Hjelp!!! Joulusiivousta yritän aloittaa
enkä tiedä mistä aloittaisin... tuntuu että kaikki kaatuu niskiaan!
Kommentit (5)
minä ainakin heitän kaiken ei tärkeen pois tai jos on hyvää tavaraa vien keräykseen :) älä tunge kaappeja täöyteen mitään krääsää kun se kostautuu myöhemmin :) aloita vaikka kahvikupposella ja rupea sitten toimeen :) 1. tavarat pois lattioilta ja roskat ja turhat tavarat roskiin. 2. pölyjen pyyhkiminen. 3. imurointi ja lattian pesu. pesukoneen ja tiskikoneen täyttö ja sitten ihaSTELET puhdasta kotia :) täällä toinen joka aloittaa siivoamaan NYT!
tarvi erillistä joulusiivousta. Pyyhi pölyt mistä saat, pese vessa, imuroi, pese lattiat. Siinä se. Isompia rojuläjiä kasalle.
Esim. tänään olen laittanut tiskikoneen pyörimään ja pesukoneen pyörimään (teen tosin näin joka aamu). Sitten pesin keittiön ikkunat ja karmit sisäpuolelta (keittiössä on 6 pientä ikkunaa). Siitä tuli jo hyvä fiilis.
Seuraavaksi pesen yläkerran vessan ja olohuoneen ikkunat (n klo 13-14) ja sitten lähdemme ulkoilemaan. Minä teen lumityöt, isompi leikkii lumessa ja pienin nukkuu (toivottavasti) päiväunet. 1-2 tunnin jälkeen lepäillään, teen ruokaa jne. ja illalla sitten kun mies tulee, teen jouluostokset ja kun lapset menneet nukkumaan (klo 21.30) alamme pestä saunaa ja kylpyhuonetta. KUn se on tehty, silitän vielä kamalaa silityspinoa, jota olen silittänyt jo kolme iltaa aina 1-2 tuntia kerrallaan...
Huomenna imuroin ja pesen lattiat sekä pyyhin pölyt. Teen porkkanalaatikon, jonka laitan pakkaseen, että on tuoreempi aattona. Pesen pyykkiä ja petivaatteita, kun tulee yökylävieraita. Pesen makuuhuoneiden ikkunat sisäpuolelta ja ovet. Pesen porraskaiteet ja peilit.
Keskiviikkona ja torstaina laittelen sitten jouluruoat valmiiksi, ostetaan kuusi ja otetaan viimeiset koristeet esille.
Olen laiska äiti, joka ei vain saa kovin nopeasti mitään aikaan. Siksi tällaiset pikkuetapit auttavat, kun aina tunnin ahkeroinnin jälkeen saa luvalla pitää tauon. :)
Tää on minun hyväksi toteamani tapa (Flyladyltä):
Meikkaa, laita hiukset, päälle vaatteet joissa voit hilpasta vaikka kaupassa, viedä roskia, mattoja pihalle yms.
Kengät jalkaan (ei mene siivousaikaa hukkaan kun puet kenkiä ja riisut).
Aloita urakka selvistä hommista: tyhjää ja putsaa kaikki isot pinnat! Siis pöydät ja lattiat.
Tee joka huonetta kerralla, 5 minsaa per huone ja vaihda huonetta.
Taustalla soi sun lempimusa ja puunaa, puunaa!
Tee ainakin tunti, pari ja sitten kahvia. 5 minsan tauko ja katsele saavutusta: jatka!
Älä räpellä mitään pikkuhommaa: vaan isot jutut ensin. Illalla teet sitten lopuksi pientä askartelua kuten valokuvien lajittelua yms.
Alussa kannattaa myös laittaa kaikki kovat aineet vaikuttamaan: viemärimökötti, pese etikalla kahvinkeitintä ja huuhtele n. 4 kertaa. Wc-pönttö aineeseen, saunaan ja kylppäriin aineensa (älä samanaikaisesti pese viemäriä). Samoin uuniin oma aine.
Tee isot asiat ensin, kipase välillä vaikka viemässä lehtiä ja roskia ulos. Pidä tahti hyvänä, älä tee siis niitä hommia joissa joudut puurtamaan pikkutarkkaa.
Näin tekemällä huomaat tuloksen.
Heti selkenee näkymät.Sitten pyykkikone ja tiskikone päälle ja imuroimaan