Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kuinka rikas perheen pitää olla että olisi ns.normaalituloinen?!

Vierailija
17.12.2010 |

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/12/17/1500-ekk--parjaako-perhe-ta…

Tuossa linkki yhteen aiheeseen liittyvään uutiseen.

Tuon jutun mukaan perhe "pärjää" jos käteen jää 1500€ asumiskulujen jälkeen ja juuri pari päivää sitten tuli nelosen uutisissa että perhe on köyhä(!) jos tulot ovat 3000 €! Siis mitä ihmettä?!

Minä olen itse pitänyt meidän perhettä varsin hyvin toimeentulevana, mutta noiden uutisten valossa ollmmekin lähes köyhiä!

Asumme isossa omakotitalossa, meillä on muutaman vuoden vanha "perheauto", kerran vuodessa ollaan käyty etelässä ja lisäksi useampia pikkulomia pitkin vuotta. Ikinä tarvinnut miettiä onko varaa lähteä risteilylle, Muumimaailmaan tai kylpylään. Ulkona käydään syömässä, konserteissa voidaan käydä eli voidaan tehdä melkeinpä mitä vaan.

Lapsilla on paljon kivoja vaatteita ja ulkovaatteet ja jalkineet ovat hyvälaatuisia.

Nyt jouluna ostetaan joululahjoja mitä halutaan, ei ole tarve laatia mitään budjettia. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Näinkö elää köyhä perhe?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisihenkinen perhe ja laskujen mukaan just ja just on sellaiset tulot, että pärjätään. Olen pitänyt itseäni aina hyväosaisena, koska lapsilla on varaa harrastaa, aina voidaan ostaa uudet kengät kaupasta, on varaa käyttää lasta lääkärissä ja ostaa lääkkeet,ruokalaskukin n 800e/kk. Totta kyllä, että myös kirppareita on hyödynnettävä, että jää rahaa esim matkusteluun, mutta ei se tee meistä kovin köyhiä mielestäni :) Oma asunto on, kaikilla lapsilla huoneet ja autokin löytyy (vanha tosin).

Vierailija
2/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käteen jäävistä tuloista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä kuussa meillä on 500 e rahaa kaikkien laskujen ja asumiskulujen jäkeen.

Vierailija
4/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon teidän tulot on? Kun esimerkiksi oma kaveripiirini on täynnä ihmisiä, joiden tulot on noin 3 000 - 6 000 käteen mutta kellään ei ole varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ja tehdä ennakkoon suunnittelmatta matkoja jne. Onko teillä perintöä tms?

Vierailija
6/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan teidän tulot olla vaikka 20 000 e/kk kätöseen, josta asumiskuluja ja laskuja 19 500 e/kk...

Vierailija
8/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laske käteen jäävät tulos asumiskulujen jälkeen

Joten lasken ne asumiskuluihin.

Vierailija
9/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon teidän tulot on? Kun esimerkiksi oma kaveripiirini on täynnä ihmisiä, joiden tulot on noin 3 000 - 6 000 käteen mutta kellään ei ole varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ja tehdä ennakkoon suunnittelmatta matkoja jne. Onko teillä perintöä tms?

meillä mun tulot nettona n.1200e/kk, miehellä pari tonnia, päälle lapsilisät kahdesta. Hyvin tullaan toimene, kai se on kulutustottumuksista kiinni? Ei todellakaan ole perintöä :)

Vierailija
10/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei sillä kyllä mitenkään juhlita. En pidä meitä hyvin toimeentulevina. Rahat riittää just normaalielintasoon, meillä nelihenkinen perhe, pieni asuntolaina ja isot opintolainat. Lainoihin menee paljon...

Vierailija
11/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheellä tulee käteen noin 3000€ ja asunto-ja autolainaan menee 1200€ kuussa. Asumiskuluja tulee päälle viellä vesi, sähkö ja öljy.

Ei ole perintöjä. Minä olen aika pihi, tutkin tarkkaan mitä ostetaan mutta mies vastaavasti on varsin huithapeli rahan kanssa.

Vierailija
12/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille jää nyt käteen n. 4000 e yhteensä, mutta ei ole montaa vuotta kun jäi alle 3000 e (palkkatyöstä, hoitovapaat yms. vielä asia erikseen).

Olen aina pitänyt meitä jonain keskituloisina. Pienemmillä palkoilla lyhensimme kerrostalokolmiota, nyt omakotitaloa, ajamme 2000-luvun farmarilla (Opel), käymme ulkomailla ja Lapissa joka vuosi. Nyt asumiseen menee tuosta 4000 eurosta n. 1700 e / kk, mutta olemme koko ajan tuossa asuessamme tehneet remonttia, johon on mennyt lisäksi rahaa joka kuukausi ehkä keskimäärin n. 700 e/kk. Koen kuitenkin, ettemme joudu pihistelemään, esim. verrattuna hoitovapaaseen, jolloin käteen jäi n. 2400 e/kk miinus asumismenot.

Vierailija
13/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimusten tarkoitus on selvästi vain masentaa ihmisiä. Minä olen kotiäiti ja mieheni ihan hyvätuloinen, mutta verojen jälkeen ei tulot nyt ihan huimat ole. Säästössä on reilusti eikä ole puutetta mistään. Ei olla tuhlareita, mutta miksi oltaisikaan. Tämä on ihan sama kuin että sekin on määritelty, milloin ihminen elää liian ahtaasti. Kai sen nyt itse tietää, tarviiko sitä jonkun ns. asiantuntijan tulla määrittelemään...

Vierailija
14/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun huomasin, että ei saamarin tulot riitä mihinkään, siis tottakai olen kiitollinen, että voin olla lapsen kanssa kotona ja mulle maksetaan siitä, mutta ei niillä rahoilla paljoo juhlita...

Joululahjoihin tarkka budjetti, ei toisin kukaan tarvitse mitään kun lähisukulaisiin kuuluu äidit, miehen veli ja meidän poika, toisillemme ostetiin vaan jotakin pientä :D

onneksi alkaa kohta työt, toki niistäkin menee mun autoon rahaa ja tarha maksu, mutta silti käteen tulee jäämään edes vähän enemmän... voi sitten miettiä sitä oman asunnon ostamista, onneksi mies on nyt koulussakin niin jospa sitten 3 vuoden päästä/sisällä päästään sinne keskituloisiin :D

Vierailija
15/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos uskomme Jutta Urpilaista, joka kuitenkin on poliitikoista se, joka eniten pienituloisten asioista ymmärtää:

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/09/07/katso-ketka-kaikki-…

Ja tämä siis yhdeltä ihmiseltä. Kahdelta tietty 6000.

Vierailija
16/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tällä hetkellä n. 900e (lomautettuna), minä minimi ä-rahalla. Päälle tulee vielä lapsilisät 210e ja yhdet elarit 139e.

Tuosta pois asumiskuluja noin 500e plus muut laskut (sähkö, vakuutukset, netti).

Kyllä niillä toimeen tulee, mutta eipä tehdä mitään ylimääräistä esim. käydä risteilyllä vaikka esikoinen kovasti moista on toivonut. Ei ne risteilyt vaan mitä siellä laivalla rahaa menee.

Vierailija
17/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos on yksi auto, tarve on yli 500€ enemmän kuussa. Lapsiperheelle pitäisi siis jäädä käteen asumiskulujen jälkeen n. 2000€, se ei meillä jää.

Meillä jää käteen asumiskulujen jälkeen 1700€, just ja just pärjätään.

Vierailija
18/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei sillä kyllä mitenkään juhlita. En pidä meitä hyvin toimeentulevina. Rahat riittää just normaalielintasoon, meillä nelihenkinen perhe, pieni asuntolaina ja isot opintolainat. Lainoihin menee paljon...

Että jollain 3 000 euron bruttotuloilla ei KOSKAAN tarvisi pihistellä ja AINA voi mennä Muumimaailmaan tai ulos syömään, kun huvittaa. Tai sitten ap:n kotipaikkakunnalla on jotenkin extrahalpaa:D

Vierailija
19/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tosiaan jää kauheesti ylimääräistä. Ruuasta ei nykyään enään tingitä, eli ostamme melko hyvää jalaadukasta ruokaa. Mutta menojakin on paljon. Jo 4:n lapsen harrastukset vie ison osan. On myös lainoja ja kulutusluottoja. Käymme n. kerran vuodessa nykyään etelässä ja se on minusta yksi henkireikä josta en halua tinkiä. Mutta kyllä sitä näilläkin tuloilla monesti stressaa riittääkö rahat kaikkiin maksuihin ja nyt joulun alla varsinkin taas tuntuu, että rahareikiä on PALJON! En siis tosiaan pida meitä hyvätuloisina! Mutta tiedän myös, että helposti mitä isommat tulot sitä isommat menot. Muutama vuosi sitten saimme noin 3000€ netto ja ihan yhtähyvin pärjattiin silloin :/

Vierailija
20/28 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat n.6500€/kk ja tuosta menee lainoihin 2000€/kk. Kaupassa ei tarvitse katsoa hintoja (katson silti), vaatteita ostetaan myös marketeista, harrastuksiin panostetaan ja perheen yhteinen intohimo on matustelu niin kotimaassa kuin ulkomailla. Toisaalta ollaan paljon myös mökillä, eli joka loma ei reissata ulkomaille. Itse tykkään myös käydä kirppiksiläl ja joskus teen niistä löytöjä, vaikkapa uudenveroiset nappikset kahdelle pojalle 6€:lla.