Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasaantuuko maidontulo maidonnousun jälkeen?

Vierailija
13.12.2010 |

Mulla tulee ihan hirveästi maitoa ja aina kun imetän yhden rinnan niin toinen tuntuu ylitäydeltä.

Voiko silti odottaa seuraavaan imetyskertaan sen täyden rinnan kanssa ilman et olis vaaraa rintatulehduksesta tms?

Eli tasaantuuko tässä imetyksen myötä kun rinnat tottuu tiettyyn rytmiin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva kasvaa, jaksaa se imeä enemmän maitoa, joten rinnatkin tyhjenevät paremmin ja ainakin meidän vauvaa pitää jo nyt 10 viikkoisena imettää molemmista rinnoista (paitsi yöllä). Yhden rinnan maito ei enää riitäkään.

Kannattaa odottaa täyden rinnan kanssa seuraavaan imetyskertaan. Jos rupeat pumppailemaan sitä, on se viesti aivoillesi, että jatkossakin pitää maitoa tuottaa sama määrä. Jos ee pumppaa, aivoille menee viesti, että vähempikin maitomäärä riittää jatkossa. Kyllä se siis siitä tasaantuu. Voit toki ennen seuraavaa imetyskertaa pumpata enimpiä paineita rinnasta pois, ettei vauva hermostu. Meillä ainakin vauvalla meni hermot alussa, kun täydestä rinnasta jopa suihkusi maitoa hänen naamalleen ja maitoa tuli vauvan suuhun niin kovalla paineella, että ei meinannut ennättää niellä. Hermothan sillä raukalla meni ja imetykset oli yhtä itkua, kunnes tajusin ruveta pumppaamaan alkupaineet pois. Nyt ei ole enää tarvinut pumppailla.

Vierailija
2/17 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna samaa rintaa useamman kerran peräkkäin. Esim. "pääruoka" ja "jälkiruoka" samasta rinnasta. Tai jopa muutaman tunnin, jos on oikein täydet.

Mulla auttoi aivan taianomaisesti tämä imetystukihenkilöltä saatu niksi pakkautuneisiin, kipeisiin suihkurintoihin.

Kun vauva syö yhden rinnan tyhjäksi, hän saa ne rasvaisemmat takamaidot -> ei tarvitse yhtä suurta määrää sitä sokerisempaa etumaitoa. Takamaidossa on enemmän energiaa samassa tilavuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vaan mene pumppailemaan mitään! Voithan yrittää tarjota myös toista rintaa. Kyllä se vauva jossain vaiheessa jaksaa toisestakin syödä vielä lisäksi.

Tuo edellisen etu- ja takamaitojuttu ei ole ihan nykyajatus..

Vierailija
4/17 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "takamaitoteoria" oli oma selitykseni, se ei ole mikään tieteellinen teoria.

Oli miten oli, mulla auttoi samasta rinnasta koko aterian antaminen erittäin suuresti maidon ylituotantoon ja neuvo oli imetystukihenkilöltä.

Ja suuri muutos tapahtui alle vuorokaudessa, joten en usko että se johtui pelkästään siitä, että lapsi kasvoi maitomäärän tasalle.

Vierailija
5/17 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sit kun/jos hetken päästä vauva haluaa lisää niin annankin samasta rinnasta? ja sit seuraavalla ruokinnalla sama juttu toisesta rinnasta?

Täytyypi kokeilla jos vaikka vähän mukavampi olisi jatkossa itselläkin olla :)

Kiitoksia neuvoista. lisää toki saa laittaa :)

Vierailija
6/17 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidontulo on aikamoinen seikkailu, mutta kaikkeen oppii kun itseään kuuntelee - ja vähän kanssasisaria. Hyviä neuvoja. Itse imetin suihkutissisenä selälläni maaten, sekin auttoi pahimpaan paineeseen. Sen lisäksi vauva oli tyytyväisempi, kun ei enää meinannut tukehtua maitomäärään ekan kymmenen minuutin aikana.

Vierailija
7/17 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näin se mulla siis meni. Rinnat ja lapsi löysivät näin yhteisen rytmin :-)

Sehän ei tietenkään merkitse, että se sopisi välttämättä teille. Mutta siinä yksi mahdollinen niksi.

ja sit kun/jos hetken päästä vauva haluaa lisää niin annankin samasta rinnasta? ja sit seuraavalla ruokinnalla sama juttu toisesta rinnasta? Täytyypi kokeilla jos vaikka vähän mukavampi olisi jatkossa itselläkin olla :) Kiitoksia neuvoista. lisää toki saa laittaa :)

Vierailija
8/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksi vauva että nukkuu yhden yöimetyksen välistä, heräsin tunti ohi menneen imetyskerran jälkeen sänky märkänä ja vauva nukkui tyytyväisenä. Olin varma että kätkytkuolema oli lapsen vienyt.

Imetyksen ihmeellisyyksiä on myös kun olin poissa 3vk vauvan luota 1½h ja juuri ennen kun tulin kotiin t-paita kastui maidosta, lapsen isä sanoi että juuri samaan aikaan vauva oli alkanut huutaa nälkäänsä, normaalisti piti 2h ruokailuvälit tuossa vaiheessa.

Vierailija
9/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epämukavaa kun rinnat on koko ajan kivikovat pallot :p

toivottavasti ei rintatulehdus iske sillävälin kun yritän saada tätä hommaa tasapainoon..

ap

Vierailija
10/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rinnat käy alussa ylikierroksilla hormonisyistä mutta se tasaantuu ihan itsestään.

Vierailija
11/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan uusi tilanne mulle tällainen ja on kuitenki lohduttavaa kuulla ettei koko imetysaikaa tarvi kärsiä kipeista pallorinnoista..

Vierailija
12/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä sitten pelästy, että maito loppuu kun rinnat eivät olekaan niin pinkeät kuin aikaisemmin. Nimimerkillä itse tämän tehnyt. Jos oikein kiristää niin voit toki lypsää sen verran pois, että pahin kiristys häviää, mutta älä lypsä liikaa, se sitten taas kiihdyttää maidontuotantoa. Ja sitten kun tulee ensimmäinen tiheänimun kausi eli vauva haluaa asua pari päivää tiheämmin rinnalla niin sekään ei tarkoita, että maito loppuisi vaan maitomäärä lisääntyy. :)

Vierailija
13/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunpa olisin 14vuotta sitten tiennyt! Minulla oli ensimmäisen kanssa ihan mahdotonta, kun maitoa puski kuin kraanasta eikä se tasoittunut ennen kuin lapsi puolivuotiaanaa alkoi syödä liharuokia. Kahden nuoremman kanssa on oollut helpompaa, koska ymmärsin alusta asti olla lypsämättä. Varo kuitenkin rintatulehduksia, ja tyhjentele vaikka suihkussa heti kun kiristää.

Vierailija
14/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kuinka nopeasti tuollainen tulehdus sitten tulee? oon nyt aamusta asti kokeillut sitä rinta kerrallaan-tekniikkaa ja katsotaan mitä tulee..

Vierailija
15/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasaantu toi turvotus aika pian, mutta vauvan syöttäminen oli noin 4kk asti kauheaa kun maitoa suihkusi, vieläkin tulee reippaasti, mutta vauva oppi myös itse taktiikan ja jopa irotti vähän ja nielasi ja imi itten jne.

taka ja etu maito juttu on ns. vanha, mutta asia on vieläkin niin että rinnasta tulee vahvempaa maitoa lopuksi. jossain oli tästä uusi tutkimus. vauva-lehti tms.

Vierailija
16/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hieroi niitä suihkussa/saunassa

16

Vierailija
17/17 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kuinka nopeasti tuollainen tulehdus sitten tulee? oon nyt aamusta asti kokeillut sitä rinta kerrallaan-tekniikkaa ja katsotaan mitä tulee..

Rintatulehdus lienee aika yleinen ja vaikeasti ennaltaehkäistävä vaiva... Mulle tuli kun vauva oli noin 3vko:n ikäinen ja olin jo pahimmasta maidonnoususta ja rintainkiristyksestä selvinnyt. Yksi kaunis ilta oli vaan tissi kipeä ja seuraavana päivänä nousi kuume. En tiedä teinkö mitään erilaista (esim. pitemmät imetysvälit, kylmää rinnalle, tms), tulehdus vain tuli yllättäin. Koetin kyllä itse tyhjentää rintaa pumppaamalla ja imetin ahkerasti tuosta kipeästä rinnasta. Kipu kyllä helpotti mutta antibiootti oli pakko aloittaa sit kun kuume nousi yli 39. Pari päivää meni niin olo oli taas parempi.

Tuosta maidonnoususta sen verran, että mulla oli kans alkuun (5-10pv synnytyksestä) niin, että rinnat olivat kuin petanque pallot, kivikovat ja pinkeät. Kyllä se sit helpotti, kun imetys alkoi sujua ja vauvan kanssa löytyi yhteinen rytmi.

Kärsivällisyyttä vaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi