Ostatko vai teetkö itse porkkanalaatikon?
Jos teet itse niin millaisella ohjeella?
Jos ostat niin onko merkillä väliä?
Kommentit (8)
ja lisään voita ja kermaa.saarioisen.
Teen sen nk "allergiaohjeella" ilman maitoa, munaa, jne. Hyvää tulee. Kaikki saapi sitä samaa laatikkoa sitten.
Saarioisten ja laitan kermaa joukkoon ennen uuniin laittoa. Tykkään.
Sain mummiltani ohjeen, jonka mukaan tein.
ap
Nyt löysin uuden reseptin ja päätin kokeilla eli en vielä tiedä, miltä maistuu.
Tässä ohje:
1 kg valmista porkkanasosetta
1,5 dl rikottuja ohrasuurimoita
2 dl vettä
6 dl maitoa
3 rkl siirappia
1 tl suolaa
ripaus kanelia ja valkopippuria
2 kananmunaa
200 g vuohenjuustoa
pinnalle
0,5 dl korppujauhoja
2 rkl margariinia
Keitä ohrasuurimoita vedessä, kunnes vesi on imeytynyt. Lisää maito ja kuumenna kiehuvaksi. Hauduta miedolla lämmöllä 30 min. Anna puuron hautua kannen alla vielä 10 min. Lisää porkkanasose puuroon. Mausta seos ja anna jäähtyä vähän. Vatkaa munien rakenne rikki ja sekoita puuroon. Kaada kolmasosa seoksesta voideltuun vuokaan ja murustele päälle vuohenjuustokiekot. Levitä loppuseos päälle ja pinnalle korppujauhoja. Painele pintaan kuvioita pikkulusikan kärjellä. Nosta päälle muutama rasvanokare ja kypsennä 175-asteisessa uunissa noin tunnin ajan.
Porkkanalaatikko:
1½dl puuroriisiä
5dl vettä
5dl maitoa (kaurakermaa)
1kg porkkanaa
2 munaa
suolaa
valkopippuria
muskottia
siirappia
pinnalle korppujauhoa ja margariinia
Keitä ja soseuta porkkanat. Kiehauta vesi ja keitä riisekä kunnes vesi on imeytynyt. Lisää joukkoon maito, kananmunat ja porkkanasose. Mausta ja kaada voideltuun vuokaan. Ripottele pinnalle korppujauhoja ja margariini nokareita. Paista ensin 200 asteessa tunti ja pienennä sen jälkeen lämpö 150 asteeseen ja jatka pastamista 1-2 tuntia.
Itse tein ohjeen 1½ kertaisena ja maidottomana. Tuli oikein hyvää! Massa oli todella löysää, mutta hyytyi uunissa.
Sain mummiltani ohjeen, jonka mukaan tein.