Ero ja sukunimi
Kuuluuko sinun mielestä sukunimi vaihtaa takaisin tyttönimeen, kun eroaa?
Kommentit (16)
Yleensä uusi vaimo on mustis ex-vaimolle kun se on säilyttänyt miehen sukunimen. Oletko sinä niitä?
jälkeen kun sen kerran on ottanut. Ja puoliso on tähän silloin ilmeisestikin suostunut. Muulla ehdoin en itse olisi ikipäivinä ottanut mieheni sukunimeä. En rupea sitä eestaas vaihtelemaan ja haluan olla saman niminen kuin lapseni. Mies olisi halutessaan voinut ottaa mun nimen, vaan se ei sopinut. Nyt kyllä vähän harmittaa kun ylipäätään menin vaihtamaan. Ei siis olla erottu eikä eroamassa, mutta silti!
Minä ainakin vaihtaisin ihan samantien jos ero tulisi. Olen välillä jopa miettinyt vaihtavani muutenkin, vaikka olen onnellisesti naimisissa.
vaihtaisin oitis takaisin tyttönimeeni, jos eroaisin. Miksi haluaisin olla enää miehen nimen kantaja, jos en halua enää miestäkään?
Ensin ajattelin että nimihän se vain on enkä ala sitä vaihtamaan mutta sitten jossain vaiheessa tuli olo että "vierastan" sitä ex-miehen nimeä ja päätin vaihtaa. Ja kun aloin käyttää sitä omaa vanhaa nimeäni niin jotenkin se tuntui helpottavalta, tuli tunne että olen päässyt ex:stä kokonaan eroon (siis tunnepuolella). Jotenskin sellainen konkreettinen asia.
Jokainen tekee miten tykkää. Itse en vaihtanut,koska halusin olla lasten kanssa edelleen saman niminen. Ex-mies sitä kyllä joskus ihmetteli, mutta ei mitenkään edes yrittänyt saada vaihtamaan. Jos olisin ollut naimisissa hyvin lyhyen aikaa, esim. vuoden, eikä lapsia olisi, silloin varmaan vaihtaisin takaisin.
vaan nimi on nyt ihan omani.
vaihtaisin oitis takaisin tyttönimeeni, jos eroaisin. Miksi haluaisin olla enää miehen nimen kantaja, jos en halua enää miestäkään?
Vaikka eroaisimmekin, se nimi on osa minua.
Ja toisekseen, en todellakaan halua tyttönimeäni takaisin.
Tai nyt tuntuu siltä. Tämä nimi on kuitenkin mun tärkeimpien sukulaisten nimi nyt kun lapset on tällä nimellä ja olen jo niin tottunutkin tähän, enkä tyttönimestä edes koskaan tykännyt.
Ehkä jos tapahtuis jotain mikä saisi aikaan totaalisen ällötyksen ex-miestä kohtaan niin että pitäis tehdä nimessäkin pesäero mut tuskin vaihtaisin jos sovussa erotaan.
Itselläni jos olisi ollut ex-mieheni sukunimi, niin olisin vaihtanut oman tyttönimeni takaisin, vaikka yhteisellä lapsellamme onkin isänsä sukunimi.
Lähinnä taitaa olla maksuasia, mutta itse pidän omaa tyttösukunimeäni niin sellaisena "voima" nimenä (niinkuin joskus hyvä ystäväni minulle sanoi), etten vaihtaisi sitä vaikka menisinkin naimisiin joskus :)
tarkoitti kirjoittaa MAKUASIA, ei maksuasia :DD pahoittelen kirjoitushäröä...
ja vaihdoin myos lapsille oman sukunimeni, koska halusin etta meidan perheella on vain yksi sukunimi.
Mutta jos olisin vaihtanut naimisiin mennessä miehen nimeen, niin ehdottomasti vaihtaisin eron jälkeen vanhan nimen takaisin.
Samaten sitten, jos joskus menisin uudelleen naimisiin. Muuten ei.