KÖYHÄ.
kertokaa mulle miltä tuntuu olla köyhä?
Itse en ole koskaan sitä joutunut kokemaan ja tuskin joudunkaan.. mutta kiinnostaisi tietää :)
Kommentit (17)
Kuten toisista välittäminen esim., pienistä asioista nauttiminen ja moni muu.
ihan normaalilta kai.En mä valita niin kauan kun on katto pään päällä, ruokaa ja vaatteita =)
Suomessa ei kukaan nälkää näe tai jää ilman vaatteita ja kattokin on jokaisen pään päällä.
Se ei ole köyhyyttä!
ja sä tuut tänne inisee et sulle jää KK käteen VAIN 2500e!! Ja voi kamala kun sait VAIN 3 viikkoa talvilomaa.. Voi sua. Onpas asiat todella huonosti sulla!!
kurjalta tuntuu kun en omista paljon mitään. Velkaa vain 22000€ ja omakotitalo on maalla luonnon keskellä ja on työpaikka ja kuukaudessa jää käteen vain 2500 €.
Nyt pystyin ottamaan vain 3 viikkoa lomaa ja kesällä pidin 2 kuukautta lomaa. Olis hienoa jos asiat olis hyvin, mutta kun ei niin ei.
Suomessa ei kukaan nälkää näe tai jää ilman vaatteita ja kattokin on jokaisen pään päällä. Se ei ole köyhyyttä!
jos on velkaa siis.
Siis jos ei oo velkaa siis meinaan niin siis sillo on siis rikas, mut siis jos on velkaa kuten täälläkin moni kirjoittanu siis että 300 000€ niin siis sillo on köyhä ku nii persaukine et o velkaa.
ja sä tuut tänne inisee et sulle jää KK käteen VAIN 2500e!! Ja voi kamala kun sait VAIN 3 viikkoa talvilomaa.. Voi sua. Onpas asiat todella huonosti sulla!!
kurjalta tuntuu kun en omista paljon mitään. Velkaa vain 22000€ ja omakotitalo on maalla luonnon keskellä ja on työpaikka ja kuukaudessa jää käteen vain 2500 €.
Nyt pystyin ottamaan vain 3 viikkoa lomaa ja kesällä pidin 2 kuukautta lomaa. Olis hienoa jos asiat olis hyvin, mutta kun ei niin ei.
kurjalta tuntuu kun en omista paljon mitään. Velkaa vain 22000€ ja omakotitalo on maalla luonnon keskellä ja on työpaikka ja kuukaudessa jää käteen vain 2500 €. Nyt pystyin ottamaan vain 3 viikkoa lomaa ja kesällä pidin 2 kuukautta lomaa. Olis hienoa jos asiat olis hyvin, mutta kun ei niin ei.
No minähän kerroin. Enkö siis vastannut kysymykseen? Mitä tarkoitat?
kurjalta tuntuu kun en omista paljon mitään. Velkaa vain 22000€ ja omakotitalo on maalla luonnon keskellä ja on työpaikka ja kuukaudessa jää käteen vain 2500 €. Nyt pystyin ottamaan vain 3 viikkoa lomaa ja kesällä pidin 2 kuukautta lomaa. Olis hienoa jos asiat olis hyvin, mutta kun ei niin ei.
Siis ei munulla ole 300 000 € asuntoa kuten monella muulla vaan omakotitalo maalla jossa ei ole palveluja.
Ihmiset ovat onnellisia kun on velkaa 300 000 € ja iso talo ja maasturiautot ja kesämökit. Minulla ei ole ja olen siis köyhä ja onneton.
Ymmärsitkö nyt?
muistan, miten ahdistuneena mietin sitäkin, että pitäiskö todellakin mennä myymään persettä jonnekin, että sais vuokran maksettua.
Ruokaa ei ollut, eikä rahaa latiakaan paitsi opintotukipäivänä; tällästä jatkui kai noin vuoden verran, sitten jätin opiskelut ja menin töihin - ja aloin pärjtä juuri ja juuri.
Olen viimeksi ostanut itselleni uuden vaatteen 3 kk sitten, se oli yöpaita. Senkin ostin Vapaa valinnasta ja ostin, koska edellinen suorastaan hajosi. En ole käynyt kampaajalla 10 vuoteen, leikkaan tukkani itse. Ostan vaatteeni kirpparilta.
Koko perheen vaatteet hankitaan kirpparilta, paitsi että äitini ostaa joskus vaatteita uusina lapsillemme.
Jos joku kotitalouskone hajoaa, ei tule kuuloonkaan että pystyttäisiin kutsumaan korjaaja tai ostamaan uusi. Onneksi mieheni osaa korjata melkein mitä vaan, on ollut pakko oppia.
Kun meiltä hajosi pesukone, se kävi kaatiksella dyykkaamassa, kunnes löysi samanlaisen pesukoneen kuin meillä ja siinä olikin täysin toimiva se osa, mitä haki.
Laitontahan se kaatisdyykkauskin varmaan on, muttei voi mitään.
Ei ole ostettu oikeastaan mitään huonekaluistamme uusina, kaikki on saatu tai ostettu halvalla tai dyykattu. Tällaista.
kahdessa vuodessa maksuun velat ja vasta joskus 58 vuotiaana voin ostaa käteisellä jonkin sijoitustalon ja ehkä toisenkin omani maalaistalon lisäksi. Tuo 2500 € jää siis käteen kuukaudessa ja harmittaa kun en pääse sijoittelemaan kiinteistöihin aikaisemmin.
jos et tajunnut.
joululomaa.
Talviloma mulla on viikolla 9.
Nuorena ehti olla pitkään köyhänä kun opiskeli. Kaupassa piti päättää että ostanko maitoa vai leipää, molempiin ei ollut varaa jne. Nälässä oltiin usein porukalla, keitettiin kamalasti makaronia ja syötiin sitä suolan kanssa. Pieni puutostautikin ehti jo kehittyä ja ei jaksanut lopulta edes sängystä nousta kun oli niin heikkona. Jotenkin sitä sitten vaan kuitenkin selvittiin ja ei se silloin ahdistanut, ihan normaalia oli. Koulusta sai viikolla maksua vastaan hyvää ruokaa vaikkei siihenkään aina rahat riittäneet. Ja kesätöiden tulot aina helpotti vähän mutta eihän ne koko talveksi riittäneet...
Kun pääsin töihin, maksoin ensin supervauhtia opintolainat pois ja sitten sain elää luksuselämää: Menin ruokakauppaan ja ostin kaiken mitä haluan syödä, eikä tarvinnut laskea että riittääkö rahat. Se on jotenkin edellen mulla huono- ja hyvätuloisuuden rajamerkki.
kertokaa mulle miltä tuntuu olla köyhä? Itse en ole koskaan sitä joutunut kokemaan ja tuskin joudunkaan.. mutta kiinnostaisi tietää :)
sairastut joskus oikein vakavasti? En nyt tarkoita mitään angiinaa tms.Niin sitpä voit joutua kokemaan...
Minä olen neljän lapsen äiti ja tulomme ovat surkeat.
Mies opiskelee, minä olen hoitovapaalla. Käteen jää kuussa asumisen (vuokra+sähkö) jälkeen 700euroa kuussa - tosin haimme äskettäin toimeentulotukea.
Köyhän mietteitä:
Pieni tyttäreni haaveilee kovasti nukketalosta. Ei mitään mahdollisuuksia ostaa sellaista, joten nikkaroin ala-asteen puukässän taidoilla vanhan sängyn pohjalaudoista laatikon joka toimii nukketalona. Vaikka tyttöni rakastaa nukketaloaan jonka olemme yhdessä maalanneet, kaverit naureskelevat ja ilkkuvat. Tuntuu kurjalta.
Mieheni toinen talvikenkä hajosi totaalisesti. Ei ole varaa ostaa uusia. Joka vuosi olemme ostaneet aikuisille yhden kalliimman vaatteen (koitamme ostaa laadukasta, ettei tarvitse heti ostaa uutta). Viime vuonna minä sain talvikengät. Sitä edellisenä mies sai takin, sitä edellisenä minä sain takin.
Lapseni pukeutuvat käytettyihin tai lahjaksi saatuihin vaatteisiin. Ainoat uutena tulevat vaatteet mitä me vanhemmat pystymme tarjoamaan, ovat sukat ja pikkuhousut. Itse ompelen perusvaatetta kierrätyskeskuksesta ostamistani kankaista ja neulon kaiken villaisen. Olen taitava, ja lapsenikin ovat oppineet. Jos lapsi piirtää minulle unelmiensa vaatteen, minä pystyn sen toteuttamaan. Siitä olen iloinen.
Ostin lapsilleni joululahjoiksi pieniä edullisia juttuja joista tiedän heidän pitävän. Kun kuulen mitä kaikkea kaverit ovat saaneet, iskee kateus - voisinpa minäkin tarjota omilleni tuollaista. Lapseni saivat seurakunnan joulupuukeräyksestä kukin lahjan, joista olin niin kiitollinen että itku pääsi. On ihanaa kokea että ihmiset - täysin tuntemattomat - välittävät ja haluavat antaa vaikkei heidän ole pakko.
Joskus kun tili on nollilla ja pakastinkin jo syöty tyhjäksi, syötän lapsille ruokaa ja itse paastoan.
Säästämällä ja lahjoiksi olemme saaneet hankittua lautapelejä. Joka viikko pidämme perhe-illan ja teemme pannukakkua tai popkornia, katsomme yhdessä telkkarista nauhoitettua tai kavereilta lainattua elokuvaa, pelaamme korttia ja lautapelejä, kutittelemme, halaamme, ja nauramme. Viihdymme toistemme seurassa.
Maksullisia harrastuksia meillä ei ole kellään. Löysin kierrätyskeskuksesta lapsille luistimet, 3e pari. Vietämme paljon aikaa yhdessä, ja voin vakuuttaa olevani onnellinen.
Joskus kuljemme torilla rupattelemassa yksin istuvien vanhusten kanssa, se on mukavaa puuhaa ja saa hyvän mielen.
Itse asiassa.. unohda koko juttu. Minähän kuulunkin maailman rikkaimpiin.