Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kertokaa joku, miksi uuni pitää lämmittää ensin?

Vierailija
20.12.2010 |

minä teen niin, että laitan uunin lämpenemään vaikka 250' asteeseen ja laitan samalla ruuan uuniin (pitsan esim). Siellä se paistuu, otan pois, kun näyttää hyvältä. miksi ei näin voi tehdä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuni lämpiää aika kauan....

Vierailija
2/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan sellaisesta säännöstä että uuni pitää lämmittää ensin, kauheaa sähkön kulutusta, sanoisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se ei pizzoissa ole niin nöpön nuukaa, mutta joku jonka täytyy kohota, esim pullat tai kakku täytyy saada valmiiksi oikeaan lämpötilaan muuten kuori kuivuu ja sisältä on raakaa. Lihapadalla tai puurolla voi hyvin laittaa kylmään uuniin.

Vierailija
4/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti lienee se, että uunit lämpenevät eri tahtia, joten jos tuotteen pistää kylmään uuniin, vaikea on siihen ohjeeseen kirjoittaa mitään yleismaailmallista kypsenemisaikaa.

Jos sen sijaan ruoka laitetaan 250-asteiseen uuniin, se kypsyy jotakuinkin samaa tahtia kuin missä tahansa muussa 250-asteisessa uunissa.

Eikö tämä ole päivänselvää?

Vierailija
5/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä teen niin, että laitan uunin lämpenemään vaikka 250' asteeseen ja laitan samalla ruuan uuniin (pitsan esim). Siellä se paistuu, otan pois, kun näyttää hyvältä. miksi ei näin voi tehdä?

Mutta sitten pitää ottaa huomioon tosiaan se että paistoaika uunissa mahdollisesti lyhenee. Ei siinä sen kummallisempaa ole.

Vierailija
6/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Vierailija
7/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan lämmitä, muuta kuin leipoessa, koska mulla on käsitys, että leipomukset eivät onnsistu, jos ei paista koko ajan oikeassa lämpötilassa. Joku karjalanpaisti tai pitsan lämmitys eri asia. Kylmään uuniin laitan...

Vierailija
8/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leivot jotain, tulos ei välttämättä ole toivottu. Voi vaikka käydä niin, että leivinjauhe ehtii reagoida kokonaan ennen kuin taikina on sen verran paistunut, että kohoaisi. Tai sitten leivonnainen kuivuu ihan korpuksi ennen kuin on paistunut tarpeeksi (vaikka karjalanpiirakka, joka paistetaan todella kuumassa uunissa).

Vierailija
9/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan sokerikakkua leipoessa pidän kiinni uunin lämpötilasta eli esilämmitän uunin ensin. Samoin myös käytän hyväksi uunin jälkilämmön eli esim paistin kohdalla sammutan uunin jo ennen kuin se on haluamassani kypsyysasteessa, viimeisen puoli tuntia se kypsyy hyvin vaikka uuni on jo sammutettu.

Vierailija
10/10 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kaasuhella joka on myöskin nopea. Vesikin kiehuu hetkessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä