Minkä puuttuminen joulupöydässä saisi sinut pettymään tarjoilujen suhteen?
Kommentit (45)
Ja sen pitää olla imellytetty ja itse tehty.
Vien aina kyläpaikkaan tuliaisiksi perunalooraa, joten ei tarvi pettyä.
graavilohi,itse tehtyinä molemmat.
muita ruokia ilman pärjäisin mainisosti.
graavilohi... jos sitä ei olisi nostaisin mellakan! :D
Arvatkaa ottiko koville sinä jouluna kun olin raskaana, enkä saanut syödä herkkuani? :(
Nämä kaikki on oltava!! Ja toki kinkun oheen sinappia ja lohelle sitruunaa, punasipulisilppua ja smetanaa, nam :) Muut ei ole niin pakollisia..
1. Kinkku
2. Itsetehty puuromainen perunalaatikko
3. Itsetehty lanttulaatikko
4. Graavilohi
Ja just tässä järkässä. Jos noista joku puuttuu, kaipaan. Melkeinpä haluan myös tosiaan vain itsetekemääni perunalaatikkoa, se maistuu aivan erilaiselle kuin kenenkään muun (ex-miehen mummolta saatu resepti). Lanttulaatikon pitää olla tarpeeksi makeaa, muissa pöydissä on saatu joskus kitkerämpää eikä kyllä maistunut mulle. Onneksi ollaan aina kotona ja saadaan siis kaikki oman mielemme mukaan :-).
lipeäkalaa en kaipaa, mutta graavi- tai savukalaa, mielellään molempia :p
ruokaa tai juomaa taalla, sen verran monessa maassa ja monin tavoin on tullut joulua vietettya... Suomalaisista jouluruuista tykkaan rosollista ja lanttulaatikosta ja aion tehda niita tana vuonna. Kinkusta en valita ollenkaan enka sita kaipaa, hyva ja hyvin valmistettu kalkkuna hakkaa kinkun mennen tullen. Silti meilla syodaan tana jouluna hanhea. Samppanja puolestaan on minusta hyva juoma melkein milla tahansa juhla-aterialla aperitiivina.
..jos menen äitini joulupöytään niin petyn raskaasti, ellei rosollia ole. Itse en ole sitä valmistanut moneen vuoteen, koska muut perheenjäsenet eivät sitä syö, eikä minulle kelpaa muu kuin puukaukalossa metalliterällä hienonnettuversio, siis ei ostorosolli.
Oli minullakin ennen pakollisuuksia, mutta nain itseni perheeseen, jolla on suomalaisista geeneistä huolimatta kansainvälinen tausta ja sitä myöten vähän tavallisuudesta poikkeavat jouluperinteet. Teen etupäässä toisten lempiruokia ja syön sitten niitä.
Itse tykkään eniten rosollista, kinkusta, mädistä ja lanttulaatikosta. Nämä ovat kaikki ruokia, joista ei perheessäni kukaan muu halua syödä.
kumman puuttumisesta saisin suuremmat kilarit, kalkkunan vai kylmäsavulohen. Rosolli sitten siinä noiden kannoilla.
millään muulla ei ole väliä, mutta noita on saatava :)
Arvatkaa oliko raskaana ollessa tylsä fiilis joulupöydässä kun sitä itselle tärkeintä jouluruokaa ei voinut syödä :(
niin savulohta olisi kiva pöydässä olla. Mikään muu yksittäin ruoka ei ole niin tärkeä. Ei ruoan jouluisuuden suhteen se lohi ole niin tärkeä, mutta maun.
Jouluruoka ei kylläkään tunnu jouluruoalta jos ei olisi mitään laatikkoa josta pidän (peruna, porkkana tai lanttu).
mielellään myös lanttu- ja porkkanaloota messiin, kaikesta muusta voidaan neuvotella. :)
tuli aivan ihanan murea. itse teen myös perunalaatikon. ne on ne joulun kohokohdat.
nyt ekana tulee mieleen.
Seuraavana: perunalaatikko, rosolli
Toinen on imelletty perunalaatikko.
Jos noita kahta ei ole, joulu on pilalla.
mutta olen pahoittanut mieleni, kun lapseni vaikeita allergioita ei otettu tarjoiluissa mitenkään huomioon, vaikka asia oli täysin rautalangasta väännetty moneen kertaan erikseen. Se vain kuitattiin, että en minä monia erikoisruokia rupea kokkaamaan. Onneksi oli banaani omassa kassissa lapselleni. (kysyttäessä tietenkään mitään ei tarvitse tuoda, kaikki on valmiina)
itselleni lanttulaatikko on joulun "must" , mutta en pahoittaisi mieltäni jos se kylässä ollen puuttuu, koska tiedän, ettei kaikki siitä pidä.