikuinen. Kansalaispalkka poistaisi merkittävän määrän erilaisia tukia. Joitakin tietenkin jäisi jäljelle koska eihän työtön yh elätä 1000 eurolla itseään ja lapsiaan.
Mutta ennen kaikkea kansalaispalkka kannustaisi menemään myös siihen pienipalkkaiseen työhön. On ihan eri asia ansaita 2500 € kuin 1500 € kuussa.
Ja 2500 € on jo ihan eri asia kuin olla 1000 €:n kansalaispalkalla työttömänä kotona. Nyt moni pienipalkkainen ei viitsi mennä töihin koska työssä tienaa vain stata tai pari sataa euroa enemmän kuin kotona.
Kansalaispalkan rahoitus tulisi jo siitä että toimeentulotukia, asumistukia yms. ei tarvitsisi maksaa läheskään niin paljoa kuin aiemmin.
Lisäksi kulutus nousisi mikä toisi vain lisää rahaa Suomeen.
jotka toteavat, että ei kannata käydä töissä, kun tukia saa saman verran. Onko siinä laskettu mukaan tulevaisuuden tilanne? Pienituloiselle tulee eläkekertymää, tuista mimun tietääkseni ei? Pienituloisen palkasta menee siis tavallaan osa säästöön tulevaan eläkkeeseen (joka toki nuorilla voi olla mitä vain, kun eläkeasiat tulevat muuttumaan vielä monta kertaa ennen eläkeikää, mutta kuiteskin).
Musta tuntuu, että noihin lasketaan mukaan etuisuuksia, jotka saa kyllä töissäkäyvätkin. Esim. tukien päälle lapsilisät, jotka kuitenkin tulevat myös työssäkäyville ja opiskeleville, joilla on lapsia.
Pienituloisellakin kai on joku työterveyshuolto, vuorotöistä ilta- ja viikonloppulisät ja kaikilla tietty lomarahat. Onko nämä asiat otettu huomioon noissa jutuissa, kun sanotaan, että ei kannata mennä töihin?
jotka toteavat, että ei kannata käydä töissä, kun tukia saa saman verran. Onko siinä laskettu mukaan tulevaisuuden tilanne? Pienituloiselle tulee eläkekertymää, tuista mimun tietääkseni ei? Pienituloisen palkasta menee siis tavallaan osa säästöön tulevaan eläkkeeseen (joka toki nuorilla voi olla mitä vain, kun eläkeasiat tulevat muuttumaan vielä monta kertaa ennen eläkeikää, mutta kuiteskin).
Musta tuntuu, että noihin lasketaan mukaan etuisuuksia, jotka saa kyllä töissäkäyvätkin. Esim. tukien päälle lapsilisät, jotka kuitenkin tulevat myös työssäkäyville ja opiskeleville, joilla on lapsia.
Pienituloisellakin kai on joku työterveyshuolto, vuorotöistä ilta- ja viikonloppulisät ja kaikilla tietty lomarahat. Onko nämä asiat otettu huomioon noissa jutuissa, kun sanotaan, että ei kannata mennä töihin?
Siis ihan kaikki!
Ja samalla syntyisi vero-ongelma, koska 1000 e/kk maksetaan vähemmän veroja kuin 2500 e/kk. Väki laskisi, mitä jää käteen ja jäisi kotiin lepäämään.
Siis ihan kaikki! Ja samalla syntyisi vero-ongelma, koska 1000 e/kk maksetaan vähemmän veroja kuin 2500 e/kk. Väki laskisi, mitä jää käteen ja jäisi kotiin lepäämään.
mä saan liksaa 2600 euroa ja käteen jää verojen jälkeen 1870, tonnista jäisi käteen ehkä 900. Tuskin jäisin kotiin lepäämään, pärjään paremmin palkallani ja kyllä mua kiinnostaa se tuleva eläkekin. Olen vielä sen verran työhullu, että teen vuodessa noin 3000-4000 euron edestä ylitöitä. Sossun tuilla olin joskus nuorena työttömänä, ja voin todeta, ettei ollut juhlaa. Eka tilipäivä oli aidosti juhlapäivä, kun kaupasta ei tarvinnut ostaa sitä halvinta paskaa..
joulu kuin tapatyöttömillä. Ja työssä käydään.
Ei tapatyöttömillä välttämättä ole enemmän rahaa, mutta esim. joulun alla niitä hyysätään ihan eri tavalla kuin ihmisiä jotka ihan tosissaan yrittää raapia elantoaan muualta kuin valtion kirstusta.
Yhden perheen tiedän missä kummatkin vanhemmat ovat tapatyöttömiä. Mies on ollut eläissään kaksi viikkoa töissä joskus 80-luvulla ja on todennut että terve mies ei töitä kaipaa. Nainen on yrittänyt tukityöllistämis juttuja, mutta neljä-kuusi tuntia päivässä oli niiiiiiiin rankkaa että oli pakko lopettaa, ei jaksanut millään. Ovat alkoholisoituneita ja lapsensa on sijoitettu monen vuoden katko- ja parantolakierteen jälkeen hyvään ja turvalliseen perheeseen.
No, nämä kaksi saivat nyt soskusta ja kirkolta tuntuvat summat rahaa jotta pääsevät pk-seudulta Keski-Suomeen käymään lapsensa luona ja ostettua hänelle lahjoja. Eivätkä lahjat todellakaan olleet kirpputorilta tai muutenkaan halvimmasta päästä. Rahaa jäi heillä vielä ylikin eikä kumpikaan virastoista halua kuulemma mitään tositetta käytetyistä rahoista, no loput laitettiin lähikapakkaan. Tietty...
Muutenkin risoo heidän hyysäämisensä. Molemmat ovat lapsen syntymästä lähtien kiertäneet verorahoilla katkolla ja kaikenmaailman parantoloissa täysihoidossa eikä siitä ole ollut mitään hyötyä. Samaan aikaan heille on maksettu vuokrat jotta saavat pitää asuntonsa. Soskusta ja kirkolta saa vähän väliä jotain ylimääräistä kivaa ja hyvää kun pitäähän onnettomia auttaa...Järjetöntä miten paljon verorahoja heidän "parantamiseen" on työnnetty eikä siitä ole mitään näyttöä, tuhansia ja taas tuhansia euroja, sama kun kaivoon olisi heitetty.
Minulla ei ole varaa ostaa lapselleni mitään uutena, erehdyinhän lähtemään töihin. Joulu on niukka mutta kaikki on ainakin itse maksettu, soskuun kun ei ole taas ollut mitään asiaa pariin kuukauteen kun olen saanut paremmin tunteja töissä.
Kun seuraa tapatyöttömiä, joiden asenne jo alkujaankin on ihan perseellään eli tyyliin "yhteiskuntahan on velvollinen maksamaan meidän elämisemme ja antamaan meille mukavat oltavat", niin tekee välillä mieli itsekin heittäytyä tukiverkkoon. Kuitenkin, pystyn kulkemaan pystypäin ja selkä suorana kun edes yritän elättää itseni ja lapseni tekemällä työtä.
Ihan perseestä.
Ei edes kannata mennä töihin jos palkka on huono(0-1100e. Sossusta saa kumminkin saman verran tukia. JA jos saisi 200e/kk enemmän palkkaa kuin tukia, ei silloikaan ole järkevää työllistyä. KUka nyt töitä tekisi 200ekk palkalla.
Yh-äitien kannattaisi alkaa huoriksi.
Ei tapatyöttömillä välttämättä ole enemmän rahaa, mutta esim. joulun alla niitä hyysätään ihan eri tavalla kuin ihmisiä jotka ihan tosissaan yrittää raapia elantoaan muualta kuin valtion kirstusta.
Siis tarkoitin että enemmän rahaa noin niin kuin yleensä, ilman ylimääräisiä päähän taputteluja ja hyysäystä.
etteivät edes sitä huomaa ja sitten vaan haukkuvat toisia oikeasti köyhiä sosiaalipummeiksi kun eivät itse hallitse omaa rahan käyttöään.
Luulen, että asia on monella juuri näin.
80-luvulla kaveri keräs kampaamokuitteja ja vaatekuitteja kavereiltaan ja vei ne sossuun ja kaikki hyväksyttiin. Sai imurit ja kalusteet ja maksettiin hammaslääkärit ja muut.
Itse olin silloin vastavalmistunut hoitaja ja maksoin itse vuokrani. Ei tosiaan ollut varaa käydä yksityisella hammaslääkärillä yms. kuten tällä kaverilla ja joka ilta käydä kaljalla.
Silloin todella hyysättiin näitä tapatyöttömiä.
t,paremman toimeentulon toivossa opiskeleva yh
työttömiksi? Turha selittää mitään paskaa arvomaailmasta, ootte vaan niin vitun pelkureita, että ette uskalla heittäytyä kadehtimanne sosiaaliturvaverkon varaan.
Ovat nähneet yhdessä vaivaa ja tehneet laskelmat mullekin valmiiksi. Tämän hetkisen palkan perusteella laskettuna, saan vain 250 euroa/kk enemmän käteen kuin olisin kotona. Olivat listanneet, mihin kaikkiin tukiin olisin oikeutettu.
no kerropa ne tuet ja summat mitä olisit oikeutettu saamaan
Hieman olsi huuli pyöreenä kun kastoin noita " vähävasraisten Joulutoiveita " Seurakunnan joululahjapuusta. Lahjan hinta oli asetettu max 50 E Tavaran piti olla uutta. Kaikki toiveet olivat toiveet sarjassa vedenpitävähaalari lapselle,pleikkari,lumilauta... itse olen töissä ja miedän lasilla ostetaan haalarit kipparilta ja peikasta ja lumilauta setistä saaavat vain unelmoida. Tuli tosiaan sellainen tunne, et lapsi raukat kun äiti ja isä käyvät töissä niin turha odottaa joululahjoiksi jotain luksusta.
Kirjoitin että jos meillä olisi kansalaispalkka niin se kannustaisi menemään myös pienipalkkaiseen työhön! Ei se työn pienipalkkaisuus mihinkään häviä vaan olisi sama kuin nytkin. Siihen pieneen palkkaan vain saisi lisäksi sen 1000 € jolloin se ei enää olisikaan mikään pieni palkka.
Herää pahvi!
665€/kk tässäkin kuussa. Teen työharjoittelussa viittä tuntia per päivä ja viisi päivää viikossa, tuon eteen. Mielestäni oikein hyvä diili!
Ja kolmekympin kinkku meillä tuolla paistumassa kohta :).
Suurimmalta osalta tietenkin tuet lähtisi mutta ei kaikilta. Tukien määrä tietenkin pienenisi niitä saavilta.
Kansalaispalkan lisäksi saisi siis työstä normaalin palkan. Jokainen saisi tämän kansalaispalkan, oli töissä tai ei.
Saisi siis 1000 € kuukaudessa enemmän kuin nyt. Oletko todella sitä mieltä että se ei kannustaisi työhön?
Olisitko mieluummin kotona 1000 €/kk kansalaispalkalla vai töissä jossa saat normaalin palkan SEKÄ 1000 €/kk? Käytännössä siis lähes kaikki kokoaikaiset työssäkäyvät saisivat verojen maksun jälkeen vähintään noin 2000 €/kk. Kansalaispalkka olisi verotonta tuloa.
Kansalaispalkka toisi myös lisää työpaikkoja. Moni kokoaikainen työntekijä varmasti siirtyisi osa-aikaiseksi jos kansalaispalkka tulisi. Näin työttömille tulisi näistä osa-aikatöitä.
Esimerkiksi samassa työpaikassa 2 kokoaikaista siirtyy tekemään 30h/vk työtä. Näin vapautuu noin 20 h/vk työ, jota voitaisiin tarjota työttömälle.
Entinen työtön saisi siis 1000 €/kk kansalaispalkan lisäksi työstä palkan, joka esim. pienituloisessa työssäkin osa-aikaisena olisi noin 600 €/kk verojen jälkeen.
Rahaa 1600 €/kk 80 h/kk töissä olisi varmasti mielekkäämpää elämää useimmille kuin maata kotona 1000 €/kk rahalla.
Siis ihan kaikki!
Ja samalla syntyisi vero-ongelma, koska 1000 e/kk maksetaan vähemmän veroja kuin 2500 e/kk. Väki laskisi, mitä jää käteen ja jäisi kotiin lepäämään.
Tarkistetaan kerran vuodessa. Mutta ei niin jyrkästi että ensin maksettaisiin koko vuokra ja 50 euron tulojen kasvu poistaisi sen kokonaan. Kyllä se asumistuki vähenee porrastetusti tulojen kasvaessa ja lopulta siis loppuu kokonaan.
Itse hain asumistukea joskus 90-luvulla. 6-7 kuukauden odottamisen jälkeen tuli päätös, joka alkoi teille on myönnetty asumistukea... Jippii! Sitten kun luin kirjettä eteenpäin niin se jatkui... asumistukea ei kuitenkaan makseta kun maksettavaksi määrätty summa on alle 100 markkaa kuukaudessa. Musta olisivat ihan hyvin voineet maksaa vaikka joka toinen kuukausi. Olisi auttanut kummasti kun oltiin kuopuksesta minimiäitiyspäivärahalla joka oli alle 60 markkaa arkipäivältä.
Nyt jo naurattaa että olen joskus ollut asumistuenkin saaja, vaikka tilille asti ei ole koskaan menniäkään tullut.