Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloiset, millä tavalla jouluoöydässänne näkyy se että rahaa ei tarvitse pihistellä?

Vierailija
19.12.2010 |

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan tavalliset jouluruuat eli kinkku, laatikot ja kalaa, jälkiruuaksi teen suklaajuustokakun.

Kai se ylipäätään näkyy siinä, että on ruokaa:(

Vierailija
2/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei mitään kaviaaria tai muuta pröystäilyä,m utta tosiaan kun lähdmeem jouluruokaostoksille, niin kärryyn lapataan kaikki mitä haluamme. Ei tarvitse miettiä, että jos nyt ostan tuon joululohen, niin ei ole varaa sitten viiniin jne. Vaan teemem ostoslista ja sen mukaan sitten ostamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos vertaa perheeseen, jossa ei OIKEASTI ole varaa ostaa ruokaa, niin se näkyy siinä, että meillä sitä ruokaa on - ihan normaalisti ja tavallisesti.

Itse asiassa selviämme varmaan sapuskoista halvemmalla kuin moni pienempituloinen, koska teemme esim. kaikki laatikot, rosollit jne. itse ja vielä pääosin oman pihan tuotteista. Tortut, piparit, kakut, jälkkärit jne. tehdään myös ihan itse alusta loppuun. Kalleimmat kaupasta ostetut tuotteet ovat ehkä mäti ja herkuttelujuustot, joiden laadusta emme tingi (mutta eihän niitä nyt kauheasti mene, joten hintaero kompensoitunee noilla itse tehdyillä...?).

Niin ja jos pöydällä tarkoittaa ihan konkreettisesti sitä pöytää, niin ehkä se sitten näkyy siinä, että meillä on erikseen juhla-astiasto ja jouluiset liinat, kangasservetit, kynttiläjutut jne. jos jollakulla pienempituloisella ei niitä ehkä ole. Toisaalta tässäkin asiassa selviää halutessaan halvallakin itse tehden, eli tunnelma ei ole rahasta kiinni, vaan ehkä enemminkin ajasta, halusta ja siitä, mitä pitää tärkeänä.

Vierailija
4/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jouluruoat sinänsä ei kovin kalliita ole, porkkana ja lanttu eivät ole kovin kalliita.

Jos vertaan appivanhempiini, joiden taloudellinen tilanne ei ole kovin hyvä, niin ero on ulkoisissa asioissa. Meillä on juhlaserviisi, kankaiset lautasliinat jne. Tuollaiset tavat mun suvustani, joka on monessa sukupolvessa hyvin toimeentulevaa. Ei niin varakasta, että olisi verotietoineen lehdessä, mutta sen verran että on voitu ostaa muutakin kuin välttämätön.

No ehkä lajeja on pöydässä enemmän ja just joissain leivonnaisissa voi olla kalliimpia raaka-aineita.

Yksi vielä on se, että kestitään aika monena päivänä vieraita joulun seutuna.

Vierailija
5/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikista jouluruuista edes välitetä eikä niitä joulupöydästä löydy. Eniten ehkä näkyy siitä että voi vapaasti valita, käydään myös usein jouluna ravintoloissa syömässä, kun kyllästytään joulusapuskoihin viimeistään Tapanina, tai joinakin vuosina on tilattu jouluruuat ravintolasta tai pitopalvelusta, jos ei ole ollut aikaa itsellä valmistaa joulua tai syöjiä on ollut erityisen paljon.

Vierailija
6/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katetaan meidän joulupöytään.

Muuten perussettiä, kala hyvin edustettuna pöydässä. Paljon tehdään itse, koska maku on niin paljon parempi ja tunnelmaan on helpompi päästä. Luomuinkku paistetaan oikeassa leivinuunissa ja mies savustaa kalan itse.

Vierailija
7/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, että miten hyvätuloisuus määritellään (emme täytä mitenkään av-palstan hyvätuloisten rajaa ja olemme oikeasti keskituloisia, mutta mielestäni keskituloiset ovat jo hyvätuloisia, koska mediaanitulot ovat paljon alhaisemmat), mutta sanotaan nyt vaikka niin, että ei meidän tulot eivät rajoita jouluruokavalikoimaa.

Meillä joulupöydän tuotteet ovat paljolti luomua (tosin niin ovat arkenakin, joten tässä ne tulot varmaan voi vaikuttaakin) ja sitten meillä on usein paljon kalliita juustoja (vaikka 3v vanhaa goudaa ja hyviä ranskalaisia homejuustoja).

Itse en oikein ymmärrä sitä, että jos puhutaan et miten ei ole varaa ostaa jouluruokia. Jos oikeasti ajatellaan, että mitä jouluun kuuluu, niin ne ovat herneet, rosolli silleineen ja peruna-, porkkana- ja lanttulaatikot sekä kinkku ja piparit ja joulutortut sekä joulupuuro ja noihin nyt ei saa millään menemään suurta summaa rahaa. Joulu on niitä harvoja pyhiä, joissa ihan traditioidenkin mukaan on halvoista raaka-aineista tehtävät tarjottavat. Tietty joulun ruokakauppalasku on usein suurempi kuin tavallinen lasku, johtuen siitä että silloin ostetaan useammalle päivälle kerralla ja useat syövät ihan yli tarpeiden. Mutta jos nyt puhutaan pelkästä joulutunnelman tavoittamisesta ja normaalista syömisestä, niin uskallan väittää, että perinteiset jouluruuat eivät maksa sen enempää kuin mitkään tavallisessa perheessä syötävät arki- tai viikonloppuruuat. Joten jos joku sanoo, ettei sillä ole varaa jouluruokiin, niin epäilen, että ei ole yleensä sitten muutenkaan loppukuusta varaa ruokaan tai sitten on tullut käytettyä joulukuun rahat vähän ajattelemattomasti.

Vierailija
8/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinaisesti joulupöytää, koska syödään mummoloissa ja saadaan sieltä kinkkupaloja sekä laatikoita ja karjalanpaistia mukaan, kun tullaan kotiin joulupäivänä. Eli ei osteta itse eurollakaan omia jouluruokia, vaikka rahaa olisi.

Ehkä näkyy sitten enemmin joulukarkeissa. Tuotiin joulukarkkeja loppusyksystä Keski-Euroopan reissulta, niin ei tarvi syödä näitä marketsuklaita. Joulusuklaisiin meni muutama kymmenen euroa (eli 4 pakettia ostettiin, koska ovat parempilaatuisia ja maksoivat noin 15 euroa rasia).Suomessa saman määrän suklaata olis saanut kympillä, mutta maku ei olisi ollut hyvä hyvä.

Vierailija
9/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään super-hyper-kallista, mutta on paljon kaloja koska niistä tykätään ja hyvät jälkiruoat, herkkuja kahvin kanssa, tuoreita hedelmiä jne.

Katetaan kauniisti ja on kukkia. Ei sekään oo kai tuloista kiinni (kukat ehkä).

Perinteiset jouluruoat on halpoja, ne on tehty kotimaisista kauden raaka-aineista, joita oli saatavilla jo aikaan ennen lentotomaatteja ja italialaisia viinejä. Jouluateria ei siis sinänsä ole kallis, laatikot, sillit ja pari siivua kinkkua.

Vierailija
10/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilla ruokaa tehdaan voittopuolisesti (tosin mahdollisimman hyvista raaka-aineista, mieluiten luomu-) alusta loppuun itse, oli joulut tai juhannus tai ihan vaan arkipaiva siina valissa. ;-) Mutta toisaalta se on yleensa lopulta myos halvempaa kuin einesten tai muiden valmisruokien ostaminen. Ehka ainoa asia missa meilla on sellaista mita voisi kutsua ylellisyydeksi ovat viinit. Mutta koska asumme viinimaassa, hyvatkin viinit saa hintaan alle 10 EUR pullo.

Vierailija
11/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä laskua kertyy kaikesta ylimääräisestä kivasta:kaikki kalat kauppahallista,samoin karjalanpaistilihat.Maksapasteijaa ja muita pateita on saatava,sitten vielä viinit ja sellaiset päälle.

En koe hyvätuloinen olevani mutta jouluruokiin laitan kyllä rahaa surutta.

Vierailija
12/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, se raha tulee takaisin siinä että muu ruoka on varmaan 2 laatikkoa, perunaa, herneitä, lohta. On niin lyhyet pyhät ettei kannata hirveästi tehdä ruokaa. Eli niukka valikoima, mutta yksi tuote on selvästi keskivertoa kalliimpi.

Vierailija
13/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aattona kinkkua, mutta voidaan tehdä jänispaisti seuraavana päivänä, fasaania tms. Ja ruokaa on kaikenlaista. Ja punkku voi olla parinkympin pullo (en itse näe yleensä syytä ostaa sitä kalliimpaa).

Tarkoitus ei kuitenkaan ole se, että ruokaa olisi liikaa ja pitäisi heittää pois.

Arkena käymme ihan Lidlissäkin, emme yleensä metsästä tarjouksia.

Vierailija
14/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että hyvätuloisuus ja järkevä rahankäyttö menee käsi kädessä.

Lapsena luulin naapurin perhettä paljon rikkaammaksi kuin me. Heillä oli tavaraa kasapäin, joulunakin hirveät lahjamäärät. Vasta vähän isompana tajusin että heillä oli talousvaikeuksia, pahoja.

Joten ehkä köyhät kompensoivat alemmuudentunnettaan ostelemalla kaikkea turhaa krääsää paikat täyteen? joulunakin pitäisi kilpavarustella, etteivät häviä rikkaille.

Me keskituloisina emme heitä ruoka roskiin, emme tuhlaa, vaan ostamme säästäväisesti Lidlistä ruoat ja teemme todella paljon ruokia alusta asti. Ei mene rahaa eineksiin tai tupakkaan tai ostarin pubiin.

Vierailija
15/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme köyhiä, muttemme rikkaitakaan. Ei ole puutetta rahasta sillä tavoin, että tarvisi miettiä esimerkiksi ruokajuttuja tarkalla budjetilla.

Mennään kauppaan ja ostetaan kaikki, mitä halutaan joulupöytään. Ei tarvi tehdä valintoja.

Vierailija
16/16 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka emme kyllä ole varsinaisesti varakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan