Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäitini kuoli hiljattain, jäin hänelle velkaa...

Vierailija
14.12.2010 |

Isoäitini lainasi minulle rahaa päästäkseni eroon ulosottoveloistani. Isoäitini kuoli yllättäen jonkin aikaa sitten ja velkaa jäi noin 1000€. Olen maksanut velkaa mummolle takaisin tietyn summan kuukaudessa. Isoisäni sanoi, että voin unohtaa velkani. Minulla on silti kamala olo, etten ehtinyt maksaa velkojani takaisin... Isoisäni todella vaati, että jatkaisin elämääni ilman velkoja. Olen miettinyt, että haluan kustantaa isoäitini hautapaikan ja hautajaiset, onko tyhmä idea? Saisin jonkinlaisen rauhan sielulleni...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän olosi, olen vähän samanlainen mitä rahaan ja etenkin lainaan tulee. Jos sulla on rahasta tiukkaa ja isoisä sanoo, että älä murehdi, niin valitse mieluummin se linja. Vie vaikka vähän mietitympi kukkalaite haudalle ja lausu hiljaiset kiitokset isoäidillesi.

Vierailija
2/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet kauniita kukkia kesäisin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos perillisiä on muitakin. Mutta hienoa jos isoisäsi suhtautuu noin. Arvostaa varmaan reiluuttasi.

Tonnilla ei taida hautapaikkaa ja hautajaisia saada (pelkkä kuolinilmoitus lehdessä maksaa useita satasia), mutta hienoa jos voit jotenkin osallistua kustannuksiin.

Vierailija
4/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän sun kannan. Koita saada isoisäsikin ymmärtämään ja hyväksymään edes kustannuksiin osallistuminen.. voisitko hoitaa vaikkapa hautajaistarjoiluja leipomalla/hankkimalla tarjottavaa, jos isoisäsi ei halua sinun maksavan koko hautausta. Mutta hyväksy sekin, että he tekivät kaiken rakkaudesta, eli isoäitisi auttoi sinua velkojesi kanssa, isoisäsi haluaa samasta syystä antaa loppuvelan anteeksi. Luulen, että isoisäsi on jo nähnyt, ettet vaan käyttänyt hyväksesi ja hävittänyt rahoja vaan oikeasti otit vastuun velastasi. Ymmärrä sinäkin vanhaa.. eli koita asettaa itsesi isoisäsi asemaan ja mieti, mitä siinä tilanteessa tekisit.

Vierailija
5/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 20 000mk ja mummoparka ehti kuolla, ennen kuin sain velkani maksettua. Mitään velkakirjaa ei ollut olemassa muuta kuin mummon päässä, joten tuntui ihan hassulta, että olisin sitten kuolinpesälle tarjonnut rahaa, josta kukaan ei tiennyt mitään. Ja kun pesänjako muutenkin meni riitaisaksi, niin olin ihan hiljakseen vain ja kiittelen mummoa mielessäni. Oli iso apu aikoinaan, pääsin pahasta paikasta yli mummon rahoilla.

ap, etköhän sinäkin voi unohtaa velan. Jäihän sulle se isoisä siihen vielä, kohdista huomio häneen, auta tarvittaessa, muista muulloinkin kuin juhlapyhinä, kuskaa kauppaan ja asioille..

Vierailija
6/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on asiasta paha mieli siksi, että isoäitini lainasi hyvyyttään minulle rahaa kun olin suoraan sanoen pohjalla..Sain kaikki velat maksettua pois ja löysin taas syyn elää. Osoitin sen mummollenikin maksaessani kuukausittain lainaa hänelle takaisin. Nyt kun isoäitini kuoli, tuntuu pahalta etten saanut maksaa lainaa hänelle kokonaan takaisin. Vaikka isoisä käskee minun unohtamaan velan, asia riipii minua. Tuntuu, että 'jätän' taas lainoja maksamatta. Jos ei muuta, niin kasaan sen 1000€ ja annan isoisälle. Käsken hänen vaikka matkustella? :)

ap

Vierailija
7/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, kuulostat rehdiltä ja hyvätapaiselta, joten älä syyllisty turhaan. Isoäitisi oli varmasti iloinen siitä, että kykeni sinua auttamaan ja sinä hoidit oman osuutesi sopimuksesta. Tuo yllä ehdotettu haudasta huolehtiminen voisi olla isoisälle paljon mieluisampi juttu kuin riihikuiva raha! Raha on vain rahaa, mutta toisen ihmisen auttaminen, huolehtiminen yhteisistä asioista ja toisesta välittäminen ovat tärkeintä. Kuka ties muutaman vuoden päästä isoisäsi on tuen ja avun, ehkä jopa rahallisen avun tarpeessa ja sinä voit vuorostasi olla avulias.

Vierailija
8/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan asian sitten olla, ajattelin kasata tuota lainaa säästötilille. Voin sitten vuorostani olla avulias toista rahantarpeessa olevaa sukulaista kohtaan :)

ap

Vierailija
9/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selitä se isoisälle ja sovi, että maksat velan loppuosan isoisälle. Selitä asia nimenomaan niin, että sinulle jäisi muuten tunne, että jätät taas velkasi maksamatta.

Toisaalta, millainen taloudellinen tilanne isoisälläsi on? Jos hänellä on rahaa riittävästi, niin todennäköisesti hänelle olisi paljon enemmän iloa siitä, että käyt katsomassa häntä vähän useammin, muistat korteilla jne. kuin sillä, että maksat velkasi takaisin.

1000 euroa ei tosiaan riitä alkuunkaan hautajaiskustannuksiin, joten niitä sinun ei ainakaan kannata ruveta kustantamaan. Mutta voit toki esim. leipoa jotain hautajaisiin, jos se onnistuu muiden järjestelyjen puolesta.

Vierailija
10/10 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisälläsi on rahasta puutetta, niin voit jatkaa velanmaksua hänelle (jos huolii). Jos isoisä tulee hyvin toimeen, niin en stressaisi asiasta.

Haudasta huolehtiminen kuulostaa mukavalta ja paljon tärkeämmältä kuin 1000e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme