Suuttuisitko tästä (lapsen kummi ei osta lahjoja)...?
Hyvä ystäväni on poikani kummi, samoin minä olen tämän ystäväni tyttären kummi.
Lisäksi minulla on 5 muuta kummilasta. Muistan hänen tytärtään joka merkkipäivä, jos rahaa ei ole paljon ideoin jotain edullisempaa, mutta KOSKAAN tyttö ei ole jäänyt ilman lahjaa.
Tämän lisäksi vierailen heillä suht säännöllisesti, eli vietän siis aikaakin hänen tyttönsä kanssa.
Sitten itse asiaan: tämä kaveri puolestaan muistaa poikaani silloin tällöin, kun sattuu sopimaan.
Synttäreiltä ovat olleet poissa monena vuonna, vaikka aina on kutsuttu. Joka kerta hän lupaa muistaa poikaa "sitten joskus myöhemmin", sitä päivää ei vain koskaan tule, enkä ole kehdannut asiasta mitään kysellä.
Aina hän myös vetoaa siihen ettei ole rahaa (heillä 2 työssäkäyvää aikuista perheessä, ja lisäksi olen sanonut että lahjan arvolla ei todellakaan ole merkitystä, poikani ilahtuu vaikka sarjakuvalehdestä tai Aku-Ankka pokkarista).
Vein heidän tyttärelleen joululahjan jo viikko sitten, mutta tämä ystävä ei sanallakaan maininnut poikani mahdollista lahjaa. Eikä ole kuulunut mitään vieläkään.
Jos hän ei muista poikaani tänäkään vuonna, lopetan yhteydenpidon, olen niin loukkaantunut.
Kyse ei ole rahasta vaan periaatteesta.
Jos minä annan ja muistan ja näen vaivaa hänen lapsensa eteen, onko paljon pyydetty että hän edes yrittäisi jotain?
Ja jos rahaa ei ole, voihan lapsen kanssa vaikka tehdä jotain muuta kivaa.
Pelkästä viitseliäisyydestä kiinni.
Ai niin, läppärit heillä oli varaa ostaa molemmille perheen vanhemmille tuossa juuri...
Taulutv:t ja muut on kyllä...
Kommentit (60)
ottaisi muakin päähän ap:n tilanne. Meillä yks mun kaveri ehdotti oikein itse itseään kummiksi, ajateltiin että no siinä varmaan sitten sellainen kummi joka muistaakin. Pah. Ei oo näkynyt kylässä, ei syntymäpäivillä eikä ikinä koskaan missään. Silloin vauva-aikana nähtiin vielä paljon mutta myöhemmin ei mitään. Kyllähän se lasta harmitti kun veljellään on kummi joka muistaa ja on kiinnostunut.
Jos oltais päittäin kummeja niin enpä sitten itsekään muistaisi. Niinhän se vaan menee. Sitä saa mitä tilaa.
niin pääsin eroon tästä kummihässäkästä.
olemme kälyni lasten kummeja ja käly meidän lapsen kummi vastaavasti.
Käly ilmoitti että ostaa joululahjat vain omalle perheelleen, mutta erehtyi naamakirjassa kirjoittamaan toisen kummilapsensa äidille että heille on lahjasäkki tulossa. Eli ostikin muille kummilapsille lahjat kyllä muttei meidän lapselle.
Meillä se vain aiheuttaa lapselle pahaa mieltä, kun veljellään on yksi kummi enemmän ja kaikki heistä hommaavat vähintään yhden paketin, silloin saavat selvästi eri määrän lahjoja. Viime jouluna jouduinkin ostamaan itse ylimääräisiä lahjoja, että tasaa lahjamäärää eikä joulu taas päättyisi kyyneliin.
itse kyllä ostan kälyn lapsille lahjat ja jopa kälyllekin, edes kiitosta ei kuulu kyllä.
Satunnainen juttu johtuen rahapulasta tai jostain elämäntilannejutusta olisi ok, utta jatkuvasti tuollaista....:(
Odotat siis vastavuoroisuutta? Lahjojen ostaminen ei liene lakisääteinen asia. Meillä on lapsemme kummin tyttö ollut mukana esim. Brasiliassa,Isrelissa, Englannissa..jne ja ite kummit eivät ole ostaneet lapsellemme mitään vuosiin. Jotenkin en ole osnnut ottaa asiasta hernettä nenääni..
olemme kälyni lasten kummeja ja käly meidän lapsen kummi vastaavasti. Käly ilmoitti että ostaa joululahjat vain omalle perheelleen, mutta erehtyi naamakirjassa kirjoittamaan toisen kummilapsensa äidille että heille on lahjasäkki tulossa. Eli ostikin muille kummilapsille lahjat kyllä muttei meidän lapselle. Meillä se vain aiheuttaa lapselle pahaa mieltä, kun veljellään on yksi kummi enemmän ja kaikki heistä hommaavat vähintään yhden paketin, silloin saavat selvästi eri määrän lahjoja. Viime jouluna jouduinkin ostamaan itse ylimääräisiä lahjoja, että tasaa lahjamäärää eikä joulu taas päättyisi kyyneliin.
lapsellesi?
viitsisi suuttua.
Ei kummius ole kaupankäyntiä. Jos itse olet ollut "hyvä" kummi ja muistanut kummilastasi, toivottavasti olet tehnyt sen hyvästä sydämestäsi, siksi, että haluat muistaa juuri sitä pientä persoonaa eikä niin että haluat näyttää hänen äidilleen, miten kunnollisen kummin tulee toimia...
mutta en ole suuttunut enkä aio jatkossakaan suuttua. Jopa lapseni tietävät, etteivät välttämättä saa mitään lahjaa... Puhuttu on heidän kanssaan tästä.
ei taida olla ihan sama tilanne kun aloittajalla, vai? Jos kerta kuitenkin matkoille vievät.
No anyway... Kyllä minäkin kummilapsiani muistan aina synttäreinä ja jouluna, joskus muulloinkin. Mutta, kaikilla on oma ajatuksensa kummiudesta, eikä se kaikilla tarkoita lahjojen ostamista. Aikaa voisi kuitenkin viettää lapsen kanssa ja ainakin synttärin kunniaksi piipahtaa kylässä. Se on lapselle tärkeää. Kyllä varmaankin loukkaantuisin, jos mitenkään ei ikinä muistaisi. Mun vanhempi poika on 11 vuotias, ja hänen kumminsa ei ole ikinä ollut katsomassa pojan lätkämatsia. Poika harrastaa tosi aktiivisesti jääkiekkoa ja harrastus on tosi tärkeä pojalle. KOSKAAN eivät ole kyselleet pelejä, tai turnauksia. Se välillä vähän harmittaa. Mutta omapahan on asiansa, enkä sille mitään voi. Lahjoja kyllä ostelevat, ja iso kiitos niistä. Toisaalta...oma kummityttöni harrastaa vaikka mitä, enkä minäkään juuri hänen suorituksiaan käy katosmassa...pitänee petrata!
olemme kälyni lasten kummeja ja käly meidän lapsen kummi vastaavasti. Käly ilmoitti että ostaa joululahjat vain omalle perheelleen, mutta erehtyi naamakirjassa kirjoittamaan toisen kummilapsensa äidille että heille on lahjasäkki tulossa. Eli ostikin muille kummilapsille lahjat kyllä muttei meidän lapselle. Meillä se vain aiheuttaa lapselle pahaa mieltä, kun veljellään on yksi kummi enemmän ja kaikki heistä hommaavat vähintään yhden paketin, silloin saavat selvästi eri määrän lahjoja. Viime jouluna jouduinkin ostamaan itse ylimääräisiä lahjoja, että tasaa lahjamäärää eikä joulu taas päättyisi kyyneliin.
lapsellesi?
jotenkin kälyn lapsillekin ostan ja varmaan ostaisin vaikkei kummilapsiani olisikaan.
Kieltämättä olen alkanut odottaa että nuo kälyn lapset pääsevät ripillle, että voin lopettaa lahjomisen, hiukan meinaa ohuesti harmittaa tuo tilanne.
Toinen esikoiseni kummeista ei ole reagoinut kummiuteensa oikein mitenkään.
Entä jos jättäisit kerran sen kummilapsesi huomioimatta? Ikävää lapsen kannalta, mutta hyvä tapa näpäyttää vanhemmille ja EHKÄ saada heitä ajattelemaan miten ovat oman kummiutensa hoitaneet.
Minulla on 3 kummilasta joista vanhimmalle, 10 v, päätin nyt jättää ostamatta lahjaa. Kortin laitan kyllä. Syynä se, että yhdestäkään lahjasta, ei synttäri- tai joululahjasta, viimeiseen viiteen vuoteen en ole kuullut minkäänlaista kommenttia. Ei kiitosta, ei mitään. En tiedä onko paketti ylipäätään mennyt perille. Asumme siis eri paikkakunnilla ja harvoin nähdään joulun alla. Päätin, että en ala olemaan mikään lahja-automaatti. Nyt riittää.
Eli jos omien lasten kummit, jotka ovat siis aina muistaneet, yhtäkkiä unohtaisivatkin, niin miettisin lähinnä, että ollaanko tehty itse jotain väärin.
mutta itseä jonkin verran kaduttaa, että tuli valittua lapselle kummeja, jotka ovat vastaavasti kummeja jollekin meidän lapsistamme. Tulee helposti kilpailuasetelmia ja just noita ristiriitoja, että muistetaanko tasapuolisesti puolin ja toisin.
siis minun piti kirjoittaa, että tuli valittua lapselle kummeja, joiden lapsille vastaavasti me olemme kummeja.
-15
Odotat siis vastavuoroisuutta? Lahjojen ostaminen ei liene lakisääteinen asia. Meillä on lapsemme kummin tyttö ollut mukana esim. Brasiliassa,Isrelissa, Englannissa..jne ja ite kummit eivät ole ostaneet lapsellemme mitään vuosiin. Jotenkin en ole osnnut ottaa asiasta hernettä nenääni..
pitäisi sopia niin, ettei kumpikaan ostele toisen lapselle lahjoja. Tasapuolinen pitäisi olla. Vai onko sinusta kohteliasta että tämä kaveri ottaa kyllä minun antamani lahjat ilolla vastaan, mutta ei itse viitsi panostaa?
Ja sanoinhan aloituksessani, että lasta voi toki muistaa muutenkin kuin lahjomalla. Mutta kun tämä kaverini ei tule edes pojan synttäreille paikalle, eikä juuri muutenkaan käy meillä.
Entä jos jättäisit kerran sen kummilapsesi huomioimatta? Ikävää lapsen kannalta, mutta hyvä tapa näpäyttää vanhemmille ja EHKÄ saada heitä ajattelemaan miten ovat oman kummiutensa hoitaneet.
käyttäytyy typerästi... Siinä mielessä en haluaisi että se on tytöltä pois... -ap
No lähinnä itse mietin asian niin että miksi ryhtyä kummiksi ollenkaan jos ei jaksa esim. laittaa edes onnittelukorttia saatika muuten muistaa edes juhlapäivinä. Meillä on kanssa tilanne että juhlille on pyydetty ja sanottu että jälkijunassakin voi tulla käymään. Asutaan parin tunnin ajomatkan päässä. Heille kyllä kylään tulo käy aina mutta vastavuoroisesti ei onnistu.
Kyllä se pistää tuttavuuden koetukselle ja varsinkin jos ei ole sydänystävistä kyse kun jätetään se kummius täysin retuperälle.