Miten pysyt hoikkana ja mitä teet sen eteen?
Tämä on sellanen asia mikä ottaa todella päähän!!! Tiedän useita naisia jotka ovat hoikkia tai ns. normaalipainoisia ja eivätkä tee mitään sen eteen. Eivät kuntoile säännöllisesti eivätkä tuijota joka ruokapalaa jonka suuhunsa laittavat. Kuitenkin paino pysyy lähes samana vuodesta toiseen! Usein nämä tutut vielä ovat sitä mieltä että jos ihminen on ylipainoinen vaikkakin vain vähän niin se johtuu vain ja ainoastaan siitä että syövät hirvittäviä määriä ruokaa eivätkä tee yhtään mitään muutenkaan. Näitä juttuja kun kuuntelee niin hermot siinä menee, aargh.
Itse olen tällä hetkellä ehkä normaalipainoinen (165cm & 63kg)? Mutta kyllä tuota ihraa löytyy vatsasta ja reisistä ihan liikaa :(
Kuntoilen säännöllisesti ja syön normaalisti ehkä enemmänkin pitäisi syödä. Herkkuja tulee harvemmin syötyä, alkoholia en käytä ollenkaan jne. Kuitenkaan paino ei laske yhtään mihinkään! Olen painanut vuosia sitten 56 kiloa ja tuolloin olin hoikka. Oksentelin päivittäin (selvittämättömien allergioiden vuoksi). Kuntoilin noina aikoina vielä ihan liikaa.
Kun vatsa alkoi toimimaan normaalisti ja mm. oksentelut loppuivat niin johan alkoi painokin taas nousemaan vaikka liikuntaa harrastinkin saman verran. Siis mikä hitto siinä on että mä en voi olla hoikka ilman että yrjöilen ja rääkkään kroppaani fyysisesti äärirajoille?! Miksi vyötärönseudulle kertyy tuo rasva ja se ei lähde kulumallakaan pois? Miksi painoni nousee heti jos syön vähänkin enemmän ruokaa taikka sorrun syömään pullan tms. Taikka jätän lenkkeilyn vähemmälle.
Mies sanoo että minun ei tarvitse laihduttaa ja käskee lopettaa nämä mun hullut juttuni. Väittää että olen muka " hoikka" mutta sitä on vähän vaikea uskoa kun näänhän minä itse mitä vyötärössäni on!!!
Sairastan lievämuotoista kilpirauhasen vajaatoimintaa. Todettiin noin kolme vuotta sitten. Voisiko syy olla siinä vai missä ihmeessä? Alle 20 vuotiaana olin tosi laiha vaikka söinkin mitä sattuu mutta nyt viimesten 10 vuoden aikana tilanne on muuttunut aivan toiseksi...
Kommentit (37)
olen huomannut, että hoikat liikkuvat esim. kävelevät vikkelästi , juoksemisesta puhumattakaan. Heidän normaalipäiväänsä kuuluu ihan luonnollisina toimintoina portaiden ramppaus ylös, alas, noukkivat tavaroita maasta pyyhkivät pölyjä korkealta, kipittävät, kipaisevat, noutavat, tuovat , vievät, juoksevat lasten perässä ja marjastavat ja sienestävät eli aina kun jotain puuttui, unohtui johonkin hoikka on jo heti kipaisemassa sitä noutamaan. He eivät edes mieti liikkumistaan tai nimenomaan pyrkivät rönsyilemään liikunnan suhteen maksioimaan sen eivät etsi hissejä, lähintä tuolia laske kävelymatkoja ymv. Pullukat nimenomaan koko ajan taktikoivat miten liikkumisen saa minimoitua - jos jotain pitää täytyy hakea askellus hidas norsumaisen rauhallinen laahustava ja mielellään taukoja matkan aikana. Pullukat röhnöttävät sohvalla tai sitten istuvat ja jos pakosti täytyy, niin nousevat seisomaan mutta mieluiten paikallaan jökötystä ja jos täytyy niin muutaman askelen suostuvat ottamaan, mutta kaikki liikkeet menevät etanahitaasti ja raskaasti. Kun tuon huomaa ja tiedostaa ei tarvitse yhtään miettiä miksi toiset pysyvät hoikkina ja toiset vaan pulskistuvat. Neuvo 1: älä taktikoi liikunnan määrässä - sen kun teet ja meet
Otin narsistimiehen takaisin niin ei ole varaa syödä ja pysyn hoikkana. Maksan kaikki kulut ja mies vaan elää siivellä.
Huvittavan näköistä varmaan jos heiluu ja kipittää koko ajan 😂😂😂😂😂
Vahdin vain yhtä reikää naamataulussa 🤷🏻
"Lapsuudessa syntyneet rasvasolut eivät katoa laihduttamalla aikuisena."
Ja tässä toinen linkki rasvasoluihin.
https://www.kaleva.fi/moni-lapsi-hyppaa-liian-suuriin-housuihin/2102886
Mun mitat 165cm ja 50kg. Paino heittelee jonkun kaks kiloa. Syön perus terveellisesti. Hedelmiä, maitotuotteita, kalaa, lihaa. Ei kovin paljoa mitää prosessoitua. Olo kyllänen, ei tartte nälkäsenä olla koskaan. Alkoholiakin menee välillä. En tupakoi. Kahvin juon aika usein mustana. Kaikki ruokanen. Koskaan paino ylittänyt 53kg. Liikun päivittäin pari kilometriä kävellen. Joskus pyöräilen. Lihaskuntoa teen pari kertaa viikossa kehon omilla painoilla.
Liikun tarpeeksi ja säännöllisesti. En syö herkkuja joka päivä.
No teen en eteen sen, etten syö enempää kun kulutan.
Olen 165 /50. Ja aina ollut tämän painoinen (pl raskausajat - niistäkin samassa painossa noin kuukauden päästä).
Mutta satun nyt rakastamaan liikuntaa eli käyn ryhmäliikunnassa, salilla, juoksen, pelaan eri pallopelejä, boulderoin ja ties mitä lähes päivittäin. Joten siten nykyään syönkin aika paljon.
Mutta jos syystä tai toisesta tulee esim. työkiireiden vuoksi kausi, etten voi liikkua aktiivisesti, niin sitten tietysti syön huomattavasti vähemmän.
Vinkkinä, että sain pömppämahan pois lankuttamalla.
Lähes kaikille se rasva tulee vatsaan eikä ole mitään "luonnostaan hoikkia", vaan just tyypillistä on se, että "muka laihalla" on just iso maha.
Mäkin vuosia uskottelin itselleni, että on joku rakenteellinen ihramaha. Juu, ei ole. Hoidin tosiaan lankutuksella pois ja nyt on mahanakin lankku.
Vierailija kirjoitti:
Onneks olin hoikka lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Jep tämä, itsekin olin superhoikka lapsena, vaikka söin paljon, kasvoin sitten paljon pituuttakin. 173cm.
Nyt aikuisena on ollut aika helppo ylläpitää painoa, minulla on edelleen käytössä joitain vaatteita ajalta jolloin olin 19v ja olen nyt 40v nainen.
Olen ollut 168 cm/58 kg yläasteesta asti, nyt ikää 30v. Syön PALJON herkkuja ja juon ihan huoletta alkoholiakin viikonloppuisin. Voin syödä (ja syönkin) esim. levyn suklaata ja paketin keksejä joka ilta, eikä vaikuta painoon. Päivätyö on istumatyötä, niin vapaalla ahdistaa istuskella tai makoilla, joten olen paljon jaloillani. Lenkkeilen koirien kanssa metsässä 5-7 km lähes joka päivä. Eli varmaan hyvät geenit ja aktiivisuus arjessa selityksenä sille, ettei tarvitse kahta kertaa miettiä, voinko syödä hamppariaterian ja suklaakakun.
Matala-asteinen tulehdus elimistössä, siihen kylkeen kun saa vielä diabeteksen,uniapnean ja stressin ja 4-5 tunnin yöunet niin lihavuus kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Olen 172 cm pitkä ja painan 61 kg.
Siskoni painaa 5 kg vähemmän, eikä liho millään (edes raskaana ollessaan). Hän hän kyllä liikkuu tosi paljon, eikä ole kovin perso ruualle. Meidän äiti on lihoo helposti yli 80-kiloiseksi, mutta on nyt laihtunut 10 kg, kun alkoi hyväkarppaamaan ja liikkumaan enemmän.
No voi voi minä olen 170cm ja 115kg ja pyöräilen päivät ja kävelen myös.
Itse pysyn hoikkana sillä, että vältän napostelua ja välipaloja yli kaiken. Parasta kun syödessä voi sitten syödä hyvällä mielin niin paljon kuin haluaa, kunnolla kylläiseksi. Tykkään kokkailusta ja teen hyvää ruokaa niin se vaikuttaa, mieluummin syön kunnon ruokaa ja nautin siitä kuin leipää, myslipatukoita tms. En rajoita mitään tiettyä ruokaa, säätelen määrää vain tarkalla ruokarytmillä. Säästää myös hampaita kun syö vain 3-4 kertaa päivässä.