Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojalle 14 v jälkkäriä koulussa:

Vierailija
17.12.2010 |

Joku luokkakaveri oli potkinut lunta poikani maassa olleen repun päälle. Pojallani oli tuolloin jotain muuta "leikkiä" menossa kavereiden kanssa ja reppu oli siksi maassa.

Poikani oli sanonut, että lopeta se lumen potkiminen, useaan otteeseen. No, jossain vaiheessa tämä lumenpotkija oli aukaissut repun vetskarin ja potkinut lunta sisälle repppuun, kirjojen päälle.

Poikani oli tuolloin kaatanut tämän lumenpotkijan maahan ja potkaissut häntä.

Koulun kirjat kastuivat, eikä niitä voi kunnolla käyttää. Sivut ovat liimaantuneet kiinni toisiinsa. Lisäksi tämä potkija oli rikkonut vetskarin siten, että piti osta uusi reppu.

Poikani sai potkaisusta jälkkäriä, mutta tämä lumenpotkija ei saanut mitään rangaistusta.

Menikö oikein?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitänyt saada jälkkää. Mutta ehkä poikas toinen leikki oli liian negaa?

Vierailija
2/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkkäri on katsos jälkiruokaa... Meillä päin jälkkä on yhtä kuin jälki-istunto. Sanktioita olis kyllä ansainnut myös herra lumenpotkija... :o/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitaa niin, että se kirjojen ja repun hajoamisesta vastannut lapsi joutuu myös vastaamaan teoistaan. Kumpikaan ei tehnyt oikein, mutta aina ei opettajilla riitä silmäparit näkemään kaikkea ja "eikun toi eka" -tilanteessa joutuu joskus tekemään hataria ratkaisuja. Puhaltakaa nyt syvään ja pistäkää ihan asiallista viestiä koululle, kerrotte että tässä kävi nyt näin ja pitäisi varmaankin jutella sen toisen pojan kanssa siitä miten seuraavaksi toimitaan.

Vierailija
4/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän fyysinen väkivalta on aina pahempi ja rankaistavampi teko kuin materiaalinen vahingonteko. Aika karu jätkä tuo 14-vuotias, jos ensin kaataa toisen maahan ja sitten potkaisee maassa makaavaa ihmistä.

Vierailija
5/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi olla, että et ole kuullut ihan koko tarinaa. Ja muutenkin, totuus nyt vaan on, ettei koulussa ole aina kaikkkialla silmiä näkemässä totuutta ja silloin rangaistaa sitä joka useimmin syylliseltä vaikuttaa.

Ne kirjan sivut ois muuten saanut silitettyä silitysraudalla ihan käypäisiksi, jos hommaan lolis ryhtynyt kohta koulun jälkeen kun ne vielä olivat kosteita. Nimimerkillä erinäisiäkin kirjoja korjaillut.

Vierailija
6/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumen potkija olisi ehdottomasti ansainnut jälki-istuntoa, mutta sun poikas pääsi ihan liian lievällä rangaistuksella jos toisen, vieläpä maassa makaavan, potkimisesta ei seurannut muuta kuin jälki-istuntoa.

Miten te oikein kasvatate lapsianne. Sun poikas olis pitänyt heti mennä ottamaan reppunsa pois ja ilmoittaa asiasta opettajalle.

Mä olen koko mun lasten elämän toitottanut heille, että toisia eisaa satuttaa, ketään ei lyödä eikä potkita. Ekä näin ole vielä käynyt kertaakaan. Ja juu vanhin lapsi on jo 15v. etten ole mikään taaperoiden äiti enää.

Vierailija
7/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille tulisi pieneen mieleenkään potkia ketään, saati sitten maahan kellistettyä tyyppiä.

Vierailija
8/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juttu on menny just niin ku kerrot, ni ei tietenkään menny ihan reilusti. Mutta:

Ekaks, olenpa huomannut että todellisuus ja vanhemmille kerrottavat versiot on usein aika erilaisia eli juttu on todennäkösesti vielä monimutkaisempi kuin mitä poikasi kertoi.

Tokaksi, jälki-istunto tuskin oli ollenkaan paras ratkasu. Ehkä jonkinlainen sovittelu olis tuonu tilanteen eri puolet paremmin esille ja tuonu vähän kauaskantosemmat ratkaisut.

Kolmanneks, väkivallalla vastaaminen ei ole hyväksyttävää muuta kun jos itse on selvästi väkivallanuhan alasena eli itsepuolustukseksi.

Ja viimeiseksi, niin ku joku tossa sanoikin, opettajilla ei valitettavasti ole mahdollisuutta nähdä kaikkea ja kun aika usein selitys on "mut ku toi eka" tai muuta sellaista, niin selvittäminen jää usein vajaaksi.

Vierailija
9/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumen potkija olisi ehdottomasti ansainnut jälki-istuntoa, mutta sun poikas pääsi ihan liian lievällä rangaistuksella jos toisen, vieläpä maassa makaavan, potkimisesta ei seurannut muuta kuin jälki-istuntoa.

Miten te oikein kasvatate lapsianne. Sun poikas olis pitänyt heti mennä ottamaan reppunsa pois ja ilmoittaa asiasta opettajalle.

Mä olen koko mun lasten elämän toitottanut heille, että toisia eisaa satuttaa, ketään ei lyödä eikä potkita. Ekä näin ole vielä käynyt kertaakaan. Ja juu vanhin lapsi on jo 15v. etten ole mikään taaperoiden äiti enää.

pitää sille lumenpotkijalle opettaa heti raskaimman kautta että noin ei sovi tehdä. Eikä noihin tehoa muu kuin oman käden oikeus.

Itsekin olisin käyttänyt väkivaltaa jos omaisuuttani olisi tärvelty.

Vierailija
10/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli siis monta kertaa sanonut tuolle kaverille, että lopeta se lumen potkiminen. Eikö kielloilla ole mitään merkitystä tässä asiassa? Miksi se poika ei lopettanut touhujansa? Minä olen sitä mieltä, että tässä vaiheessa olisi pitänyt lopettaa se lumen poitkiminen, kun monta kertaa sanottiin!!

Ja sitten vielä rikkoi repun, joka oli maksanut lähes 80 €. Oli vasta nyt syksyllä ostettu uusi pojalle mieleinen merkkireppu.

Laitanko laskun repusta tuon lumen potkijan vanhemmille?

Koulussa oli kuulemma niitä kirjojen sivuja jossain teknisen työn tunneilla yritetty myöhemmin silittää.

Minä olen kyllä tässä asiassa poikani puolella. Jos kerran monta kertaa kielletään!

Vierailija
11/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja repun rikkoja maksaa repun, sekä silittää kirjat.

Vierailija
12/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli siis monta kertaa sanonut tuolle kaverille, että lopeta se lumen potkiminen. Eikö kielloilla ole mitään merkitystä tässä asiassa? Miksi se poika ei lopettanut touhujansa? Minä olen sitä mieltä, että tässä vaiheessa olisi pitänyt lopettaa se lumen poitkiminen, kun monta kertaa sanottiin!!

Ja sitten vielä rikkoi repun, joka oli maksanut lähes 80 €. Oli vasta nyt syksyllä ostettu uusi pojalle mieleinen merkkireppu.

Laitanko laskun repusta tuon lumen potkijan vanhemmille?

Koulussa oli kuulemma niitä kirjojen sivuja jossain teknisen työn tunneilla yritetty myöhemmin silittää.

Minä olen kyllä tässä asiassa poikani puolella. Jos kerran monta kertaa kielletään!

Toki lumenpotkija teki täysin väärin, mutta on eri asia tärvellä muutama koulukirja ja reppu, vaikka olis kuinka merkkireppu. Kuin alkaa maassa makaavaa potkimaan. Siinä voi mennä henki. Olisko se sitten sen arvoista?

Vierailija
13/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikasi on pyydettävä anteeksi tuolta lumenpotkijalta ja toisin päin. Lumenpotkijalle lasku uudesta repusta.

Ja vielä:

1) Väkivaltaan ei saa turvautua noin heppoisin perustein.

2) Et voi oikeasti tietää, mitä pihalla tapahtui. Kotona kerrottuna asiat yleensä värittyvät.

Vierailija
14/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 14-vuotiaan pojan olisi mennyt kantelemaan opelle että "toi potkii lunta mun reppuun..."

Ei taida enää tuossa iässä toimia.

Vierailija
15/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli siis kaatanut tuon lumenpotkijan maahan ja potkaissut yhden kerran. Ei siis "potkimalla potkinut".

Poikani itse sanoi, kun asiasta puhuttiin, että "oma vikansa", "miksi ei lopettanut reppuun lumen potkimista, kun kerta monta kertaa kielsin".

Ei tuonikäiset teinit mene kertomaan opelle, että mun reppuun potkitaan lunta.

Vierailija
16/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika ollut ihan ihan oikeassa. Jos ei muuten opi, niin sitten kunnon "luunappi otsaan"-metodi toimii.

Ihan turha syyllistää ap:n poikaa. Maailma on menossa persielleen, kun ei kurittaa saa, kun ei uskota.

Hyvin olet, ap, poikasi, opettanut, ei varoittamatta kiinni käynyt.

Vierailija
17/17 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika ollut ihan ihan oikeassa. Jos ei muuten opi, niin sitten kunnon "luunappi otsaan"-metodi toimii.

Ihan turha syyllistää ap:n poikaa. Maailma on menossa persielleen, kun ei kurittaa saa, kun ei uskota.

Hyvin olet, ap, poikasi, opettanut, ei varoittamatta kiinni käynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi