Haluaisinn että TÄHÄN PINOON tulisivat juttelemaan kaikki aidosti lintuinfluenssasta huolissaan olevat.
Ne, joilla on kommentteja tyyliin " vitun hysteerikot" tai " voit todennäköisemmin kuolla huomenna ja jäädä auton alle" voisivat jäädä kirjoittamatta tähän pinoon.
Kaipaisin siis fiksua keskustelua asiasta huolestuneiden kesken, ne joita LI ei pelota, pysykööt kommentteineen poissa!
Itse mietin tässä, miten aloitan elintarvikkeiden hamstraamisen. Eristyspaikkamme on 600 km päässä joten sinne en voi etukäteen mitään viedä! Mietin, että ehdinkö enää siinä vaiheessa, kun tauti on saanut ihmisestä toiseen tarttuvan muodon. Mietin myös, missä tuo tautimuunnos tapahtuu ja paljonko meille jää aikaa siirtyä eristyspaikkaamme! Ja onko siinä vaiheessa kaupat jo ihan tyhjät, kun kaikki ryntäävät ostamaan....
Kommentit (78)
entä jos käykin niin että sairastutte kun tulette takaisin " ihmisten ilmoille" mutta ne jotka eivät eristäytyneet ja saivat pöpön ehkä lievemmässä muodossa tulevat sille vastustuskykyisiksi ja selviävät, sillä kaikki sairastuneethan eivät tautiin kuole. Eristäydyttekö joka kerta kun pandemia uhkaa, sillä aikaisemminkin vastaava on tullut aaltoina useamman kerran ?
Paljon puita ja mökki on talvilämmin. Ei siellä mitään hätää tule pitkään aikaan. Tuollaisissa oloissahan isovanhempammekin elivät ja paljon pitempään kuin 2 kuukautta. Pakastinta ei ikävä kyllä ole, joten se rajoittaa hamstrattavien ruokatarvikkeiden laatua.
Sille joka sanoi, että espanjantauti kiersi Suomen 3 kertaa 2 vuoden aikana: Niin, eli siis epidemioita oli 3 ja siinä välissä ne laantuivat. Eli siis jos nyt kävisi samoin, voisi ihan hyvin välillä palata erityksistä kotiin täydentämään varastoja.
Ainakin toistaiseksi lintuinfluenssan saaminen villilinnusta on käytännössä mahdotonta, jos noudattaa alkeellisintakaan varovaisuutta. Joten en pelkää että lintu kakkaa kuistillemme.
Niin joo, kalaa suositellaan syötäväksi 3 kertaa viikossa, joten joka toinen päivä kalan syöminen tuskin on kovin haitallista!
pystyykö miehesikin jättämään työnsä? Mietin vain, että meilläkin on vastaavanlainen mökki, mutta juuri sähköen puuttuminen mietityttää, sillä siellä ei ole sitten mitään informaatiota, esim telkkaria mistä kuulee taidin uusimmat känteet. Kännykällääkään ei ovi soittaa kun ei ole kenttää...:/
mikä teidän koulutuksenne on?
Tietysti tähän vastaatte että akateeminen (joopa joo).
Ystäväpiirissäni en ole ainoatakaan hysteerikkoa tavannut vielä akateemisten joukosta, mutta alemman koulutuksen saaneiden kaskuudessa kyllä.
Kuten jo aiemmin kirjoitettiin, niin tavalliseen influenssaan auttaa kertakäyttöisen hengityssuojat, joten mistä olette tuollaisen tiedon saaneet ettei hiukkasia pääse mihinkään pakoon?! Jos tietonne pitäisi paikkansa, niin suurinpiirtein kukaan ei olisi sairastumatta.
Eli tässä on sitä tuuria sitten mukana, joku sairastuu ja joku ei... Ja senkun tietäs etukäteen että kuka se onneton on joka taudin saa. Mutta siis influenssa virus on älyttömän helposti leviävää ja kulkeutuu jokapuolelle. Tosin suojaimia on, mutta ne tavalliset suojaimet ei auta mitään, pitää olla erikoissuojaimia, ja niitä tuskin jaellaan puolen vuoden tai vuoden tarpeiksi kaikille ihmisille.
jos sinusta AKATEEMINEN on väärä vastaus, miksi siis kertoisin sinulle mikä olen koulutukseltani/ammatiltani? Jos haluat ajatella, että olen parturi-kampaaja koska olen " hysteerinen" niin sovitaan sitten niin. Sinunlaisellesi on fiksumman turha yrittää selittää mitään *nauraa*
Vierailija:
pystyykö miehesikin jättämään työnsä? Mietin vain, että meilläkin on vastaavanlainen mökki, mutta juuri sähköen puuttuminen mietityttää, sillä siellä ei ole sitten mitään informaatiota, esim telkkaria mistä kuulee taidin uusimmat känteet. Kännykällääkään ei ovi soittaa kun ei ole kenttää...:/
Mieheni on opettaja ja epidemian iskiessä koulut suljetaan, joten sitä asiaa ei tarvitse miettiä. Meidän mökillä on tosiaan aurinkopaneeli ja telkkari, mistä näkee uutiset ja patteriradiotakin voi kuunnella. Kenttää siellä kyllä on, tosin heikosti, mutta puhelin toimii.
Perheessämme on 2 aikuista, taapero ja pikkuvauva, joten ruokaa ei ihan mahdottomasti tarvita.
Niin, tiedän kyllä, että espanjantauti palasi kerta kerralta voimakkaampana. Kun sanoin, että välillä se laantui, tarkoitin siis, että se laantui hetkeksi ja palasi taas.
Ja koulutukseltani olen diplomi-insinööri, nyt äitiyslomalla.
vaikutat fiksulta ja ajattelevalta ihmiseltä, joka välittää perheestään. Onneksi on sinunlaisiasi, lapsillasi on hyvä äiti :)
mutta kun tuntee tehneensä kaikkensa, ei asiasta tarvitse tuntea syyllisyyttä. Näin ollen eristäytyminen on samalla myös keino turvata oma mielenterveys mikäli perhe sattuisi sairastumaan ja itse selviäisi.
ne ovat tiiviitä. Sars oli huonompi tarttumaan, tarttui lähinnä pisaroista ja siinä tavallisistakin naamioista oli ehkä jotain hyötyä. Mutta kuulemani mukaan tässä ei (ja olen sairaalassa töissä).
t. en muista enää mikä numero olin, mutta joku kuitenkin
ne ovat tiiviitä. Sars oli huonompi tarttumaan, tarttui lähinnä pisaroista ja siinä tavallisistakin naamioista oli ehkä jotain hyötyä. Mutta kuulemani mukaan tässä ei (ja olen sairaalassa töissä).
t. en muista enää mikä numero olin, mutta joku kuitenkin
Niin, onhan asia toki niin, ettei millään varotoimenpiteellä voi suojautua täydellisesti. Minun oloani kuitenkin helpottaa, kun on olemassa joku suunnitelma, jolla voi mahdollisesti edes pienentää riskiä. Haluan ajatella, että teen kaikkeni lasteni turvallisuuden takia, enkä välitä, jos joku pitää sillä perusteella minua hysteerisenä. Minusta ikäviin mahdollisuuksiin varautuminen on järkevää. Ja toistaiseksi olen tosiaan varautunut vasta henkisellä tasolla, eli suunnitelma on valmiina, mutta toteutus saa odottaa.
Muistakaa hamstrata sinne piilopirttiin myös siteitä ja tamponeita, kun ei sieltä korvesta voi citymarkettiin lähteä, kun on se aika kuukaudesta.
Ja metsän pimeydessä alkaa ukollakin jossain vaiheessa himot ns. hyrrätä, niin pitää varata kortsuja perhepakkaus. On meinaan kurjaa lähteä synnärillekin, jos siellä riehuu joku pandemia. Neuvoloista nyt puhumattakaan, siellä sairastuneet lintuinfluenssataaperot vaan yskii, räkii ja pärskii.
Vierailija - 19.10. 14:19 vastaa tähän viestiin (77/78)
Ok siis tavalliset hengityssuojat eivät auta? Kuitenkin kyse pisaratartunnasta? Hyvä käsihygienia kuitenkin auttaa, niinkö?
muun muassa
- kuivattuja soijasuikaleita ja -rakeita
- makaroonia
- kuivakeittopusseja
- rypsiöljyä
- mausteita
- sokeria
- suolaa
- kuivattuja papuja ja herneitä
oon lisäksi
- täydentänyt antibiootti- ja muutoinkin lääkevaraston
- ostanut paristoja
- ostanut joditabletteja (kun ei tiedä, kuinka huonoon kuntoon ydinvoimalat esim. Venäjällä menee mahdollisesti LI:n johdosta)
- Ostanut vanhan loppuunkuluneen pullon tilalle uuden ison pullon desinfiointiainetta (mietin, ostaisinko vielä lisääkin)
Meillä on ennestään
- makuupusseja
- makuualustoja
- hyvät toppavaatteet
- retkikeitin
Pitäisi vielä ostaa ainakin
- taskulamppuja
- paristoilla toimiva radio (oon ajatellut muutenkin ostaa jo pitkään maailmanradion)
- varmaan muutakin, mikä ei ole vielä tullut mieleen
entäs juomapuoli? ja kiinnostaisi, miten antibioottivarasto täydennetään, ei kai niitä saa ilman reseptiä niitä antibioottejä...?
En ole keksinyt siihen muuta hyvää ratkaisua kuin nuo mehutetrat, jotka siis ovat aika kalliita.
Ajattelin luottaa siihen, että vesijohtoverkko toimii riittävästi myös hätätila-aikana. Jos LI tulee Suomeen, mielestäni kaikki vesi kannattaa keittää, niin juomavesi kuin muukin käyttövesi.
Meillä ei ole paikkaa minne mennä pois kaupungista, ja toisaalta ajattelen niin, että ei kannata lähteäkään viemään pakenemalla LI:tä niillekin alueille, missä sitä ei vielä ole.
80
Minullakin oli hyvät suunnitelmat senvaralle. Mutta siis kestää ainakin 6 kk ennenkuin rokote juuri sitä virusta vastaan saadaan oikeaksi (teksti-tv:ssä sanottiin näin eilen). Niin pitkä eristäytyminen voi olla tosi hankalaa järjestää, ruokaa ei pysty ehkä kuitenkaan iso perhe hamstraamaan niin pitkäksi aikaa. JA kun virus kulkee ilman mukana jokapaikkaan, niin periaatteessa pitäisi mennä jonnekin umpioon, johon happea saadaan keinotekoisesti tehtyä. Mistään ulkopuolelta ei saisi tulla mitään sinne paikkaa mihin aikoo eristäytyä. Joten siis olen luopunut näistä ajatuksista. Tosin yritän vältellä ihmisjoukkoja, ja pysyä terveenä, lapset ei mene kouluun / hoitoon (itsekin voin olla hoitovaapaalla ja olenkin vielä usean vuoden), mutta mitenkään en sitä lopullisesti voi estää. Jo eristyksen aikana voisi sattua mitä vaan, esim. tulla joku muu sairaus, puhjeta umppari tms. joten sairaalahoitoa saattaa tarvita jokatapauksessa. Eli vaikeeta on, mutta ymmärrän teitä hysteerikkoja, olen itsekin sellainen, mutta ei auta, oli luovuttava suunnitelmista kuitenkin.