Menee hermot kohta miehen vanhempiin ja siskoon
Miehen sisko koittaa sekaantua joka asiaan ja saada minut huonoon valoon tai ainakin aiheuttaa minulle harmistusta.
Aikoinaan ennen kuin meillä oli lapsia ja menimme anoppilaan joulupäivänä aina syömään ja aikataulu toiveita kysyttiin niin annoin aina päätösvallan miehen siskolle kun heillä oli lapsia. Muutaman kerran sitten sanoivat ajan mutta eivät itse tulleetkaan silloin vaan tunnin pari myöhemmin eli anopin piti tehdä 2 kattausta. Minulle on jotenkin vieras ajatus sellainen että aiheutetaan juhlien järjestäjälle ylim. hommaa, kun pitää ruokia lämpimänä ja nostelee kylmään välillä, varsinkin kun on itse saanut ajankohdan päättää.
Nyt kun meilläkin on lapsia olemme olleet aaton aina kotonamme ja kutsuneet sitten molempien vanhemmat meille joulunviettoon. Alkuun anoppi ja appiukko eivät tulleet koskaan, mieheni piti jo kiristää heitä että tulette tai välit katkeaa niin tulivat viimein.
Viime jouluna he lupasivat tulla meille ja ilmoitin koska pöytä on katettu, mutta eipä anoppilan väkeä kuulunut. Mieheni soitti ja kuulimme että olivat vielä kotona niimpä aloimme syömään ilman heitä. Menin sitten pukille pakkamaan lahjoja valmiiksi ja anoppilan väki tuli sillä aikaa. Tulin ehkä 10min. kuluttua sisälle ja anoppi ja appiukko olivat kuulemma jo syöneet. Ruokia poislaittaessa huomasin ettei oikeistaan mitään oltu syöty.
Sitten sattumalta kuulin kun anoppi puhui tyttärensä kanssa ja ilmeni että käly oli ehdottanut että syövät kotona, että on säästöä meille (!) Minä olin ostanut ja laittanut ruuat myös heille ja jos he eivät syö niin loput ruuat menee kompostiin mitä hiton säästöä se on? Minusta se oli pelkkää kiusantekoa. Olisivat reilusti sanoneet, että tulevat vain kahville illalla kun pukki tulee.
No nyt tänä vuonna taas kutsuimme anoppilan väen meille, omat vanhempani lähtevät reissuun.
Anoppi puhuu että vuorovuosin ovat molempien lasten luona joulun, mutta tiedän että eivät ole saaneet pitkiin aikoihin mennä tyttärensä luo pyhinä tai edes viikonloppuisin vaan ainoastaan viikolla lapsenvahdiksi tai ruokaa laittamaan/siivoamaan.
Eivät nyt voi sitten kertoa tulevatko meille vaiko ei. Arvaan että miehen sisko on todennut vain "ettei tiedä" kun häntä harmittaa että vanhemmat tulisivat taas meille muttei halua vanhempiaan heillekkään. Hänellä on yleensä jo kuukausia aiemmin suunnitelmat tehtynä, miksei nytkin olisi.
Minua taas ahdistaa etten voi valmistella mitenkään joulua, kun en tiedä minkä verran väkeä ruokapöydässämme on ja ketä. Jos olemme omalla porukalla on tarjolla vähemmän lajeja kuin jos on vieraita. Jotenkin inhottaa sekin ajatus, että appivanhemmat kahdestaan kökkisivät kotona...
Kommentit (28)
antaistte niiden appivanhempien tehdä mitä haluavat. Enkä kyllä yhtään ihmettele etteivät halua tulla teille, jos tapana on kiristää ja syyllistää.
Jos haluavat tulla käymään, niin käykööt. en alkaisi mitään ruokia heille varaamaan, ja tuskin he sitä odottavatkaan. Varmaan ovat enempi mielissään kun saavat syödä joassain muualla, rennommassa ilmapiirissä.
joten hukkaan menee jouluruuat jos liikaa varaa. Kinkun voi pakastaa, mutta salaatit yms. menee muuten pilalle. T:ap
Tarjoat sitten vieraille vain kahvit.
12
Varaat ruokaa sen verran kuin varaat, ei se joulua kaada jos lajeja on vähemmän kuin olit ajatellut. Älä turhia stressaa, nauti joulun tunnelmasta. Maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto, ei siihen enempää tarvita, että on mukava joulu.
miksi meille tulosta ei tarvitse ilmoittaa, mutta jos anoppi kutsuu meidät tapaninpäivänä syömään samoja ruokia kuin mitä itse tarjoaisin jouluaattona pitää meidän kertoa toista viikkoa etukäteen.
T:ap
niin siitä ei kyllä syö enää useampi.
Kun todellakin syödään vain aattona kotona.
Varaat ruokaa sen verran kuin varaat, ei se joulua kaada jos lajeja on vähemmän kuin olit ajatellut. Älä turhia stressaa, nauti joulun tunnelmasta. Maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto, ei siihen enempää tarvita, että on mukava joulu.
niin siitä ei kyllä syö enää useampi.
Varaat ruokaa vain teille, et muille. Jos muut sitten tulevat, niin tarjoat pelkät kahvit. Ei ruokaa tarvitse olla siltä varalta, jos joku vaikka sattuu tulemaan!
12
näistä typerien ihmisten vastauksista. Tosi inhottavaa touhuahan tuo on, ja epäkohteliastakin isäntäväkeä kohtaan kun ei viitsitä ilmoittaa ajoissa. Meillä kans syödään jouluruokia vain aattona, ja jos varataan ylimääräisille ruokaa niin totta hemmetissä ottaisi päähän heittää niitä pois. Ja toi "kiristäminen" oli mun mielestä varsin asiallinen tapa toimia, mä itse olisin miehenäsi laittanut jo aiemmin välit poikki jos ei tuon vertaa vanhempia oma lapsi kiinnosta.
joten hukkaan menee jouluruuat jos liikaa varaa. Kinkun voi pakastaa, mutta salaatit yms. menee muuten pilalle.