Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Down keskustelun innoittamana kysyn,

Vierailija
01.06.2008 |

mikä teitä donwneissa kauhistuttaa? Tiedättekö edes mitä on downin syndrooma? Luuletteko kenties jotain paljon vaikeampaa syndroomaa downiksi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen ja moni muukin kehitysvamma-alalla työskentelevä on törmännyt toisinaan siihen käsitykseen että kehitysvammaisuus on sama asia kuin down. Toisaalta olen myös tavannut ihan aikuisia kouluja käyneitä ihmisä, jotka eivät ole ikinä kuulleetkaan downin syndroomasta.

Vierailija
22/46 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä oikeuksia kehitysvammaisella sitten on? oikeus elää? entä onko hänelläkin oikeus lisääntyä? ai miksi ei? eikö ole aika jeesustelua, että saat elää, mutta vain meidän ehdoillamme, et kokonaisvaltaisena inhimillisenä ihmisenä, vaan ainoastaan marginaalissa.

Jos kehitysvammaista sikiötä ei saa abortoida, niin ei saa sitten kehitysvammaisen kehitysvammaista sikiötäkään, eikä pakkosterilisaatiota eikä pakkopillereitä eikä pakkojälkiehkäisyä, niin kuin nykyään vielä on ajanhengessä (meillä elää vielä sukupolvi pakkosteriloituja kehitysvammaisia naisia).

Kehitysvammaisten on samalla oikeudella ja velvollisuudella synnytettävä alulle saadut lapset kuin muutkin. Heidän tulee itse voida vastata lisääntymisasioistaan. Se johtaa vääjämättä kehitysvammaisten määrän ja vaikeusasteen kasvuun, mutta se on tasapuolista ja yhdenvertaista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kehitysvammainen ymmärtää itsekin ettei ole valmis vanhemmaksi.

Vierailija
24/46 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista voi jopa suositella kaikille sellaisille täälläkin kirjoittaville, jotka eivät ole lapsiaan valmiita ottamaan vastaan sellaisina kuin ovat.

Vierailija
25/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauksia ei synny niin paljoa, kuin olisi mahdollista, sillä lisääntymiskyky on alentunut. Siitä huolimatta kehitysvammaisille tehdään vuosittain heidän omaan määräänsä suhteutettuna varsin paljon abortteja.

Kipeintä on, että osa abortoiduista sikiöistä on kehitysvammaisten omien vanhempien jälkeläisiä.

Mutta eikö heidänkin tulisi saada syntyä sellaisina kuin ovat ja eikö nämä insesti-isät olisi velvollisia huolehtimaan myös toisen polven lapsista, jotka ovat itse tehneet?

Kehitysvammaisten elämää kaunistellaan tässä ketjussa. Kehitysvammaisten naisten seksuaalinen hyväksikäyttö on todella yleistä, niin lapsilla kuin vanhuksillakin.

Yhteiskunta on kehitysvammaisten hoidossa niin mätä ja asenteellinen, että jos joku ei halua synnyttää tähän maahan kehitysvammaista lasta, se on tämän yhteiskunnan rakenteessa elävä mätäpaise. Vaikuttakaa niihin tuolla intensiteetillä, mitä käytätte aborttien vastustamiseen.

Vierailija
26/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se tuomitsee heidät kuolemaan jo ennen syntymäänsä. Tarkoitin sitä, että kehitysvammainen yleensä ymmärtää olla ollenkaan hankkimatta lapsia, toisin kuin eräät mammat täällä.

Vierailija
27/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kehitysvammainen ymmärtää itsekin ettei ole valmis vanhemmaksi.

jos kehitysvammainen saa tehdä abortin sillä perusteella, että ymmärtää, ettei hänestä ole vanhemmaksi, niin miksi ei kehitysvammainen ei samalla perusteella saa sitä tehdä?

Onko kehitysvammaiset jotenkin kaiken etiikan ulkopuolella, joille kaikki on sallittua ja muiden pitää vain ymmärtää?

Vierailija
28/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä yhteiskunnassa. Jos ajattelet, ettei down tiedosta olotilaansa, miten hän voisi siitä silloin kärsiä? Ei kehitysvammainen ihminen ole tyhmä.

Ei älyllisesti rajoittunut ihminen täydellisesti voi ymmärtää tilaansas, ja mistä kaikesta jää paitsi kehitysvammaisuutensa takia

Vierailija
29/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen itse sanoo olevansa ihan tyytyväinen oloonsa ja eloonsa, toisella on oikeus sanoa hänelle: Et sinä ole onnellinen, sinä et vaan tiedä mistä jäät paitsi.

Saako sinulle sanoa noin? Olet itse tyytyväinen, mutta joku toinen sanoo että et ole, olisi parempi ettet olisi syntynyt.

Vierailija
30/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kokevat, että heillä tulisi olla samat oikeudet kuin muillakin. Sen sijaan yhteiskunta määrittelee niin, ettei heillä ole oikeutta vanhemmuuteen. Kehitysvammaisilla aloitetaan ehkäisypillereiden syönti murrosiässä ja se valvotaan, että se otetaan, kehitysvammainen ei voi itse päättää pillereiden lopettamisesta. Onko tämä todellista ymmärtämystä, ettei hanki lapsia? Ja miksi kehitysvammaisen pitäisi ymmärtää olla hankkimatta lapsia?

että se tuomitsee heidät kuolemaan jo ennen syntymäänsä. Tarkoitin sitä, että kehitysvammainen yleensä ymmärtää olla ollenkaan hankkimatta lapsia, toisin kuin eräät mammat täällä.

Vierailija
31/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on loukkaavaa että täälä ajatellaan että "eihän downit itse häpeä itseään tai halua olla muuta!" MISTÄ TE SEN TIEDÄTTE? Kyllä jokanen ihminen jota haukutaan lapsesta lähtien, hyljeksitään ja arvostellaan pelkän ulkonäön perusteella haluaa että olisi rakastava perhe, ystäviä ja ihmiset ei kiusaisi.

Jos sinä kävelet kadulla ja ihan vieraat kääntyy sua katsomaan ja haukkuu niin sekö ei tunnu missään?

Kaikki downit ei ole aina nauravia, vaan joukossa on myös temperamentteja jokka omaa isot voimat ja suuttuessaan käy päälle..

Vanhemmuuteen kuuluu myös se että pystyy olemaan lapselleen tuki ja turva. Että tekee ratkasun abortista jos se on oikea ratkasu OMALLE PERHEELLE.

Minusta on mukava että ihmiset synnyttää vammasiakin lapsia. Mutta ei se tarkota että vammasen PITÄÄ syntyä koska on sattunut kromosomit meneen pieleen tai jääny pois! Se on jokasen perheen voimavarojen päätöksen varassa annetaanko lapsen syntyä. Ja hyvä niin!

En tiedä kuinka monta downia on laitoksessa. Kuinka moni sinne joutuu kun lähihenkilö tai vanhempi kuolee eikä downi selviä.

Itse olen törmännyt yhteen downiin työkaverina aikanani; mukava tyttö. Vanhemmat hylkäsivät ja mummo kasvatti.

Eli tää vamma koskettaa muitakin kuin MINUA. Vaikka minulle sopisi saada vammanen niin onko minulla riittävästi voimaa jos mies jättää eikä ole muuta sukua.

Itse haluan että lapsellani on perhe joka jaksaa. Uskon, että meistä ei ole downin vanhemmiksi. Jos sen myöntäminen tekee meistä huonoja niin kai se niin on? Minusta se on toisinpäin.

Omista lapsista kasvatan ihmisrakkaita: siis vammat on rikkaus! Ollaanhan me kaikki erilaisia ja silti samanlaisia.. Se ei tarkota että kaikkien tarttee synnyttää ihan kaikki mitä mahassa kehittyy.

Vierailija
32/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sikiön voi abortoida vielä viikolla 24 ja kyllä silloin se on ihan pienen ihmisen näköinen, kaikki vartalon osat paikoillaan. Liikkeitäkin on jo äiti tuntenut jonkin aikaa.

Vierailija
33/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että jokaisella syntyvällä lapsella on oikeus vanhempiin, jotka kykenevät pitämään hänestä huolta. Kehitysvammaisten vanhempien kohdalla lähes sataprosenttisella varmuudella vanhemmat eivät kykene huolehtimaan lapsistaan itse. Ja heidän vanhempansa ovat lapsensa jo hoitaneet (ja raskaimman kautta koska on myös kehitysvammainen lapsi), heidän ei voi olettaa ottavan täysvastuuta kehitysvammaisen lapsensa lapsista.

En luultavasti abortoisi lasta, jolla on downin syndrooma, mutta eniten minua down-lapsen vanhempana huolestuttaisi se, että lapseni tarvitsee huolenpitoa koko elämänsä ajan, ja minä saatan kuolla ennen häntä.

Vierailija
34/46 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko enää pahemmin loukata vammaisia ihmisiä. Ei mikään ihme, että vammaisia kiusataan, kun jo ennen syntymäänsä heihin lyödään leima, epäkelpo.

Vierailija
35/46 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se varsinaisesti kauhistuta. En vaan ikinä haluaisi omalle lapselleni sellaista taakkaa.

Vierailija
36/46 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät itse tiedä olenvansa erilaisia kuin muut, niinkuin yleensäkkin kehitys vammaiset ja pystyvät siksi olemaan niin onnellisia, miksi riistää sitä onnea lapselta?

Vierailija
37/46 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua down varsinaisesti kauhistuta, mutten downia lapsekseni haluaisi. Kukapa ei toivoisi, että lapsi varttuisi normaalisti, kävisi koulunsa normaalisti, muuttaisi kotoaan joskus poiskin ja tekisi vanhemmistaan jonain päivänä isovanhemmat.

En minä halua ehdoin tahdoin muutoinkaan sairasta lasta. En mistään hinnasta haluaisi lapselleni diabetesta tai reumaa.

Vierailija
38/46 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downhan ei ole sairaus.

Vierailija
39/46 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ottaisitteko puolisoksenne downin?

Vierailija
40/46 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down henkilö voi olla terve tai sairas kuten muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän