Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erosimme ja lapseni on huolissaan minusta. Mitä minun pitäisi sanoa?

Vierailija
19.12.2010 |

Olemme muuttaneet erillemme pari viikkoa sitten. Koululaiset ovat vuoroviikoin luonani. Toistaiseksi tämä systeemi ei ole vielä alkanut, vaan he ovat olleet luonani kolmen päivän välein.

No, toinen lapsistani on 10-vuotias poika. Hän on halannut minua tämän parin viikon aikana enemmän kuin koskaan aiemmin. Tänään tajusin, että hän on huolissaan MINUSTA!

Poika totesi, että olisi tullut katsomaan minua tämän kolmen päivän aikana, mutta ei kerennyt. Sanoi, että minulla on varmaan yksinäistä. Jne.

Olin hämilläni. Tämä poika ei ole mikään herkkis eikä empaattinen tapaus, yleensä siis. Mitenköhän pitäisi reagoida? Vakuttaa oikein toden teolla, että kyllä minä pärjään, voin hyvin tms.? Vai kerrankin, kun poika elämässään osoittaa myötätuntoa, niin korostaa tätä myötätuntoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä taida isonakaan ihan kusipäätä tulla :D

Mutta asiaan: mielestäni voit hyvin ottaa lohdutuksia vastaan ja sanoa, että arvostat niitä. Mutta älä tee lapsestasi kuuntelijaa, se on lapselle rankkaa. Jos haluat puida eroa jonkun kanssa, mene psykologille tai puhu kavereiden kanssa. Lapsi ei pysty käsittelemään tuollaisia asioita.

Vierailija
2/11 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen tyytyväinen, että lapsi on empaattinen. Mutta en minä ole hänelle mitään valittanut, koska olen ajatellut, ettei lasta saa kuormittaa minun huolillani.

Pitääpä kannustaa poikaa siitä, että hän niin ajattelee minua. Olin todella niin hämilläni tajutessani tämän, että unohdin sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan erittäin painokkaasti sanoisin pojalle, että sen ei IKINÄ tartte olla huolissaan vanhemmistaan. Että vanhemmat hoitavat tilanteen kyllä niin, että poika voi olla ihan rauhassa ja luottaa vanhempiinsa.

Vierailija
4/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osoitat huolenpitoa, mutta kyllä äiti pärjää aina, joten älä ole huolissasi.

Vierailija
5/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset pärjäävät kyllä ja pitävät sinusta huolta ja järjestävät kaikki asiat.

Vierailija
6/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun oma isäni sanoi joskus eron jälkeen, että kyllähän hän on välillä tosi yksinäinen yms. Kiva kun mulla oli jo muutenkin huono omatunto siitä, että en vietä hänen luonaan tarpeeksi aikaa.

Äiti taas selitteli eroa kertoen kuinka on ollut jo vuosia onneton jne. Kiva kun minulta vedettiin matto alta koko elämäni suhteen, kaikki olikin ollut valheellista onnellisuuden esitystä vain.

No, ihan täysipäinen aikuinen, kai, minusta on silti kasvanut, mutta..

..korosta tosiaan sitä, että aikuiset pärjäävät kyllä, aikuisten vastuulla on huolehtia asioista, myös lapsista, ja lasten tehtävä on olla omia itsejään, käydä koulua ja leikkiä.

Vierailija
7/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ajatuksista kun ei koskaan tiedä.

ap

Muistan kun oma isäni sanoi joskus eron jälkeen, että kyllähän hän on välillä tosi yksinäinen yms. Kiva kun mulla oli jo muutenkin huono omatunto siitä, että en vietä hänen luonaan tarpeeksi aikaa. Äiti taas selitteli eroa kertoen kuinka on ollut jo vuosia onneton jne. Kiva kun minulta vedettiin matto alta koko elämäni suhteen, kaikki olikin ollut valheellista onnellisuuden esitystä vain. No, ihan täysipäinen aikuinen, kai, minusta on silti kasvanut, mutta.. ..korosta tosiaan sitä, että aikuiset pärjäävät kyllä, aikuisten vastuulla on huolehtia asioista, myös lapsista, ja lasten tehtävä on olla omia itsejään, käydä koulua ja leikkiä.

Vierailija
8/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi myös toivoa kovasti, että kyselisit hänen pärjäämistään tai juttelisit hänen mahdollisesta yksinäisyydentunteestaan. Helpompi pojalle kai sitten jutella niistä sinun tunnelmistasi, jos vaikka juttu sitten kääntyisi hänenkin tunteisiin. Upea poika sinulla joka tapauksessa!

Vierailija
9/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerta kun he tulevat luokseni, niin kysyn, miltä heistä tuntuu. Eivät he ole kysyneet minulta mitään, siksi hämmästyinki niin kovasti, että hän ajattelee minua :-).

Toki he ovat joskus nähneet, kun olen kyynelsilmin,mutta olen sanonut, että olen välillä surullinen, koska en olisi tahtonut erota.

Niin, sen olen sanonut, että iskä ei halunnut jatkaa kanssani. Ehkä siitä hyvästä saan ne myötätunnot.

Mutta nyt voin jo hyvin.

ap

Vierailija
10/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet saanut täältä hyviä neuvoja jatkoon. Kuuntele poikaasi ja sano, että näet hänen huolensa ja arvostat hänen huolenpitoaan, mutta pärjäät kyllä. Hieno poika teillä.

Vierailija
11/11 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.eroperhe.net/

tukea saanee myös täältä.