G: Tiesitkö,että äidin ylipaino aiheuttaa sikiölle:
Kumma, kun monet tuntuvat elävän uskossa, että lapselle ei voi aiheutua mitään haittaa äidin lihavuudesta. Fiksu äiti laihduttaa jo ennen raskautta, kuten lopettaa tietenkin myös alkoholin käytön ja tupakoinnin. Ylipainoa ei pidä vähätellä, sillä sen riskit ulottuu siihen asti kun sikiöstä tulee aikuinen. Syyt:
- Lihavien lapset Joutuvat useammin synnytyksen jälkeen hoitoon verensokereiden takia, synnytyksessä on useammin hapenpuutetta ja ulosautossa tulee vammoja
- Jo lievä ylipaino lisää kohtukuoleman riskiä, lihavuus merkittävästi
(Lihavuus on vaaraksi raskaudelle
Duodecim
2006;122(20):2421-2)
- lapsen riski sairastua aikuistyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin lisääntyy
- verenpainetautiin sairastumisen riski lisääntyy lapsella
- myös adhd:ta on lihavien odottajien lapsilla enemmän
Lähde: Suomen Lääkärilehti 12/2010
Kommentit (25)
- ylipaino
- tupakointi
- alkoholi ja tässähän on 0-linja, ei saunaolutta tai lasia viiniä
- kosmetiikkatuotteet, ei hiusten värjäyksiä tai meikkejä ja kaikki muukin pitää valita mahdollisimman luonnonmukaista
- tietyt ruoka-aineet totaalikielto tai rajoitettu (listaa löytyy jos jonkinmoista)
- stressi
Joku muu voi sitten jatkaa, jos tulee lisää mieleen.
Minusta on typerää ottaa yksi asia kerrallaan reposteltavaksi. Syyllistetään kerralla kaikki!
- ylipaino - tupakointi - alkoholi ja tässähän on 0-linja, ei saunaolutta tai lasia viiniä - kosmetiikkatuotteet, ei hiusten värjäyksiä tai meikkejä ja kaikki muukin pitää valita mahdollisimman luonnonmukaista - tietyt ruoka-aineet totaalikielto tai rajoitettu (listaa löytyy jos jonkinmoista) - stressi Joku muu voi sitten jatkaa, jos tulee lisää mieleen. Minusta on typerää ottaa yksi asia kerrallaan reposteltavaksi. Syyllistetään kerralla kaikki!
- Ei saa olle liian nuori eikä liian vanha.
-tietyt lääkkeet (esim. burana)
Ja minä en itseasiassa tiennyt ylipainon riskeistä. Ei siitä neuvolassakaan puhuttu. Sokerirasitustesti tehtiin, ei raskausdiabetesta. Veriarvoni, verenpaine ym. ovat olleet oikein hyvät.
Lapsen synnyttyä minulla oli ylipainoa n. 30kg. Lapsi painoi syntyessään 3450g. On yhä 6,5-vuotiaana normaalipainoinen. Painokäyrä mennyt -1 ja +1 välillä.
Minulla edelleen n. 30kg ylipainoa.
ei realisoidu mikäli lapsi pysyy hoikkana tai normaalipainoisena.