Olisko riittävät jouluaaton ruuat
- uudet perunat + tilli
- kinkku + sinappi + herneet
- saaristolaisleipä + voi
- vihreä salaatti
- sienisalaatti
- kotijuusto
Kalat
- mäti + sipuli + smetana
- graavisiika
- valkosipulipainajainen
- tomaattisilakat
- mätimousse
- suutarinlohi
- sherrysilli
- lämminsavulohikiekot
meillä ei ole koskaan siis laatikoita vielä aattona,vasta joulupäivänä
Kommentit (18)
Niin ei voi muuta sanoa kun että herkkua on.
ja sen jälkeen perustelee, että ovat ne, kun heillä aina syödään muut ruoat muina päivinä. Mitäpä tähän enää muilla on lisättävää. Aika outo koko ketju.
Joita syödään ennen oikeaa pääruokaa. Olkoon se juhannuksena sitten grilliliha ja jouluna kinkku&laatikot.
Minusta aattopöytänne on pelkkää alkuruokaa vain. Onko tarkoituksena siis "säästellä" ja syödä kevyemmin, niin joulupäivänä sitten saa nauttia täysillä?
Jos sitä, että nälkä lähtee, niin varmasti ovat riittävät.
Mutta riippuu niin syöjien määrästä ja teidän tavoista, mikä on riittävästi ja onko kaikkea sopivasti. Minä lisäisin listaan jonkun toisenlaisen kasvissalaatin, ja meillä miesväki kaipaisi niitä laatikoita, jotka teillä tulee myöhemmin. Mutta oikein herkulliselta kuulostaa:)
Mitä jälkiruoaksi?
Ja mikä on valkosipulipainajainen?? Luulen, että jotain niin hyvää, että annatko reseptin, kiitos! Nam.
valkosipulisilakkaa.
meillä on aina perinteen mukaan ollut aatto ilman laatikoita, tuon kinkun olen väkisin tunkenut mukaan. Yleensä sekin on vasta joulupäivänä.
Jälkkäriä ei heti ole, mutta myöhemmin juustot, täytetyt taatelit, hunajapähkinät jne juomien kera
Ihmetyttää, että on sekä mätimoussea että mätiä smetanan kanssa. Nehän ovat melkein sama asia.
Minusta ei ole sama asia, mutta kuinka vaan.
aattona. Olen kovin pahoillani jos et syö kalaa, jäät niin paljosta paitsi.
pikkusen sellaselta huomionhakuiselta...
meillä
-kinkku
-porkkanalaatikko
-lanttulaatikko
-perunat
-graavi/kylmäsavulohi
-jotain punajuurijuttua salaatti tms.
-maustelimppu & voi
-joitain juustoja
jälkkäriksjotain hyvää :)
tosin meillä mökkijoulu sähköttömällä mökillä pienten lasten kanssa :)
Meidän perhe pitää kovasti kalasta ja jouluna on pöydässä aina erilaisia kaloja sekä eri sortimenttejä mätejä.
Yksi kysymys; kuinka pakastat ne uudet perunat, miten koostumus säilyy pakkasessa? Ensi vuonna voisin tehdä saman.
köyhästi tuossa on kasviksia, mutta ihanan paljon kalaa eri muodoissa, siitä plussat!
Itse laittaisin ehkä kinkun seuraksi vielä vaikka hunajaporkkanat ja paahdetut punasipulit, mutta jos teillä ei niistä pidetä, niin mitä turhia, kyllä tuosta mahansa saa täyteen.
sitten vaan jäisinä keitinveteen jouluna, ihan vähän ehkä vetisempiä mitä tuoreeltaan, mutta sille ei vaan voi mitään. Maku on joka tapauksessa aivan eri kuin vanhoilla perunoilla.