G:Onko sinulle sama, kuka sinua hoitaa vanhana tai muuten avuttomana?
Jos joudut laitoshoitoon tai tietenkin myös kotihoidossa?
Päätäjien, johtajien yms. mielestä on aivan sama kuka hoitaa, kun on vain koulutus - puhuu sitten mitä kieltä tahansa, tuntee henkilön historian ja tarpeet, sen mitä kukin yksilönä kaipaa!
Tuota ei kyllä kunnioitetan yleisesti enää yhtään, henkilökunta vaihtuu ja henkilökuntaa kierrätetään paikasta toiseen. Siitä ei ole kylläkään kuin haittaa varsinkaan esim. palvelutalon asukkaille.
Olen itse ollut kahdessa töissä ja kuullut noin 30 mummon/papan/liikuntavammaisen sanovan, että eivät jaksa, kun aina tulee uusia, jotka eivät tiedä heidän tapojaan. Jokaiselle pitäisi selittää kaikki alusta alkaen ja henkinen puoli jää hoitamatta kokonaan, kun ei voi vaihdella kuulumisia yms.
Halutaanko tälläisellä systeemillä tappaa vanhukset ja vammaiset mahdollisimman äkkiä?
Ei ole todellakaan sama, kuka ketäkin hoitaa, vaikka olisi sama koulutus.
Ihan sama kuin sanoisi naiselle, että jokainen mies tietää kyllä miten lapsi tehdään tms. tyhmää!
Ei tarvita tunnesiteitä, ei yhteistä kieltä...
Kommentit (9)
2010 tilanne on se, että vain joka kymmenes vanhus tulee elinaikanaan asumaan vanhainkodissa. 90% kuolee joko aiemmin tai kotonaan. Eli vanhainkotiin päätyy jo nykyisellään ani harva meistä. Ja sitten kun me olemme vanhoja vuosikymmenten päästä, varmaan vielä harvempi päätyy vanhainkotiin. Vanhushoidon trendi hoidon suhten on pikemminkin avopalvelujen ja ostopalvelujen kehittämisessä, ei laitoshoidossa.
mutta en mä myöskään usko, että asia paranee sillä, että olen jumissa saman huonon ja välinpitämättömän hoitajan kanssa kuukaudesta ja vuodesta toiseen, koska pysyvyys ja tuttuus muka menee asiantuntevuuden ja asiallisuuden edelle.
Jos joku ei oikeasti ole hyvä hoitaja, kyllä hänet laitetaan muualle. Puhun nyt ihan toimivista tiimeistä. ap.
laitokseen kun elinaikaa on odotettavissa noin 2,5 vuotta. Ei ole tarkoitus asua siellä laitoksessa esim 10 vuotta. Tänä vuonna palvelutalossa kuolevat vanhukset ovat asuneet siellä keskimäärin tuon pari vuotta. Infastruktuuri ei kestä sitä, että siellä asuttaisiin jotain 15 vuotta.
Vanhus tai vammainen haluaa, että tuttuus pysyisi, tutut hoitajat.
Kierrätysmeininki on oikeasti sitä, mikä aiheuttaa stressiä niin työntekijöille kuin myös vanhuksille/vammaisillekin.
Jokainen kotona asuva kotipalvelun saaja haluaisi, että olisi muutama tuttu luottohoitaja, samalla yksinäiselle ehkä ystäväkin:)
ap.
että ei ole väliä mulle. Luultavasti inhoan yhtäpaljon kaikkia minua hypisteleviä tahoja, kiroilen ja huudan päi, jos vaikka on kipuja. En kestäisi näet omaa avuttomuuttani ja purkaisin sen aika varmasti noin vihana. Parempi silloin vaikka, jos ei kaikkea ymmärrä. Oletettavaa kuitenkin on, että olen sitä ennen ratkaissut itse tuon ongelman jollakin konstilla, jos ei muuten niin sveitsinmatkalla.
laitokseen kun elinaikaa on odotettavissa noin 2,5 vuotta. Ei ole tarkoitus asua siellä laitoksessa esim 10 vuotta. Tänä vuonna palvelutalossa kuolevat vanhukset ovat asuneet siellä keskimäärin tuon pari vuotta. Infastruktuuri ei kestä sitä, että siellä asuttaisiin jotain 15 vuotta.
Taloudellista, ihmisen täysin unohtavaa, halveksuttavaa ajattelua!
Vaikka asuisi yhden vuoden, niin olisi kiva, että sinä yhtenä vuotena olisi muutama ihminen, jotka kävisivät, tulisi tunneside ja hyvä mieli kaikille, mutta te tuollaiset ajattelette vain tuottavuutta, kannattavuutta!! Oksettaa!!!
ap.
Tai no ideaalein tilanne olisi että voisin olla mieheni kanssa loppun asti ilman ulkopuolista apua.
Sanoin äidilleni että hän on tulee luoksemme sitten kun hänestä vain tuntuu sille.
Isäni on aina ollut kaukainen minulle, enkä usko että hän tuntisi olonsa mukavaksi luonani kun sen aika on, onneksi veljeni on sanonut että huolehtii isästä kun sen aika tulee.
Ja vanhempani ovat siis eronneet.
Ja tietenkin tilanne menee niin että äiti pakotetaan meille, itsepäinen kun on, mutta silti kun sanoin asiasta hänelle hän oli todella liikuttunut ja kiitti minua tästä..
se tietysti kivempi jos hoitajat olisi mukavia ja samoja, mutta toisaalta tuntuu että inhoan vanhana ja avuttomana olemista ja sängyssä kaikenpäivää makaamista niin paljon, että olen yhtä masentunut ja vittuuntunut riippumatta siitä kuka mua hoitaa. Varmaan olen tosi kateellinenkin kaikille nuorille (siinä vaiheessa nuoria on kaikki alle 70- vuotiaat) näteille hoitajille. Että joo, mun on varmaan kaikkien edun kannalta parasta asua vanhana yksin jossain pahvilaatikossa.
mutta en mä myöskään usko, että asia paranee sillä, että olen jumissa saman huonon ja välinpitämättömän hoitajan kanssa kuukaudesta ja vuodesta toiseen, koska pysyvyys ja tuttuus muka menee asiantuntevuuden ja asiallisuuden edelle.