Oletteko tulleet ajatelleeksi, mitä lapsi oikeasti
sisäistää jos häntä rankaistaan kovasti?
Mietitään vaikkapa nelivuotiasta, joka ei siivoa lelujaan kunnolla, vaikka sitä häneltä edellytetään. Olen kuullut tapauksista, joissa lelut kerätään säkkiin ja heitetään jopa roskiin.
Mitä lapsi tuolloin mielestänne oikein todella sisäistää?
Toinen on tämä rankaisun ulottaminen jouluun. Jos lapsi ei käyttäydy hyvin, hän ei saa lahjoja tjms..
Mitä olette mieltä?
Entä onko tällainen termi kuin skeema tuttu?
Kommentit (5)
No, jos lapselta on vaadittu lelujen keräys, lapsen on se tehtävä. Ei ole vaihtoehtoa.
Eihän pointtina olekaan se, että lapsen kamoja kerättäisiin satunnaisesti ja ilman varoitusta roskiin. Eihän semmoista kukaan kestä. Sen sijaan pienikin lapsi ymmärtää, että tämä on sääntö ja jos sitä ei noudateta, käy näin. Nykyajan lapsilla on niin paljon leluja, että yhden pussillisen kerääminen varastoon ei ihan hirveästi lapsen leikkejä hetkauta, mutta lapsi huomaa, että näistä omista tavaroista on pidettävä huolta sillä lailla kuin on sovittu.
Joululla uhkaileminen on klassinen moka, mitä tulee sääntöjen opettamiseen lapsille. Melkein joka lapsi tietää, että niitä lahjoja tulee joka tapauksessa, eikä joululla uhkailu ole kuin aikuisen sanan merkitystä syövää turhaa sanahelinää. Parempi antaa selkeät ohjeet: lelut laatikkoon iltaisin tai sitten kerätään ne lojumaan jääneet lelut pussiin ja pois. Sellaisen lapsi ymmärtää, sellaista lapsi uskoo.
Pidän itseäni aika napakkana äitinä, minua kyllä totellaan. Tuollaiset rangaistukset eivät ole olleet tarpeen, vaikka ainakin yksi pojistani onkin vaatinut aikamoista armeijakuria joissain vaiheissa. Positiivisessa ilmapiirissä, kehujen ja kannustuksen kautta oppii parhaiten. Lapselta voi kyllä edellyttää monenlaista ikäkauden ja kehitystason mukaan. Kun lapsi osaa ja tekee osuutensa, itsetuntokin tulee lujaksi. Skeema on ajattelumalli, toimintamalli käsittääkseni.
onhan siinä oma logiikkansa, mutta minä en halua opettaa lapsilleni niin jäykkää ja ankaraa maailmaa, että jos lelut jäävät pitkin niin ne otetaan pois. Jääkööt pitkin, mitä väliä! Haluan opettaa lapseni joustaviksi ja rakastaviksi ja hyväsydämisiksi ihmisiksi, ja sehän opetetaan esimerkin avulla. Sääntöjä on meilläkin, mutta ei koskaan tuon tapaisia.
Tälle on syynä se, että näin lelut pysyvät tallessa ja ehjinä, niiden päälle ei vahingossa tallota eivätkä ne mene sekaisin.
Jos lapsi ei kerää lelujaan, sanotaan että "jos et arvosta lelujasi niin paljon, että keräisit ne leikin jälkeen talteen, annetaan ne sitten pois sellaiselle lapselle, joka niitä osaa arvostaa".
Lapsi oppii, että omista leluista (ja yleensä ottaen tavaroista) huolehditaan, ne pidetään tallessa ja ehjinä. PAITSI, jos lelu ei oikeasti ole tärkeä vaan "hällä väliä", jolloin siitä voikin luopua ihan hyvin.
En oikein ymmärrä ongelmaasi.