Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja poskiontelotulehdukseen!

Vierailija
14.12.2010 |

Voi rähmä, kauhea päänsärky ja jomotus poskionteloissa. Flunssa on nyt nähtävästi kertynyt sinne. Yritin höyryhengittää, pitää kuumaa vesipulloa kasvoilla ja roikotellä päätäni, mutta räkää ei tule ulos yhtään. Mitään huuhtelujuttuja minulla ei ole. Saunaan on mahdollisuus mennä illalla, josko siellä saisi lämmintä höyryä sen verran että auttaisi.

Mitä kotikonsteja tähän löytyisi? Kaikki vinkit ja neuvot kehiin, nyt ei ole aikaa sairastella pitkiä jaksoja ja ennen lääkäriin menemistä haluaisin yrittää itse päästä tästä eroon.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2010 klo 12:25"]

ehdottomasti hankkia nenänhuuhtelukannu ja suolavedellä huuhtoa useita kertoja päivässä. Se auttaa. Mun miehellä menee tosi helposti poskionteloihin tulehdus heti kun tulee nuha, mutta kannun avulla hän on saanut vältettyä lääkekuurit. Olisiko sulla kotona nyt mitään nenän limakalvoja supistavaa suihketta (Nasolin, Otrivin, Naso tms.) se auttaa jonkin verran ja lisäksi voit ottaa kipulääkettä.

[/quote]

Tekeekö miehelläsi saman tuon nenäkannun kanssa kuin minulla että menee nenä tukkoon?

Vierailija
2/21 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2010 klo 13:15"]

ja nykyään estotoimet päällä heti flunssan alettua eli sarvikuono nenäkannulla puhdistus aamuin ja illoin ja nasonex- nenäsuihketta 2X sierain päivässä. Nasonexia saa tosin vain reseptillä ja saa muuten käyttää myös raskaana toisin kuin nasolisia, joka vaan kuivattaa limakalvoja.
Jos menee tulehdukseksi, niin ei auta muu kuin antibiottit tai punkteeraus. Mulla yleinen kaava sellainen, että eka ab-kuuri tai kaksi ja sitten punkteerataan pari kertaa...

[/quote]

Minulle Parkanon Terveyskeskuksessa lääkäri ei antanut antibioottikuuria heinä-elokuun vaihteessa ja nyt loppuvuonna taas flunssa ja tuon vanhan flunssan seurauksena oli kertynyt vasen puoli täyteen ja silmän päälle asti ja nyt fiksu lääkäri antoi antibiootit ja ihmetteli tuota valelääkäriä joka ei ollut tajunnut antaa akuuttiin vaiheeseen lääkitystä, kun tiedossa vielä oli että minulla menee aina poskionteloihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 10:44"]

Jokatapauksessa korostan, että erityisesti nenäsumutteiden runsas käyttö on pitemmän päälle vain pahasta ja johtaa helposti krooniseen poskiontelotulehdukseen.

[/quote]

Onko tälle jotain perustelua, miksi niitä kannattaa välttää? Itselläni nimittäin auttaa tuo sumutteidenkäyttö sen verran, että pystyn arkihommat tekemään ja lapsia kaitsemaan, kun isä ei ole lähettyvillä eikä ole mahdollista saada lapsia hoitoon. Mitä haittaa siitä on? 

Vierailija
4/21 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä jatkan kysymystä: 

itselläni on tänä keväänä (samaten viimeiset pari kevättä) ollut kaameat allergiaoireet siitepölyn vuoksi ja syön Heinixiä säännöllisesti ehkäisemään näitä. Maaliskuussa podin jo yhden poskiontelotulehduksen, sen jälkeen kärsin keuhkoputkentulehduksen sekä lievän keuhkokuumeen. Viimeisin ab-kuuri loppui noin viikko sitten. Nyt eilen alkoi poskiontelot jälleen oireilemaan. Voiko olla mahdollista, että ei olisikaan poskiontelotulehdus, vaan että tuo siitepöly (jota on aivan jäätävästi!) aiheuttaa nämä oireet? 

Nuhaa on ja ei ole. Tukkoinen en ole, mutta kumartuessa tulee vettä nenästä ja taas ylösnoustessa (kumarasta) tuntuu siltä, että olisi vettä nenässä. Aamuisin ekoilla niistoilla tulee paksua, keltaista räkää, päivällä taas jatkuu korkeintaan vesinuhanan, kirkasta ja ohutta.  

Vierailija
5/21 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huudeltaessa nenäkannulla suolan tarkoitus on irroittaa limaa ja kuivunutta kars-

taa nenäkäytävästä.Vaikka liuos ei poskiontelöoon asti yltäisikään on sillä lisäksi

jonkin verran desifioiva merkitys.Lisäksi kannattaa kurlata suolaliuoksella kurkku

Vaivasta korviin kehittynyttä limaisuutta autan ceridaalilla,sen pehmittäessä korvakäytävässä olevaa limaa on helpompi imulaitteella poistaa.

Vierailija
6/21 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenäsumutteet kuivattaa limakalvoja, joten niistä voi tulla verenvuotoa jne.

Suolavedellä nenäkannulla huuhtelu auttaa mielestäni parhaiten, myös allergiseen nuhaan ja tukkoisuuteen. Itselläni oli maaliskuussa alkava poskiontelontulehdus, jonka sain pois nenäkannun avulla. Välillä jouduin käyttämään nenäsumutetta ennen nenäkannua kun onteloihin ei muuten mennyt mitään. ibuprofeiinia kannattaa käyttää myös jos maha kestää.

Vierailija
7/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ilma kiertää paremmin.tuo höyryhengitys on kakspiippunen juttu, liian kuuma höyry turvottaa vaan limakalvoja lisää, eikä sitä kannata harrastaa jatkuvalla syötöllä...itsellä krooniseen poskiontelotulehdukseen auttoi myös maitotuotteiden jättäminen/vähentäminen, liikunta(hengityselimet tarvitsevat rasitusta parantuakseen),alkoholiaineet pois, ja oireiden ennakointi, et en päästänyt tulehdusta menemään pitkälle, vaan heti tropit käyttöön

Vierailija
8/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nykyään estotoimet päällä heti flunssan alettua eli sarvikuono nenäkannulla puhdistus aamuin ja illoin ja nasonex- nenäsuihketta 2X sierain päivässä. Nasonexia saa tosin vain reseptillä ja saa muuten käyttää myös raskaana toisin kuin nasolisia, joka vaan kuivattaa limakalvoja.

Jos menee tulehdukseksi, niin ei auta muu kuin antibiottit tai punkteeraus. Mulla yleinen kaava sellainen, että eka ab-kuuri tai kaksi ja sitten punkteerataan pari kertaa...

Vierailija
9/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikin joutuu punkteeraamaan, jos haluaa päästä poskionteloihin asti. Ei sinne millään kotikonsteilla pääse.

Mulla on parantuneet poskiontelotulehdukset aina itsekseen. Höyryhengitys on ainut, mitä sen eteen olen tehnyt. Nelisen viikkoa tulehdus suunnilleen kestää, mutta saman se on mulla aina kestänyt lääkekuurinkin kanssa.

Vierailija
10/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että nenä on tukossa, mutta mitään ei tule ulos?

Mulla on reilun viikon ollut nuha, nyt onneksi menossa ohi. Kipeää on tehnyt ja päivittäin saanut niistää todella runsaasti. Mutta ilmeisesti ei siis ollut mikään tulehdus?

Vierailija
11/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näillä oireilla: päänsärkyä, paineen ja säryn tunne poskionteloiden aluella, kun kumartuu/laskee päätä alas painetta ja kipua tuntuu poskionteloiden tienoolla entistä enemmän, hetkittäin kipua on kasvoissa muutenkin jne. Lisäksi kun höyryhengitän tai haudoin kasvoja kuumalla niin poskionteloissa "tuntuu" ja jopa "kuuluu" miten räkää liikkuu, mutta mitään ei tule ulos (nenäni ei ole tukossa). Korvissa humisee ja paukkuu - tosin koko pää on kyllä niin huminassa ja tukossa etten tiedä mistä se pahin humina tulee ;)

Ja se vähä räkä mitä aamulla nenästä ulos tuli, oli todellista tököttiä, ei lainkaan kirkasta.

Minulla on pari viikkoa ollut flunssaa mikä oli mielestäni jo helpottamassa, kunnes tämä iski eilen. Minulla siis ei ole nenä tukossa, pystyn hengittämään nenän kautta hyvin, mutta se paine ja epämukava olo tuolla naamassa vain pysyy. Olo on todella tukkoinen ja flunssainen, vaikka pahimmat flunssan oireet on tätä poskionteloasiaa lukuunottamatta mennyt ohi.

Aiemmin minulla ei ole flunssien yhteydessä tällaista ollut ja monesti poskiontelovaivoja kärsinyt ystäväni kertoi kärsineensä aina samoista vaivoista, kun on tulehdus ollut päällä. Ja kyllä sen heti herätessä huomasi, että ei ole mikään "normaali" päänsärky...

Eli näillä itse epäilen, lääkäri en toki ole ja ensimmäistä kertaa tästä kärsin, joten varmaksi en voi sanoa.

ap

Vierailija
12/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin minä tunnistan, on se olo nimittäin niin karmea. Sen tietää siitä että itkettää jos päätä täytyy liikuttaa, koska paine onteloissa on niin kova ja kipu sen mukainen. Minusta sen erottaa oikein selvästi tavallisesti flunssan aiheuttamasta paineesta, joka sekin voi olla tympeä mut jonka kanssa saa kuitenkin esimerkiksi nukuttua ilman että herää siihen kun vaihtaa asentoa.

Mä en koskaan pitkittäis lääkäriin menoa jos poskionteloissa todella tuntuu olevan tulehdus. Se voi lähteä leviämään, ja antibiooteilla kuitenkin kuluu aika pitkään että ne alkavat vaikuttaa niin että olo paranee.

Vierailija
13/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kovasti särkee, niin ei auta muu kuin antibiootti. Mars lääkäriin!

Vierailija
14/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siis ihan käypä hoito -suositus.

Vierailija
15/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti hankkia nenänhuuhtelukannu ja suolavedellä huuhtoa useita kertoja päivässä. Se auttaa. Mun miehellä menee tosi helposti poskionteloihin tulehdus heti kun tulee nuha, mutta kannun avulla hän on saanut vältettyä lääkekuurit. Olisiko sulla kotona nyt mitään nenän limakalvoja supistavaa suihketta (Nasolin, Otrivin, Naso tms.) se auttaa jonkin verran ja lisäksi voit ottaa kipulääkettä.

Vierailija
16/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyry voi tietysti avata röörit, jotta ontelot pääsee tuulettumaan.

Vierailija
17/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti. Sairastan niin harvoin flunssaa, ettei löydy Buranaa kummempaa. Sitä kyllä otin jo päänsärkyyn. Auttaako suolatipat yhtään? Meillä saattaisi niitä olla lapsen flunssan jäljiltä. Nenäni on kyllä kutakuinkin auki (ainakin tällä hetkellä), tuskin ne suolatipat poskionteloihin asti yltää?

Tuntuu että olen täysin tietämätön näinkin "normaalista" vaivasta, niin harvoin sairastun flunssaan ja nyt ensimmäistä kertaa elämässäni poskiontelot vaivaavat... Huoh.

Vierailija
18/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikaan apua, kun ei ne mene sinne poskionteloihin asti :( Kannattaa mennä apteekkiin, jos vain mahdollista ja hakea se nenäkannu ja nenäsumutetta. Jos ei niillä ja Buranalla ala helpottaa, lääkäri voi määrätä tablettina jotain tukkoisuutta poistavaa, nenän limakalvoja supistavaa lääkettä ja jos sekään ei auta niin sitten ab-kuuri

t: kakkonen, farmaseutti

Vierailija
19/21 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada apteekista nuo ehdottamasi, nyt on niin kylmä ettei autoni lähde käyntiin, mutta työpäivän jälkeen mies voi tulla apteekin kautta.

Yritän vielä höyryhengitelläkin, poskionteloissa selvästi on ylimääräistä koska nesteen liikkumisen "tuntee", mutta ulos asti ei tule mitään. Mutta ehkä tämä tästä, jos ei muuten niin lääkäriin sitten.

Kiitos paljon neuvoista!

ap

Vierailija
20/21 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää antibiootteja, limakalvojasupistavia sumutteita ja punkteerausta. Niiden käytöstä voi joutua vain poskiontelotulehduskierteeseen. Tietenkin jos poskiontelotulehdus pääsee pahaksi, niin antibiootti tai punkteeraus taitaa olla ainoita vaihtoehtoja, jotta vältytään tulehduksen leviämiseltä otsalohkoon. Jokatapauksessa korostan, että erityisesti nenäsumutteiden runsas käyttö on pitemmän päälle vain pahasta ja johtaa helposti krooniseen poskiontelotulehdukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi