Onko yleistä, että vielä 8-vuotiaskin uskoo joulupukkiin?
Minkä ikäisenä oma lapsesi on lopettanut uskomisen / uskooko edelleen?
Kommentit (64)
Meillä on älykäs, hoksaavainen ja pikkuvanhakin 8-vuotias. Uskoo edelleen joulupukkiin, ja joo, on sitä uskoa kyllä vahvistettukin vanhempien puolelta. Mitä haittaa siitä muka on? Muistan itsekin lapsuudesta, että joulun taikaan kuului se, että tonttuja alkoi pyöriä ennen joulua ikkunan takana ja joulupukki tuli sitten aattona.
Tytön luokkakavereista vain MUUTAMA ei usko.
En muista ketään olis sen takia kiusattu koulussa silloin eikä nykyäänkään...onneksi suurin osa lapsista ovat vielä ikäistensä tasolla eivätkä yritä leikkiä isompaa kuin ovatkaan saati että kiusaisivat muita. Meillä 8v uskoo vielä omalla tavallaan ainakin ja hyvä niin! Huomaan, että se pukkiin uskominen on tytölle tärkeää...muutenmkin jotenkin säälittävää että kun lapsi menee kouluun niin kerätään lelut pois ja kerrotaan totuus pukista ikään kuin se 7v ei saisi enää olla lapsi.
Kerroin tietysti totuuden. Olivat kyllä kysyneet mummilta jo edellisenä talvena, mutta mummi ei ollut vastannut mitään. Multa eivät "uskaltaneet" kysyä, pelkäsivät kai, ettei tule lahjoja, jos ei joulupukkia olekaan ;)
Ja ihan normilapsia ovat, koulussa hyviä molemmat.
Rehellinen ei tarkoita, että puhuisin asioista, jotka eivät lapsille kuulu. Mutta se tarkoittaa sitä, että jos eskari-ikäinen -vakavissaan- kysyy, onko joulupukki oikeasti olemassa, en voi todellakaan väittää, että on.
Me annetaan lapsen olla lapsi, ja uskoa aikusten rehellisyyteen, hyvyyteen ja luotettavuuteen. Ei siis olla valehdeltu joulupukist.
vielä 14-vuotiaana vaikka tiesinkin jo hyvin nuorena ettei joulupukkia ole olemassa.
jos 8v vielä uskoo pukkiin. Sen ikäinen kun on ihan lapsi vielä jos annetaan olla! Tosin onhan sitten näitä varhaisteinejä jotka jo 8v ovat hylänneet lelunsa leikkiäkseen jotain teiniä ja naurelevat niille lapsille jotka vielä pukkiin uskovat. Onneksi mun lapseni on vielä ikätasoisensa 8v joka uskoo pukkiin.
ainakin 6-vuotiaasta asti ja ihan hyvin olen ymmärtänyt aina lukemani. Minua KIINNOSTI ne aikuisille suunnatut lehdet ja maailmanmeno.
Miksi pieni lapsi ei saisi olla kiinnostunut maailman asioista? Kaikki eivät järkyty kauheistakaan asioita tms. Minulla on erittäin hyvä yleissivistys johtuen juuri siitä että olen ollut kiinnostunut maailman asioista, historiasta yms. jo nuoresta lähtien.
Muistan mm. katselleeni noin 4-vuotiaana televisiosta ohjelmaa Brasilian katulapsista. Tajusin jo silloin miten surullista sellainen elämä on ja kuinka onnekas olen koska minulla oli katto pään päällä.
ja sieltä huomata, ettei pukkia oikeasti ole!
Annatteko tuon ikäisen lapsen todella lukea lehdistä kaikkea? Minun 9-vuotiaani on normaali lapsi, hyvä koulussa ja fiksu ikäisensä, enkä todella anna hänelle vielä sanomalehtiä/iltapäivälehtiä eteen, sillä tuonikäinen ei ymmärrä puoltakaan lukemaansa. Ensinnäkään häntä ei kiinnosta aikuisille tarkoitetut lehdet ja toisekseen aihepiirit eivät ole lapsille tarkoitettu. Lehdenlukutaitoa kaivataan vasta alakoulun ylimmillä luokilla, ei alimmilla.Yhteiskuntaopin opettaja
kuukautta vaille 8 uskoo vielä vahvasti joulupukkiin. Poika on muuten tosi tietäväinen maailman asioista ja tiedonjanoinen myös, mutta jostain syystä tämä usko on hänellä säilynyt. Pojan luokkakavereista suurin osa uskoo myös. Epäien kuitenkin, että viimeistään ensi jouluna tilanne on jo toinen.
joka tammikuussa täyttää 7 menee tonttu ja joulupukkijutut ihan täydestä. Meillä on jännitetty pari vuotta sitä, tuleeko se ihan oikea joulupukki tänä vuonna meille. Aiemmin on käynyt vain pihalla ja heilutteli sieltä.. oli niin vaikuttava esitys isältä, että minäkin hetkeksi heittäydyn lapseksi.
Viime jouluna poika pohti, miten pääsisi apulaispukiksi :) Yhdessä ollaan mietitty, miten ei todellakaan pukki ehdi aattoiltana ja jouluyönä jokaiseen kotiin ja tarvitaan apulaispukkeja. Eilen illalla katsottiin Joulutarina elokuva ja jälleen keskusteltiin.
Poika on tasapainoinen ja älykäs ja fiksu, mutta joskus olen ollut huolissani mielikuvitusleikkien vähäisyydestä, joten tämä joulun aika on niin tärkeä, että on sitä mielikuvitusta. Olisipa vielä ensi joulunakin.
Antakaa nyt hyvät vanhemmat lasten olla lapsia!
lapset jotka osaavat jo lukea ja kirjoittaa, huomaa medioissa monenlaisia juttuja joulupukista/pukeista? Olisin hieman huolissani jos 8 vuotiaalleni menisi vielä joulupukki valheet läpi :)
..minusta taas maailmassa on paljon "pahempiakin" asioita, joista voisi olla huolissaan, kuin joulupukkiin uskominen. Kerranhan sitä vaan lapsia ollaan...
Tai ehkä haluaa uskoa. Kyllä minäkin haluaisin...!
En nyt ole isommin todistellut pukin olemassaoloa sen kummemmin kuin muidenkaan keksittyjen hahmojen (Suomessahan suurin osa uskoo satukirjaan ja maksaa uskomisestaan verojakin).
Hyvä näin. Ihanaa, että helsinkiläistenava uskoo vielä, että olemassa on jotain niin pohjattoman hyvää kuin joulupukki. Joku, joka välittää, tarkkailee ja jopa palkitsee hyvistä töistä ;)
joulun taika kaikkinensa tekis hyvää ihan kaikille. Meillä 9v tietää ettei joulupukkia ole mutta haluaa uskoa ja siis leikkiä että tontut sun muut on- koska on hauskaa antaa mielikuvituksen laukata.
7-vuotias epäilee, mutta huokaisisi onnellisena kun kysyi onko tonttuja ja vastasin pilke silmässä että ehkä on ehkä ei-mutta mun mielestä on hauskempaa jos ainakin kuvittelis niin.
Lapset ainakin HALUAVAT uskoa satuihin ja tarinoihin vaikka tietäisivätkin että ne eivät ole totta.
Mun mielestä on kamalaa että jotkut vanhemmat riistää lapsiltaan kaiken sadunomaisen tylysti jo ihan pienenä. Kyllähän aikuinenkin haluaa uskoa ihmeisiin ja kaikenlaiseen kauniiseen vaikkei se niin totta aina olisikaan. toivottavasti ainakin...
heti kouluiässä ollaan ite kerrottu lapsille että mikä joulupukki oikeesti on. Ja ovathan sitte ite kattonu kaupassa niitä pukin naamareita ja muita ja nauravat että tuommosetko isi aina päälle laittaa. Ihmettelen miks lasten pitäs niin pitkään uskoa siihen, täällä kaikki sanoo että hyvä niin, jos uskoo 8v pukkiin? Mitä hyvää siinä on..?
Ihmeellisisä olette?!
"uskoin" pitkään joulupukkiin. En varmaan ikinä ole kertonut vanhemmille, etten enää usko pukkiin. Kyllähän tajusin todella aikaisin ettei pukkia ollut, ehkä 5-vuotiaana.
Omani on nyt kahdeksan ja tiedän hänenkin tietävän ettei pukkia ole. Vaan eipä asiaa olla sen kummemmin puheeksi otettu. Miksi pitäisi??
Lapsi kirjoitti pukille, odottaa joka aamu joulusukkaan yllätyksen ilmestymistä jne.. Luulen, että mitä lähemmäs joulu tulee sitä enemmän hänkin uskoo.
Meillä tietää kaikki lapset, että kaupan pukit eivät ole oikeita, pukki ei kerkeä joka kotiin jne..
Emme ruoki lapsen uskoa pukkiin, uskoo tai ei =) Ja niin pitkään kun haluaa.
Pukki tulee meille varmasti vielä kun lapset ovat teini-ikäisiä. Ikinä ei ole pukki ollut kukaan läheinen. Kunnon pukki sen olla pitää.
Ja juu, uskon pukkiin vielä itsekkin =) Ikää 33.v
8 vuotiaan looginen päättelykyky on jo sen verran kehittynyt.
Minkä ikäisenä oma lapsesi on lopettanut uskomisen / uskooko edelleen?
Olen itsekin vähän ihmetellyt sitä, koska muistan etten uskonut pukkiin enää edes ekalla.
hänen kavereistaankin. Itse olin siitä vähän yllättynyt, mutta positiivisella tavalla. Ei meille pukkia sisälle asti enää oteta, olen sanonut että pukki tuo sen yhden suurimman toivelahjan ja pistäytyy vain nopeasti pihamaalla. Näin tämä sujuu hyvin ja sukulaisten ja meidän ostamat lahjat voidan asetella ennen pukin tuloa kuusen alle.
samoin valtaosa oppilaistani, jotka ovat tokaluokkalaisia. Hyvä näin!
uskoo pienin varauksin. Mitä lähemmäs joulua tullaan, sitä vakaampi on usko. Varmaan viimeinen joulu.
väittää, että lapsi on tyhmä/ikäistään jäljessä, jos uskoo vielä 8v. pukkiin. Meillä 8v. uskoo. Osaa lukea, ja on muutenkin erittäin fiksu lapsi (jos nyt vaikka mitataan sitä koulumenestyksellä).
Mitähän pahaa siinä sitten on, että uskoo....?? ..hmmmm..en oikeen keksi mitään!!
Ja niin, tytön luokalla (2lk) taitavat melkein kaikki uskoa. Tyhmiä siis kaikki tyynni?
Kyllä aikuiset osaa olla inhottavia :(!