Ahdistava joulu, vai olenko vain pikkumainen...
Kutsuimme tänä vuonna sukulaisia meille joulun viettoon, kun ensimmäistä kertaa miellä on kunnolla tilaa (muutettiin syksyllä omakotitaloon). Iso yhteinen sukujoulu on miellä perinne ja tykkään kun on iso porukka koolla, osaisi varmaan pelkästään oman perheen kesken ollakkaan.
Oletin kutsuessani että vietämme joulua samalla tavalla kuin muinakin vuosina kokoontuessamme milloin kenenkin luona. Eli yhdessä sovimme kuka valmistaa mitäkin jouluruokaa, ettei emännän kontolle jää kaikki hommat ja koko n.20 hengen ruokkiminen. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä että kaikki olettavat pääsevänsä valmiiseen pöytään ja ovat kovasti ihmetelleet kun olen soitellut ja kysynyt apua jouluruokien valmistukseen.
Tiedän että itseppähän heidät kutsuin jouluksi, eli kyllä aijon ruuatkin valmistaa vaikka koko porukalle. Ihmetyttää vain tämä yleinen suunnan muutos ja ahdistaa se että tekisin kaiken itse, kun en ole mikään keittiöihme. Laatikoiden valmistuksessa varsinkin jää aina toivomisen varaa...
Mieheni oli sitä mieltä että nyt vain nielen hämmästykseni ja ahdistukseni ja teen ruokaa koko populalle. Itse jäin kuitenkin miettimään voinko vaatia että muut tekevät osan ruuista niinkuin aina aikaisempinakin vuosina, se kun on ainakin ennen ollut tapana että yhdessä on sovittu ja laitettu! Ja tosissaan ihmettelen miksi tämä tapa nyt meidän kohdalla yhtäkkiä loppuisi.
Kommentit (52)
Siis mikäköhän tässä ketjussa on mennyt monelta ohi??? Apn suvussa vietetään aina joulua yhdessä ja se järjestetään nyyttäriperiaatteella. Juhlan paikka vaan on vaihdellut. Tänä vuonna se on eka kertaa apn koti. Ymmärrän hyvin apn oletuksen siitä, että joulu sujuu kuten ennekin eli nyyttäriperiaattella.
Taas on monella ketjuun vastanneella luetun ymmärtämisessä vikaa. Tosin se nyt on aika yleinen ilmiö tällä palstalla... Jos ap:n suvulla on aina kokoonnuttu nyyttäriperiaatteella jouluviettoon, niin kyllä minäkin ihmettelisin tätä äkillistä muutosta. Ja se että teidän joidenkin mielestä on outoa ja kummallista, että joku nyyttäriperiaattella joulujaan vietää, niin se on voi voi. Nyt on kyse ap:n suvusta ja niiden tavoista. Ja äkillisestä muutoksesta tavoissa. Minä kysyisin ihan suoraan sukulaisilta, että olemmeko ymmärtäneet puolin ja toisin asian väärin vai missä mättää.
Tähän asti suku on yhdessä tehnyt päätökset, yhdessä sopinut, yhdessä laittanut. Nyt ap on muilta kysymättä kutsunut väen heille eli ohittanut yhteisen mielipiteen. Siksi suku olettaa, että ap myös järjestää joulun, koska ei etukäteen vaivautunut muiden mielipidettä kysymään.Jos tähän asti on sovittu yhdessä, niin miksi ap ei voi samaa linjaa jatkaa vaan esittää kutsunsa noin vain? Kyse on ap:sta ja sukunsa tavoista, joihin ilmeisesti ei kuulu se, että yksi saa määrätä ja muut tottelevat.
... tätä luetun ymmärtämisen tasoa ihan oikeasti. Eikös ap tuolla jossain aikaisemmassa kirjotuksessaan maininnut, ettei heillä ole ollut tapana yhdessä suvulla päättää mihin milloinkin jouluksi menevät. Taisi jopa mainita että tähän asti se kuka on tuntenut haluavansa/jaksavansa muut luokseen kutsu on kutsunut ja muut asiat sitten hoidettu nyyttäriperiaattella yhdessä...
Iihmeen vaikeaa joillekkin tuo luetun ymmärtäminen...
Siis mikäköhän tässä ketjussa on mennyt monelta ohi??? Apn suvussa vietetään aina joulua yhdessä ja se järjestetään nyyttäriperiaatteella. Juhlan paikka vaan on vaihdellut. Tänä vuonna se on eka kertaa apn koti. Ymmärrän hyvin apn oletuksen siitä, että joulu sujuu kuten ennekin eli nyyttäriperiaattella.
Taas on monella ketjuun vastanneella luetun ymmärtämisessä vikaa. Tosin se nyt on aika yleinen ilmiö tällä palstalla... Jos ap:n suvulla on aina kokoonnuttu nyyttäriperiaatteella jouluviettoon, niin kyllä minäkin ihmettelisin tätä äkillistä muutosta. Ja se että teidän joidenkin mielestä on outoa ja kummallista, että joku nyyttäriperiaattella joulujaan vietää, niin se on voi voi. Nyt on kyse ap:n suvusta ja niiden tavoista. Ja äkillisestä muutoksesta tavoissa. Minä kysyisin ihan suoraan sukulaisilta, että olemmeko ymmärtäneet puolin ja toisin asian väärin vai missä mättää.
Tähän asti suku on yhdessä tehnyt päätökset, yhdessä sopinut, yhdessä laittanut. Nyt ap on muilta kysymättä kutsunut väen heille eli ohittanut yhteisen mielipiteen. Siksi suku olettaa, että ap myös järjestää joulun, koska ei etukäteen vaivautunut muiden mielipidettä kysymään. Jos tähän asti on sovittu yhdessä, niin miksi ap ei voi samaa linjaa jatkaa vaan esittää kutsunsa noin vain? Kyse on ap:sta ja sukunsa tavoista, joihin ilmeisesti ei kuulu se, että yksi saa määrätä ja muut tottelevat.
... tätä luetun ymmärtämisen tasoa ihan oikeasti. Eikös ap tuolla jossain aikaisemmassa kirjotuksessaan maininnut, ettei heillä ole ollut tapana yhdessä suvulla päättää mihin milloinkin jouluksi menevät. Taisi jopa mainita että tähän asti se kuka on tuntenut haluavansa/jaksavansa muut luokseen kutsu on kutsunut ja muut asiat sitten hoidettu nyyttäriperiaattella yhdessä... Iihmeen vaikeaa joillekkin tuo luetun ymmärtäminen...
sitten hän keksi, että ei se mennytkään niin vaan joku kutsui luokseen. Ehkäpä se joku on tähän asti ollut sellainen, joka on osannut muiden kanssa asiasta etukäteen sopia eikä vain ilmoittanut, että tulkaa meille. Ehkä tähän asti joulu on ollut yhteisöllinen juhla, jonka ap on mennyt itsevaltaisesti muuttamaan.
Lue ap:n ensimmäinen kirjoitus ja mieti, miten paljon se on muuttunut seuraavissa versioissa. Voisiko vaikka olla niin, että tänä vuonna oli Pirkko-tädin vuoro olla kutsujana, mutta ap ohitti hänet ja nyt Pirkko-tädin lapset ovat nyreissään, koska eivät saa viettää joulua lapsuudenkodissaan.
eli jos et ole työelämässä niin ehkä on ajateltu, että sinulla on aikaa järjestää kaikki, siihen viittaisi myös kommentti "jos minulla on aikaa/olen aattoon asti töissä".
Jos taas olet työelämässä niin teoriani ei päde.
Periaatteessa olen sitä mieltä, että jos kutsuu niin silloin myös kestitsee. Jos aiempina vuosina on yhdessä sovittu, kenen luo mennään ja mitä kukin tuo niin se ei ole sama asia jos vain ilmoittaa, että tulkaa meille.
Ahdistut ruuanlaitosta, et osaa tehdä ruokaa jne.
Ihan kummallista. Älä hyvä ihminen kutsu teille sukua, jos et ole valmis muuhun kuin antamaan tilat käyttöön. Varmasti jonkun toisen sukulaisen luona on ystävällisempi vastaanotto ja oikea joulutunnelma.
että pojat tyttöystävineen tuovat ruokaa tullessaa.
Me mennään jouluaatoksi aina mun vanhempien luokse missä äitini tekee jouluruoat, ja aina on tehty niin että minä sekä veljeni perheinemme viemme ruokaa mennessämme. Minä teen jälkiruoan, yleensä kakun, vaikka koskaan ei äiti ole apua pyytänytkään. Kohtelias tapa mielestäni, mikä olisi ihan hyvä opettaa lapsillekkin.
että pojat tyttöystävineen tuovat ruokaa tullessaa. Me mennään jouluaatoksi aina mun vanhempien luokse missä äitini tekee jouluruoat, ja aina on tehty niin että minä sekä veljeni perheinemme viemme ruokaa mennessämme. Minä teen jälkiruoan, yleensä kakun, vaikka koskaan ei äiti ole apua pyytänytkään. Kohtelias tapa mielestäni, mikä olisi ihan hyvä opettaa lapsillekkin.
niin voin laittaa meiliä, että tuokaa rosolli, juustot, maksapatee ja lohi, yhteensä noin 60 e? Vai onko se liikaa opiskelijoille, me vanhemmat olemme töissä ja tienaamme ihan kohtalaisesti, mutta kai ne nuoret nyt voivat osallistua omalta osaltaan.
ja tästä nyt onkin näköjään tullut kädenväätö siitä että minä olen jotenkin mielivaltaisesti nyt astunut kaikkien muiden yli ja kutsunut porukan meille... :D
Meillä on tosiaan suvussa ollut tapana että kuka tuntee haluavansa/jaksavansa kutsu koko porukan luokseen jouluna on niin tehnyt... Eli kutsuminen kuka ensiksi ehtii periaatteella. Ei tosiaan mitenkään yhteisellä sopimuksella tai järjestelmässä sun, mun, teidän vuoro. Vaikka en ole koskaan itse omaan kotiini kutsunut sukua, olen kuitenkin ollut syntymästäni asti kahta joulua lukuunottamatta todistamassa näitä sukujouluja, eli tiedän kyllä miten meillä yleensä on toimittu! :D
Yhdessä on sovittu ruuista, niinkuin ihan ensimmäisessä tekstissä kirjoitin. Tämä on yleensä tapahtunut niin että luokseen kutsunut emäntä on soitellut paikalle tulevat läpi ja ovat yhdessä puhelimessa sopineet mitä kukakin joulupöytään haluaa valmistaa. Näin ajattelin myös minä toimia.
Missään vaiheessa en ole halunnut kenellekkään sanella mitä ruokaa heidän tulisi joulupöytäämme valmistaa tai millä muulla tavalla auttaa joulun valmistelussa. Jokainen valmistaa toki oman mieltymyksensä, ehtimisensä ja jaksamisensa mukaan. Enkä tosiaan ajatellut jokaisen vieraan tuovan montaa lajia, vaan joku tuo perunalaatikkoa, toinen rosollin, kolmas sienisalattia yms. Itse myös tottakai valmistan ruokaa joulupöytää varten ja paistamme kinkun täällä meillä. En ole olettanut että kaikki ruoka tulisi vierailta ja minä tarjoan vain paikan.
Ahdistun kyllä ajatuksesta että joutuisin koko porukalle kaikki ruuat laittamaan. En tosiaan ole mikään keittiöihme. Osaan kyllä keittokirja apunani laittaa varmasti jokaisen jouluruuan alusta loppuun asti, mutta varmasti kestää parljon pidempään kuin sellaisella joka nauttii ruuan laitosta, on käytännöllisempi yms. kuin minä. Kutsuessani oletin kuitenkin ettei koko ruuanlaitto jää minulle, vaan saan siihen sukulasten apua ja näin ehdin minulle jäävät hommat tekemään.
Olen itse myös jouluun asti töissä (aatonaatto on ensimmäinen vapaa päivä), eli kyse ei voi olla siitäkään että minulla olisi jotenkin enemmän aikaa ruokaa laittaa kuin muilla.
Ap
ja nyt siis sinäkin olet soitellut, ja ne muut ei aio tehdä mitään?
Eivät tykkää susta.
Meilläkin juhlitaan joulua isolla porukalla, ja on itsestään selvää, että ruoat tehdään yhteisvoimin. Sinuna sopisin yhdessä vieraiden kanssa, mitä kukakin haluaa tehdä.
Jatka sitkeästi perinnettä entiseen tapaan, pian käy muutoin niin että yhteisistä jouluista luovutaan kun kukaan ei halua kutsua ketään jos kutsujalla on aina yksin vastuu kaikesta!
eli ilmoita, että sinä tuot potut, sinä sillit, sinä laatikot, vaikka kaupan jne.
Jos olisitte yhdessä sopineet, että nyt tullaan teille niin jokainen tekisi osuutensa. Olet kutsumalla kaikki teille samalla ilmaisussut, että järjestät juhlat eli ei ole oikeutta odottaa, että muut järjestävät ne puolestasi.
Jos joku kutsuisi meidät jouluna luokseen, ei mielessä edes kävisi, että kutsuun vastaaminen edellyttää keittiötöitä, siivousta tai tiskaamista. Jos ei niitä jaksa tai viitsi tehdä niin ei kutsu vieraslaumaa.
Nyt ei ole yhdessä sovittu eikä laitettu, siksi eivät kutsusut voi uskoa korviaan, kun heille soitat ja apua pyydät. Ainakin meillä sanottaisiin tässä vaiheessa, että kiva kun kutsuit, mutta mieluummin emme tule sinulle joulua tekemään vaan teemme sen täällä omassa kodissa itsellemme.
Meilläkin juhlitaan joulua isolla porukalla, ja on itsestään selvää, että ruoat tehdään yhteisvoimin. Sinuna sopisin yhdessä vieraiden kanssa, mitä kukakin haluaa tehdä.
Jatka sitkeästi perinnettä entiseen tapaan, pian käy muutoin niin että yhteisistä jouluista luovutaan kun kukaan ei halua kutsua ketään jos kutsujalla on aina yksin vastuu kaikesta!
Teillä on samat perinteet (eli nyyttärit) vaikka paikka onkin uusi. Et ole pikkumainen.
eli ilmoita, että sinä tuot potut, sinä sillit, sinä laatikot, vaikka kaupan jne.
Että kohta jää sukujoulu kokonaan viettämättä, kun yksi joutuu kantamaan asiasta kaiken vastuun.
Kiva kuulla että muutkin ovat kanssani samalla linjalla, että ihan oikeutettua pyytää muita auttamaan niinkuin ennenkin. Miehen asenteen takia jäin vain miettimään sitäkin olenko nyt jotenkin pikkkumainan. Ja kyllä hämäännyin myös soittaessani parille sukulaiselle, jotka olivat hämmästyneitä että aloin kysellä mitä haluisivat valmistaa jouluksi...
Taidampa tarttua puhelimeen uudestaan ja soitella vieraat läpi.
Ap
eli laitan hyvissä ajoin sukulaisille kutsun, että tervetuloa jouluna meille ja sitten viikkoa ennen joulua ryhdyn jakamaan, kuka tuo mitäkin ruokaa. Minä tarjoan katon ja seinät, muut tuo ruuat, eli saan ihan ilmaiseksi kaiken. Hemmetti, miksi en ole tuota ennen keksinyt vaan kuvitellut, että juhliin kutsuja hoitaa myös tarjoilun. Päteekö tuo myös synttäreillä eli voinko helmikuussa kutsua miehen sukulaiset meille 30v juhliin ja sitten laittaa mukaan tarjoiluvaatimuksen?
"Kutsu" on eri asia kuin "sovimme yhdessä".
Itse kutsuin myös meille vieraita jouluksi. En missään nimessä oleta kenenkään tekevän mitään. Eräs kyllä halusi tehdä laatikot, koska ei pidä kaupan laatikoista (joihin minä olisin turvautunut). Se hänelle sallittakoon.
Meilläkin juhlitaan joulua isolla porukalla, ja on itsestään selvää, että ruoat tehdään yhteisvoimin. Sinuna sopisin yhdessä vieraiden kanssa, mitä kukakin haluaa tehdä. Jatka sitkeästi perinnettä entiseen tapaan, pian käy muutoin niin että yhteisistä jouluista luovutaan kun kukaan ei halua kutsua ketään jos kutsujalla on aina yksin vastuu kaikesta!
Että kohta jää sukujoulu kokonaan viettämättä, kun yksi joutuu kantamaan asiasta kaiken vastuun. Kiva kuulla että muutkin ovat kanssani samalla linjalla, että ihan oikeutettua pyytää muita auttamaan niinkuin ennenkin. Miehen asenteen takia jäin vain miettimään sitäkin olenko nyt jotenkin pikkkumainan. Ja kyllä hämäännyin myös soittaessani parille sukulaiselle, jotka olivat hämmästyneitä että aloin kysellä mitä haluisivat valmistaa jouluksi... Taidampa tarttua puhelimeen uudestaan ja soitella vieraat läpi. Ap
Ihan oikeasti: entä jos sukulaiset uskoivat, että koska yksin päätin joulunviettopaikan (kotisi) niin haluat myös tarjota ruuat. Tähän asti sukujoulusta on sovittu yhdessä, nyt et enää halunnut olla sopimassa vaan määräämässä.
Sinä yksin kutsuit (muilta kysymättä) teille, sinä oletit (muilta kysymättä), että tuovat ruuat mukanaan. Sinä oletit, että yhdessä sovitaan, kuka tekee mitä, mutta et ole tähän mennessä tehnyt elettäkään sopiaksesi yhdessä vaan ainoastaan jakaaksesi töitä.
Olisitko voinut keskustella muiden kanssa joulunvietosta etukäteen? Sukulaisesi ovat varmaan tähän asti tottuneet tekemään yhdessä ja pohtimaan vaihtoehtoja ja ovat hämmentyneitä, kun ensin kutsut joulunviettoon ja sitten laadit työlistoja. Ihan itseksesi ja mitenkään muiden kanssa sopimatta!
En haluaisi, eikä olisi varaa kokata noin monelle. Johan tossa on hommaa ja kyllä törkeetä maksattaa yhdelle 20 hengen ruokailu.