Tuleeko lapsista päivähoidossa hirviöitä???
Minulla siis kolme kotona hoidettua lasta, jotka pitäisi laittaa muutaman kuukauden päästä hoitoon. Viikonloppuna tapasin hoidossa olleen pojan joka juoksi ympäriinsä kuin mikäkin sekopää ja huuteli koko ajan lauseita, haistakaa paskaa/persettä, turpa kiinni/pää kiinni/suu tukkoon. Äiti vain hymyili ja kun minä kysyin että eikö hän välitä vaikka poika puhuu noin, niin vastaus oli, että kyllä sinä sitten huomaat kun laitat omat lapsesi hoitoon, että siellä kaikki pahat tavat tarttuvat, eikä niitä juurikaan voi estää. ONKO TODELLA NOIN??
Omat tyttäreni kysyivät minulta että miksi tuo poika puhuu koko ajan rumia, minä sanoin että koska poika on tuhma. Pojan äiti korjasi asiaa, ei ole tuhma, vaan pojat on poikia....
Kertokaa nyt hyvät ihmiset, saavatko pojat tai hoidossa olevat käyttäytyä miten vaan, koska hehän ovat poikia ja hoidossa??
Kommentit (38)
jos siitä on haittaa omalle lapselle tai itselle. Sen sijaan olisin pikkuisen varovainen pistämään lusikkaani joka soppaan, ja haukkumaan vieraita lapsia ihan periaatteesta. Fiksut ihmiset osaavat hillitä itsensä tuollaisissa tilanteissa. Voihan sitä jälkeen päin puita asioita omassa porukassa. Silloinkaan en menisi lapselleni opettamaan, että joku toinen lapsi on esim. " tuhma" . Ei sellaisesta seuraa mitään hyvää, ei omalle lapselle eikä sille toiselle. Sen sijaan voi toki opettaa lapselle, mikä käytös on suositeltavaa ja mitä ei sallita.
Eikä se tuhmaksi haukkuminen ole edelleenkään mielestäni paras tapa saattaa asioita reilaan. Eihän parisuhteessakaan ole järkevintä alkaa haukkua toista tyhmäksi ja tuhmaksi heti, kun tulee ristiriitoja.
Ps. Se on joka sanoo! (Siis typerys) ;)
Vierailija:
Pitäisi olla ihan jokaisen kasvattajan selkäytimessä miten lasta puhuttelee. Taitaa ap lapsesi olla varsin alistuneita kanssasi ja siksi ovat ns. " kilttejä" eli alistuneita. Olet tosi typeryksen oloinen ja niin kuin moni muukin typerys, et osaa tieetnkään olla hiljaa. On ainoastaan hyvä, että lapsesi pääsee muiden kasvattaijen ja lasten pariin, sinulla taitaa olla lapsillesi aika vähän henkistä pääomaa annettavana.
ei ole tuhma vaan pojat on poikia. Ja minä hänelle ystävällisesti hymyilin ja sanoin: " Niin, minulla kun ei ole kokemusta kuin näistä tytöistä" ....jälkeenpäin jäin vaan miettimään, että tuleeko minun lapsista samanlaisia:( ap
...ja sillä perusteella nyt on itse kasvatustieteiden guru. :DDD
Totta: Lasta ei saa sanoa tuhmaksi, vain tämän tekoa.
Myöskään ihmisiä ei ole kohteliasta haukkua typeryksiksi ja keittiöpsykologin papereilla en lähtisi tekemään syvempiä analyyseja.
Ulosannistasi päätellen sinulla ei ole ainakan suomen kielen saralta juuri annettavaa lapsellesi.
Vierailija:
Pitäisi olla ihan jokaisen kasvattajan selkäytimessä miten lasta puhuttelee. Taitaa ap lapsesi olla varsin alistuneita kanssasi ja siksi ovat ns. " kilttejä" eli alistuneita. Olet tosi typeryksen oloinen ja niin kuin moni muukin typerys, et osaa tieetnkään olla hiljaa. On ainoastaan hyvä, että lapsesi pääsee muiden kasvattaijen ja lasten pariin, sinulla taitaa olla lapsillesi aika vähän henkistä pääomaa annettavana.
Haluan että lapseni kasvavat tietämään mitkä asiat ovat sallittuja ja mitkä eivät enkä todellakaan halua että minun pitää olla ainoa joka noita juttuja lapselleni opettaa. Jos lapsi näkisi että oma äiti ei ole ainoa joka noita juttuja paheksuu, niin sillä voisi olla hänelle hyväkin vaikutus. Kasvatuksessahan tärkeää on myös se että aikuiset liittoutuvat, esim vanhemmat niin miksi eivät myös muut. Kaikkien pitäisi antaa lapsille oppia jos he tekevät selvästi väärin.
Nimittelet vierasta lasta tuhmaksi ja sitten sinun käytöstäsi ei saa kritisoida. Pojan äiti teki täysin oikein kun puolusti lastaan, kuka muu lasta puolustaa jos ei omat vanhemmat!
En ole väittänyt, ettei koko kylä saisi kasvattaa. Tietenkin sehän on ideaali, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy kantaa vastuu miten lapsia puhuttelee. Loukkaava puhuttelu on lapsen itsetunnolle haitaksi.
Ja en huutele peruskoulupohjalta, ja psykologiaa luettu on muutama kymmen opintoviikko. Ammatiani en viitsi tässä kertoa, sitä kukaan ei uskoisi kuitenkaan ; )
P.s. Ap, " ihmisen joka asuu lasitalossa, ei tule heitellä kiviä" - jos ymmärrät mitä tarkoitan...
Oma lapseni on reilu 3 ja oppinut päiväkodissa pissa/kakka-juttuja. Se on kuulemma koko poikajoukon kesken tosi hauskaa ja uutta. Hoitohenkilökunta kyllä kieltää, ettei sellaisia pahoja juttuja saa puhua. Kuuluu kuulemma ikään ja menee ohi, kun saavat ns. käsiteltyä aiheen. Kotona ollaan puhuttu asiasta ja kielletty. Mutta minkäs teet kun lapset riehaantuvat yhdessä. Poika ei ole aiemmin puhunut tuollaisia, mutta selvähän se on, että tollaset tarttuu jos yhdessä niille nauravat. Mielestäni nyt ei tarvitse kuitenkaan tehdä asiasta suurempaa juttua, kun kieltää ja puhuu asiasta kotona. Varmasti menee aikanaan ohi. Ei ketään tarvitse heti tuomita (lasta), että on riiviö tai huonotapainen. Lapset on lapsia. Tuskin ketään puhuu lapselleen tollasia juttujaan, aina joku oppii isommalta. Ja niin se etenee. Kyllä meilläkin poika puhuu ja kertoo ettei sellaista saa puhua ja kertoo jos joku puhuu pahoja. Mutta silti lallattaa että pissaa sataa jne. Tämä nyt on yksi osa siitä, mitä lapset oppivat ulkomaailmassa. Onneksi suurin osa on hyväksi: sosiaaliset suhteet, ryhmätyöskentely, askartelu, säännöt yleensäkin. Kyllä päiväkoti on hyvä ja turvallinen paikka lapselle, vaikka sieltä tuleekin väkisinkin näitä lieveilmiöitä.
Nurkkaan joutuu jos tuollaisia puhuu ja jäähylle päiväkodissa. Sukupuoli EI ole mikään anteeksianto huonolle käytökselle, se on ainoastaan selitys huonolle kasvatukselle. Piste.
Aika kammottavaa, että olet lukenut psykologiaa (jos olet?), ja tulet tänne ap:n tekstin perusteella sanomaan, että kiltit lapset ovat " alistettuja" ! :-o
ps. Hienoa! Käytitkö peräti wordin oikolukijaa? Kehitystä todella tapahtui.
Vierailija:
Nimittelet vierasta lasta tuhmaksi ja sitten sinun käytöstäsi ei saa kritisoida. Pojan äiti teki täysin oikein kun puolusti lastaan, kuka muu lasta puolustaa jos ei omat vanhemmat!
En ole väittänyt, ettei koko kylä saisi kasvattaa. Tietenkin sehän on ideaali, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy kantaa vastuu miten lapsia puhuttelee. Loukkaava puhuttelu on lapsen itsetunnolle haitaksi.
Ja en huutele peruskoulupohjalta, ja psykologiaa luettu on muutama kymmen opintoviikko. Ammatiani en viitsi tässä kertoa, sitä kukaan ei uskoisi kuitenkaan ; )
P.s. Ap, " ihmisen joka asuu lasitalossa, ei tule heitellä kiviä" - jos ymmärrät mitä tarkoitan...
Mutta kyllä sieltä joitain huonoja tapoja saattaa tarttua. Ei asiaa tarvitse niin mustavalkoisesti nähdä, että kotona kasvatetut pysyvät takuuvarmasti enkeleinä (kai ne muitakin tapaavat kuin omaa perhettään, toivottavasti ;-) ) ja päivähoitoon laitetuista tulee varmasti täysiä hirviöitä. Oli miten oli, et pysty loputtomiin suojelemaan lasta muilta ihmisiltä opituilta tyhmyyksiltä.
Meidän poika on tarhassa oppinut inhoamaan sipulia ruuissa (nyppii sen lihapullistakin pois) ja leikkimään ampumisleikkejä, mikä ei ole meistä vanhemmista kauhean kivaa. Kumpikaan asia ei kuitenkaan maailmaa kaada. Rumia sanoja lapsi kuulee ennemmin omassa pihassa naapurin lapsilta. Onneksi " kakkapylly" on tähän mennessä ollut pahin haukkumasana. Naapuruston vanhemmat ovat järki-ihmisiä ja me kaikki johdonmukaisesti puutumme tuhmiin puheisiin.
Lapseni on vielä pieni ja varmasti pahempaakin tulee. Täytyy vaan sitten itse yrittää karsia näitä opittuja juttuja. Ei lasta voi kuitenkaan pitää missään umpiossa ja eristyksissä.
Koko kylä saa ja sen pitää kasvattaa, mutta olisi fiksumpaa toimia tuon ohjeen mukaan, että lapsi ei ole tuhma vaan voi tehdä tai sanoa tuhmasti.
Meidän 2v. on oppinut yhden huonon tavan hoidossa, pyssyleikit. Kaikki kepit on pyssyjä ja esim. leikkiautokin tarpeen tullen... Ja tämä leikki on tullut, vaikka hoidossa ei edes saa leikkiä pyssyleikkejä! Eli hoitajat systemaattisesti kieltää ko. leikit aina kun ne alkaa, mutta aina joku ehtiin hetken aikaa huudella " pum, pum" ja osoitella toisia esineillä...
Mutta muuten on oppinut vain hyvää. Käytöstavat ovat todella hyvät, tosin niitä opeteltiin kyllä jo kotona. Kiittää ihan aina, välillä vähän liikaakin (esim. kiittään minua kun pyyhin hänen kakkapyllyn ;)) ja muutenkin huomioi toisia. Hoidossa kiinnitetään huomiota siihen, että toisia ei saa kiusata eikä leluja ottaa, kaikki saavat omalla vuorollaan leikkiä tietyllä lelulla ja toisten leikkejä ei saa pilata. Eikä ketään saa jättää leikin ulkopuolelle eikä rumia puheita hyväksytä.
Hoitopaikkana on 12 lapsen ja 4 hoitajan ryhmis ja myös tässä suhteessa aivan ihana hoitopaikka.
Uskon, että jos lapsilla on normaali, hyvä kotikasvatus ja käytöstavat iskostettu päähän jo pienenä, niin eipä niistä hoidossakaan hirviöitä tule!
Ap:lle: hyvä, että et sanonut lasta tälle itselleen tuhmaksi, ja myös pyrit lieventämään lausuntoasi äidille. Minä olen muuten samaa mieltä tuosta, että koko kylä kasvattaa. Mutta mielestäni vieraan lapsen haukkuminen tuhmaksi ei ole kasvattamista, päinvastoin. Täytyisi löytää kypsempiä konsteja kasvattaa.
Sinällään ymmärrän, että pojan huono käytös ärsytti. Minuakin harmitti viimeksi kirjastossa, kun eräs ehkä 10-vuotias poika kaahaili ympäri lastenosastoa ja kiroili välillä äänekkäästi. Vaikka mieli teki, en puuttunut asiaan, ja pian virkailija käski tätä poistumaan. Mainittakoon, että oma lapseni, joka käy päiväkodissa, ihmetteli silmät pyöreinä vieraan pojan kiroilua.
Totta on, että pk:sta voi tarttua kiroilua. Meidänkin poika on välillä pärryytellyt kotona. Ne vaikuttavat kuitenkin ohimeneviltä kausilta. Tärkeintä on, että kotona ei kiroilla. Sitä paitsi tuo kausi, kun kirosanat maistuvat houkuttelevilta kielletyiltä hedelmiltä, kohtaa useimmat lapset jossain vaiheessa. Edellisen päiväkodin aikuiset sanoivat, että on paras olla liikaa kiinnittämättä huomiota kiroiluun, niin se menee ohi. Itse olen ottanut sen käytännön, että kiellän kyllä kerran tai pari, jotta lapsi ymmärtää sen olevan epätoivottua, ja sen jälkeen en noteeraa jos lapsi jatkaa. Mielestäni on ollut hyvä taktiikka.
Oma pinnallinen ja lyhyt analyysini päiväkodissa opitusta: siellä voidaan oppia vähän kiroilua, riehumista, oman puolen pitämistä, kovaäänisyyttä. Myös sosiaalisuutta, ryhmässä toimimista, esiintymistä, yhdessäolon sääntöjä, sovittelua, päiväjärjestystä, ja onhan siellä myös leikkikavereita.
Vierailija:
...ja sillä perusteella nyt on itse kasvatustieteiden guru. :DDDTotta: Lasta ei saa sanoa tuhmaksi, vain tämän tekoa.
Myöskään ihmisiä ei ole kohteliasta haukkua typeryksiksi ja keittiöpsykologin papereilla en lähtisi tekemään syvempiä analyyseja.
Ulosannistasi päätellen sinulla ei ole ainakan suomen kielen saralta juuri annettavaa lapsellesi.
Vierailija:
lapset eivät juurikaan kuuntele aikuisten tuollaisia juttuja, puhumattakaan että vielä ymmärtäisivät tuon vivahde-eron.
muilta läheisiltä aikuisilta ja lapsilta (oli se sitten päivähoidossa, kerhossa, puistossa tai jopa omassa kodissasi).
Vanhempien tehtävä on kasvattaa lasta ja kun murulla ilmenee epätoivottavaa käytöstä, on se vanhempien tehtävä kitkeä pois ja antaa malli oikeasta tavasta. Katse kait kannattaisi näiden poikien kohdalla suunnata heidän äitiin/vanhempiin, eikä suinkaan osoitella päiväkotia. Niin kuin monet edellä toteavat, päivähoito tarjoaa paljon myös hyviä asioita ja opettaa positiivisia malleja.
Ihmeellistä ja varsin yksinkertaista ajattelua tämä kaikkien asioiden yleistys... päiväkodissa kasvaa hirviöitä, yksinäiset lapset ovat itsekkäitä tyranneja, pojat ovat huonosti käyttäytyviä jne.
kerhoissa ja pihalla tavattuja. Myös sukulaisten lapsilla on rauhallisia poikia, jotka on hyvin kasvatettu. Minä en tuota sukupuolieroa näe, siksi ihmettelinkin tuon äidin " pojat on poikia" -lausetta. En tiedä mitä lapsille tapahtuu hoidossa ja siksi tämän aloituksen tein, siinä toivossa että te pystyisitte poistamaan huoleni ja kertomaan, että hoidossa tarttuvat tavat pystyy kitkemään myös pois. Minun pitää mennä, mutta jatkakaa hedelmällistä keskustelua, ei mielellään niitä ap olet typerä-juttuja, ne kun eivät juurikaan vie asiaa eteenpäin. ap
Vierailija:
lapset eivät juurikaan kuuntele aikuisten tuollaisia juttuja, puhumattakaan että vielä ymmärtäisivät tuon vivahde-eron.
Minusta aliarvioit lapsen kykyä ymmärtää sanoja ja niiden vivahteita. Kun sanot lasta tuhmaksi, tuomitset ja leimaat koko lapsen, et pelkästään huonoa käytöstä.
Itse olen mielummin se ohjaava vanhempi kuin kovin autoritaarinen vanhempi joka asettaa tarkat käyttäytymisstandardit. Liika salliminenkaan lapselle ei tee hyvää.. Nämä ovat näitä jatkuvia ristiriitoja joita jokaisen vanhemman kohdalle tulee, että miten pitää milloinkin suhtautua lapsensa käytökseen. Itse ajattelen, että lapset ovat kovin sopetuvaisia, yhteistyöhaluisia- ja kykyisiä kunhan neuvottelu ja motivaatio on kohdallaan. Lapsuuden tulisi olla mukavaa aikaa, eikös vain. Muuten ap, ehkäpä lapsella oli Touretten syndrooma, jossa oireena on mieltymys pahojen puhumiseen, mutta tätä äiti ei viitsinyt vieraalle kertoa.
Sen takia otin tähän keskustelun avaukseen tiukan kannan, koska on olemassa lapsia jotka sairauttaan puhuu rumia, eivätkä he ole tuhmaa nähneetkään.
Ja sille joka puuttui kirjoitusvirheisiini, niin myönnän niitä tulee lapsen hoidon ja ohjauksen takia, ensisijaisesti kuitenkin hoidan lastani en kirjoita tänne. Se joka puuttuu kirjoitusvirheisiin ei sitten sisältöön keksinyt mitään vasta-argumenttia, näinhän se usein menee ; )
Aika kovaa tekstiä ihmiseltä, joka ei minua koskaan ole tavannutkaan, mutta sopii tulla tutustumaan. Voisimme käydä mielenkiintoisia keskusteluita siitä kumpi tyyli on parempi:
1. Koko kylä opettaa.
vai
2. Lasteni tekemiseen ei muut saa puuttua.
Minä kyllä olen vahvasti tuon 1 kohdan kannattaja. Lapsillani on paljon muitakin aikuiskontakteja ja kaikki saavat heitä komentaa niin tarvittaessa.