ONKO ARTEKIN PÖYDISSÄ (AIDOISSA) LEIMA AINA POHJASSA
Kommentit (27)
Meillä on 4 Artekin tuolia ja syöttötuoli, ei leimoja yhdessäkään. Kyllä ne aitoja ovat.
Mulla on sellainen käsitys, että vanhemmissa ei ole leimoja...? Noi kaikki on suht vanhoja, syöttötuolikin vielä sitä kapeampaa mallia.
Aidoissa ei tosiaan välttämättä aina ole. Jaloista on ehkä helpompi tunnistaa aito..
meilläkin on pöydän pohjassa vain tarra, ei leimaa. Ostettu toissavuonna ja ihan Artekin omasta liikkeestä, eli aito on kyllä.
Pöydässä tarra, ostettu 2007. Satulavyötuoleissa leima "alvar aalto" istuimen sisäreunassa, peräisin 80-luvulta.
Minulla on vanha Alvar Aallon suunnittelma pöytä, jossa leima"Korhosen huonekalutehdas".
Aallon huonekalut valmistetaan Korhosen huonekalutehtaalla Littoisissa.
Artekin liikkeessä myydään myös II-laatuisia ja niissä on mielestäni leima asiasta kertomassa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Mistä sen aidon, leimaamattoman artekin sitten tunnistaa? Jos on kyse esim. ruoka- tai sohvapöydästä?
Soitin Artekin myymälään kysyäkseni tuosta leima asiasta. Sieltä kerrottiin, ettei vanhemmissa välttämättä ole leimaa kuten ei myöskään minulla myytävänä olevissa ruokapöydässä + tuoleissa. Siellä oltiin sitä mieltä, että kyllä aidon Artekin tunnistaa ilman leimaakin ja jos ei tunnista, niin heille voi tulla tunnistuttamaan huonekalun.
Katso Artekin kuvastosta ja vertaa. Artekin mallit on aika pysyviä ja klassisia. Vanhimpia malleja ei tietenkään ehkä enää löydy.
Aidoissa Artekin pöydissä ? Mitä muita Artekin pöytiä on kuin niitä aitoja.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen, esim. Aallon suunnittelema, mutta jonkun muun kuin Artekin valmistama, eli silloin se ei ole Artek, mutta identtinen rakenteeltaan ja ulkoasultaan Aallon suunnittelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen, esim. Aallon suunnittelema, mutta jonkun muun kuin Artekin valmistama, eli silloin se ei ole Artek, mutta identtinen rakenteeltaan ja ulkoasultaan Aallon suunnittelemaan
Sä koit tarpeelliseksi nostaa kaks vuottaa vanhan ketjun antaaksesi ton järkkymättömän asiantuntijalausunnon?
On meitä moneen.
Minulla on Artekin pöytä ja tuolit 70-luvun alusta ja pari rahia, jotka ovat hieman nuorempia, eikä yhdessäkään ole mitään leimaa.
Minulla taitaa olla Artekin 40-luvun kahvipöytä pyöreä. Etsin netistä vastaavaa ja löysin yhden paikan jossa samanlainen myynnissä, hinta 2800,-euroa.
Mistä tunnistan omani varmasti aidoksi, kun ei ole leimoja???
Ainakin vanhoja julkisten paikkojen, kuten kunnanvirastojen, kirjastojen ym kalusteita on voitu hankkia piikki auki verovaroin eli kyllä siellä voi olla aitoja ja semmosesta on varmoja havaintoja. Aidosti vanhaan aikaan ei vielä Kiinasta tullu nykymalliin kehitystä ja edistystä. Kunnan polttoleima mutta ei Artek leimaa vanhoissa siis välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä koit tarpeelliseksi nostaa kaks vuottaa vanhan ketjun antaaksesi ton järkkymättömän asiantuntijalausunnon?
On meitä moneen.
Ja sä koet tarpeelliseksi selata kommentteja kuka on jättänyt milloinkin mitäkin. Asioita voi tulla ajankohtaiseksi muulloinkin kun sinulle kerran elämässä. Siis mikään ei saa ilman sinun lupaasi tulla myöhemmin mieleen kellään? Itse pelastin pakettiautollisen Artekkia, pallotuolin ja muuta designiä vasta tänään, valitettavasti ei aloittajan hetkellä. Miten sinä olet elämääsi viettänyt viime vuodet?
Monissa on, mutta ei aina. Tai ainakaan meillä ei ole, vaikka aivan 100%n varmasti olen Vepsäläiseltä aidon Artekin ostanut. Aitoustodistus (sellainen paperinen) on toki tullut mukaan. Monesta vanhemmasta huonekalusta on ajan saatossa saattanut myös tuo leima jo kulua pois.... Mutta tunnistaahan aidon Artekin monesta muustakin asiasta, ei siihen leimaa tarvita.