Apua! Olen raskaana ja ummetus vaivaa
Tilanne alkaa jo olla kriittinen ja minä epätoivoinen. Vatsa ei toimi ollenkaan, ummetus vaivaa, suolisto tuntuu olevan ihan tukossa. Mikä ensiavuksi tähän hätään? Pajalan puurot tai levolacit eivät valitettavasti tunnu auttavan tarpeeksi, aiheuttavat enimmäkseen ilmavaivoja jotka puolestaan tuntuvat taas pahentavan ummetusta. Onkohan apteekista saatavien miniperäruiskeiden pitkäaikaisesta käytöstä jotakin haittaa vauvalle tai omalle suolistolle?
Kommentit (18)
Lääkäri kielsi ainakin minulta pellavaöljyn käytön.
Vi-siblin, saa apteekeista. Lisää massan määrää ja parantaa sen koostumusta. Itse käytän tuota, rv18.
Lisäksi tuntuu, että suolistoon kerääntyy aina jonkunlainen tulppa, joka hidastaa ja estää suolta tyhjenemästä luonnollisesti. Anteeksi kauhea aihevalintani, mutta vaiva alkaa jo olla itselleni ihan hirveä ongelma. :(
Pelkään jo etukäteen joulun hiilaripitoisia aterioita ja niiden vaikutuksia suolen toimintaan. Tämä on ollut ongelmana jo ennen raskautta, mutta silloin en arvuutellut tai pelännyt kemiallisten aineiden vaikutuksia.
Vettä pitäisi juoda enemmän, sen myönnän, mutta kumma ettei muun nesteen (enimmäkseen tuoremehu ja omatekoinen marjamehu) nauttiminen edes vähän korvaisi tuota vettä.
Kannattaa myös kokeilla magnesium oksidia iltaisin n. 400mg.. voi ottaa enemmänkin, niin taatusti aamulla vatsa toimii.
Kahvikin on sinänsä hyvä, mutta se kuivattaa.. eli poistaa nestettä elimistöstä ja se ei taas hyvä jos et paljoa muutenkaan juo vettä.
Ennen aamupalaa myös voit kokeilla esim. ruokalusikallinen öljyä tyhjään vatsaan esim. oliivi tai pellavaöljy ( pellavaöljyä voi käyttää raskauden aikana, aivan eri asia kuin pellavansiemenet)
t. tuleva ravintoterapeutti joka itsekin raskaana
Kiitos kaikille vinkeistä! Tuota pellavaöljyä täytyy kyllä ehdottomasti kokeilla: jotenkin vain etoo ajatus raa'an öljyn nielemisestä, mutta pakkohan se on jos ei mikään muu auta. Toivottavasti ei ole haitaksi verisuonille. Myös magnesiumia voisin käydä ostamassa.
Pakko jonkinlainen ratkaisu saada tähän ongelmaan, tuntuu nimittäin jo vaikuttavan omaan mielenterveyteenkin. Voisin vaikka vannoa, että ihmiset jotka kärsivät masennuksesta, kärsivät useimmiten myös ummetuksesta. Kumpi sitten lienee syy ja kumpi seuraus?
itselläni raskauden puoliväli ja kamala ummetus. Syön joka aamu ja ilta lesepuuroa luumuilla, juon päivän aikana vähintään kaksi litraa vettä, syön magneisumia ylisuurina annoksina ja vähintään viisi annosta kasviksia päivässä jne. ja tällä tavalla vatsa toimii jotenkuten n. joka toinen päivä. Ongelmana on ilmavaivat ja se, että kovan ulosteen ohi lurahtaa pehemämpää ulostetta jonka vuoksi vessaan on mentävä aika nopeasti jos siltä tuntuu, mut se itse tukos ei liiku mihinkään.
Minulla ei koskaan ennen elämässäni ollut ummetusta. Viime raskaudessa kärsin näillä viikoilla anemiasta ja rautalääke veti vatsan niin ripulille että ihmettelin miten jotkut voi valittaa ummetuksesta - ei sentään tarvitse joka hetki vessassa juosta. Nyt tiedän että tää on paljon pahempaa kuin jatkuva löysä vatsa.;)
vaikka se kai on tosi yleistä raskausaikana. Itse juon päivittäin 2-4 litraa vettä (koko ajan on hirveä jano!) ja syön kuivattuja luumuja ja päärynöitä päivittäin. (Päärynöissä on tosi paljon kuitua.) Syön muutenkin kuitupitoista ruokaa. Ehkä olen tämän takia välttynyt ummetukselta. Lisäksi epäilen, että jotkut tietyt ruuat saattavat pahentaa ummetusta, en kyllä osaa sanoa tarkasti mitkä, mutta itse olen pahan närästyksen takia välttänyt esim. lihaa ja rasvaisia ruokia.
Toivottavasti ap:lle löytyy apu ikävään vaivaan!
Oletko kokeillut apteekista saatavaa mallasuutetta? On aika hellävarainen keino, mutta riittävän annoksena voisi auttaa eikä ole kallistakaan. Itse otan lusikallisen aamuin illoin, ja kyllä se ainakin vähän helpottaa.
Vähän kuulosti tuo "este"-kuvaus siltä, että sulla saattaisi olla lisävaivana peräpukamat, niitäkin ilmestyy herkästi raskauden aikana. Itsellä molemmat vaivat eli ummetus ja pukamat, ei ole kivaa ei. Jaksamista, toivottavasti apua löytyy!
Tänään just mietin et ei mikään paremmin. Mulla aina ummetusta ollut raskaana ja todella kiusallinen ongelma.
Nyt olen syönyt tän raskauden aikana joka aamu nalle ruispuuroa lautasellisen niin joka päivä vähintään kerran käyn kiinteet vääntän. Ja mikä parasta, se on hyvänlaatuista ja normaalia ulostetta. Ja ei tarvitse vääntää. Suosittelen!!!
Joskus on tullut kyllästyminen ja en ole aamupuuroa syönyt. Heti huomaa ja ummetus tulee.
Eli viitisen kertaa päivässä pari luumua. Auttaa paljon.
Kieltämättä kyllä aamupuurot vedellään myös koko perheellä aina, jos silläkin sitten on merkitystä.
Missään muodossa!
Itte otin lisäkuituna joskus kuiturakeita mutta neuvolassa täti sanoi että pellava muuttuu myrkyksi kehossa. ET SYÖ PELLAVAA!
Tai ainakin tarkistat sen terkalta.
Sun tarttee syödä kuituja -tottakai ne alkaa pierettämään alussa!!
Sitten sun tarttee juoda vettä ja harrastaa liikuntaa!
Nämä kolme asiaa aiheuttaa ummetusta jos puutteella ja muuttamalla ruokavalioo muuttaa suolenkäytöstä.
Kannattaa kokeilla croisanttien syömistä, ne auttavat monilla ummetukseen.
Oletko kokeillut luumuja? Liota 6-7 luumua veteen ja syö luumut ja juo liemi, pitäisi helpottaa!
Muuten ehdottaisin tupakkaa ja jotain kofeiinipitoista juomaa, mutta raskaana ollessa se ei oikein käy... :/
Vanha ketju, mutta täytyypä tarkentaa, että pellavaöljyä voi käyttää raskaudenaikana, mutta pellavansiemeniä ei.
Täälläkin kärsitään aivan kammottavasta ummetuksesta, jonka pelkään jo menneen suolitukokseksi. Suolihuuhtelut ja Levolacit on on testattu, mutta mikään ei auta ja vatsakipu on kova. :( Raskausviikkoja 35+.