Ei ymmärrä! Kaveriperhe oli kesällä lapissa ja ulkomailla,
lokakuussa Egyptissä, nyt remontoivat kotiaan ja lähtevät jouluksi lappiin ja keväällä pariskunta on lähdössä golffaamaan ulkomaille. Its eolen käynyt viimeksi 2v sitten perheen kanssa ulkomailla. Millä ihmeellä ne ihmiset reissaa, harrastaa koko ajan jotain ja remontoi kämppäänsä?
Kommentit (19)
Tienaavat varmaan hyvin eivätkä laita rahaa muuhun turhuuksiin.
-ovat hyvätuloisia
-ovat perineet rahaa
-ovat voittaneet lotossa tms.
-ovat sijoittanet rahojaan ja saaneet voittoa
-elävät velaksi
Ton kaiken saman tekee tuttavaperhe jossa 5 lasta, äidin tulot töissä ollessaan n. 1000 e/kk, joten äitiyspäivärahat ei supersuuret ole. Miehen tulot n. 2000 kk, viimeisen vuoden aikana ovat käyneet thaimaassa, legolandissa, kreikassa ja jouluna menevät lappiin. Toki nuo pienimmät lapset ei juuri mitään maksa minnekään, mutta 3 vanhinta maksaa ja lapsialennuksiakaan ei ehkä aina saa kaikille. Autoja löytyy perheestä 3 ja kaikki aika uusia. Mutta vanhemmillaan on kai hieman ylimääräistä. Meidän perheellä bruttotulot ainakin tuplat, vähemmän lapsia, ei velkoja eikä me pystyttäisi noita kaikkia reissuja tekemään puoliksikaan, mutta omilla eletään.
Toiset osaavat hoitaa raha-asiansa.
Ensinnäkin: SIJOITTAMINEN on paljon luultua yleisempää, tietävä ihminen saa rahan poikimaan.
Toiseksikin: ihmisillä voi olla perintöjä, säästöjä, hyvät palkat tai kaikkea näitä yhdessä.
Ihan normaalia.
Asuntolaina maksettu,olemme 43v molemmat.Pari kertaa vuodessa matkustamme ulkomaille,jos kiva matka sattuu kohdalle ja joulunaikaan tai keväällä reissaamme Lappiin laskettelemaan.
Koti on jo rempattu suurimmaksi osaksi kertaalleen,itse tekemällä selviää tuostakin edullisesti.Jos edes jotakin osaa itse tehdä,vaikka ammattilaisiakin tarvitsisi.
Lapsista kaksi on teinejä (18 ja 16),joten heidän harrastuksiinsa ja koulunkäyntiinsä ym menee rahaa.Poika pelaa jääkiekkoa nuorten sm-tasolla ja tyttö salibandya.
Kuopus on 6v ja kaikenlaista hankintaa riittää hänekin osaltaan.
Miksi kenenkään pitää ihmetellä toisten rahankäyttöä??
kun olimme vielä lapsettomia. Saimme lapset vanhoina jolloin oli jo opintolainat ja asuntokin melkein maksettu.
Ihanaa kun pystyy tarjoamaan lapsilleen kaikkea hyvää niin aineellisesti kuin muutenkin. Olin pitkällä hoitovapaalla ja kun esikoinen aloittaa koulun jään ainakin syksyksi kotiin.
perheen tulot yht. 3000e kuussa miinus verot. Asuntolainaa on paljon joten veroprossa on tosi pieni. Kyllä rahaa riittää matkusteluun ja mihin vaan. En ymmärrä mihin toiset ihmiset saa rahansa kulumaan (lehtitilaukset? turhat vakuutukset? hintatiedottomuus? käydään prismassa ruokaostoksilla? tässä nyt jotain syitä köyhyyteen).
Toiset osaavat hoitaa raha-asiansa. Ensinnäkin: SIJOITTAMINEN on paljon luultua yleisempää, tietävä ihminen saa rahan poikimaan. Toiseksikin: ihmisillä voi olla perintöjä, säästöjä, hyvät palkat tai kaikkea näitä yhdessä. Ihan normaalia.
ei osta mitään pakettimatkoja, vaan omatoimisesti varaa majoitukset ja kuljetukset. Esim. itse sorruttiin keväällä laiskuuksissamme pakettimatkaan ja sillä hinnalla voi tehdä kaksi samanTASOISTAKIN omatoimimatkaa...
Paljon auttaa myös, jos:
- ei matkustele juuri pahimpaan sesonkiaikaan,
- varaa lomansa sen mukaan, koska saa halpoja lentoja,
- suunnittelee lomakohteensa sen mukaan, minne saa halpoja lentoja,
- hyödyntää suvun ja tuttavien mökkejä, pientä korvausta vastaan moni antaa mielellään mökkinsä käyttöön, kun vuokralainen samalla lämmittää sen ja pitää kunnossa.
jnejne.
Tietysti kaikilla ei ole mahdollisuutta määrittää lomansa ajankohtaa, mutta silloinkin VOI välttää ulkomaanlomaa juuri jouluna tai hiihtoloman aikaan - ja mennä vasta esim. kesällä.
Ja siis omatoimisesti varata.
Kun mä olin lapsi, luulin että meidän perhe on jokseenkin köyhä. Meillä ei ollut merkkivaatteita, ei uutta teknologiaa (esim. mikrouuni olisi silloin ollut hienointa uutta ;) ), ei paljon kalliita leluja, ei hienoja autoja... Matkustimme ulkomailla noin 6 viikkoa joka vuosi.
Muistan vielä hyvin sen kun mulle selvisi, miten paljon matkustaminen maksaa. Oli suht tajunnanräjäyttävää saada kuulla ettei me ollakaan köyhiä, vaan se oli vain vanhempieni kulutusvalinta.
Heillähän näyttää olevan rahaa. Eipä siinä sen kummempaa. Mukavaa heille, eikä se ole sinulta pois. Mukavaa joulun odotusta :-)
tuttava ihmettelee varmaan meitäkin, kun olen "vain" kotona ja silti riittää rahaa matkusteluun. Me teimme lapset vasta yli kolmikymppisinä ja asuntolaina on maksettu. Se tekee todella paljon, sillä normaalisti ihmisillä tuntuu menevän suurin osa rahasta asumiseen.
Olimme molemmat ottaneet lainaa nuorina ja yhteen muutettaessa kaksi isoksi osaksi maksettua pikkuasuntoa muuttui yhdeksi isommaksi velattomaksi helposti. Lisäksi olemme molemmat keskituloisia, joten miehen tuloilla elää helposti (hän saa n. 3500 euroa kuussa bruttona)
samaa mieltä, kyllähän viime vuosina on pystynyt rikastumaan hyvinkin. Yksi tuttu laittoi vuonna 2005 osakkeisiin 40 000 euroa, nyt potti on 90 000 euroa.
Itselläni ei tuollaisia varoja tietenkään ole, mutta laitoin Venäjän rahastoon vuonna 2008 2000 euroa ja nyt siellä on noin 6000 euroa. Nostelin varoja juuri eli sain 4000 euroa ihan "ilmasta rahaa". Tästä toki vero 28 % mutta kuitenkin. Eli parissa vuodessa melkoinen potti.
Samoin monet osakkeet on menestyneet loistavasti. Talvivaara on noussut tänä vuonna lähes 60 %.
Ja tosiaan, sijoittaminen on aika yleistä. Itsekin olen ihan vain pieni/keskituloinen ja silti mulla on osakkeita ja rahastoja.
Läheskään kaikista hyväpalkkaisista duuneista kun ei voi ottaa edes palkatonta lomaa saati sitten mielin määrin.
[No joo... viime vuosina kukaan ei ole merkittävästi rikastunut ainakaan osakkeilla.
Ehkä ei nyt varsinaisesti rikastunut, mutta jos katsot verotuloista, niin aika moni siellä keikkuvista on myynyt osakkeitaan tai muuta omaisuuttaan.
No joo... viime vuosina kukaan ei ole merkittävästi rikastunut ainakaan osakkeilla.
Esim. viimeinen vuosi-puolitoista on ollut osakemarkkinoilla todella kovaa nousua. Moni firma on kaksin-kolminkertaistanut kurssinsa, joku jopa 5-kertaistunut. Sitä paitsi, laskevilla kursseillakin voi tehdä tuottoa.
Eikä osakkeet suinkaan ole ainoa sijoitusmuoto. Jos on vaikka hyvä sijoitusasunto niin sehän jauhaa tuottoa koko ajan.
T: sama
niin me eletään arkena niukasti (en kyllä koe sitä minään niukkuutena vaan ei vaan hirveesti haluta laittaa rahaa esim. vaatteisiin tai elektroniikkaan) ja sen lisäksi matkustellaan pienellä budjetilla ja remontoidaan itse edullisilla materiaaleilla. Vertaillaan paljon hintoja ja esim. kesällä mentiin ostamaan pihakiviä 900 eurolla (oltiin siis katsottu suositushintoja valmiiksi) mutta varastosta löytyi ylijäämä samaa väriä mutta eri mallia 500 eurolla. Joku toinen olisi ehkä halunnut juuri sen valitsemansa mallin, meille kelpasi tuo toinenkin. Tämä nyt vaan esimerkkinä.
Voihan se tietysti olla, että ystäväperheesi on saanut jotain perintöä tai vaikkapa mies on jo ehtinyt ennen avioliittoa myydä voitolla nuorena ostamansa kaksion pois tms.
No joo... viime vuosina kukaan ei ole merkittävästi rikastunut ainakaan osakkeilla.
VÄÄRIN!!!!
OMX Helsinki -indeksi on kaksinkertaistunut maaliskuusta 2008 jolloin indeksit kävi pohjamudissa. Tietyt osakkeet, ja oma osakepottini, ovat nousseet reilusti yli 100% kahdessa vuodessa.
Ja vielä jää rahaa säästöönkin, vaikka asuntolainaakin on. Säästetään säästetään :)